Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Nikkor AF 50/1,8 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Wohlfie

Aktiv medlem
Testa en kamra med detta mini objektiv vart sugen på ett själv.

Kamran jag testa var en D80 med detta objektiv Nikon Nikkor AF 50/f1.8D

O nu har jag vart o köpt ett själv o jag har då en Nikon D3000 är helt ny på fofo saker så denna kamra köpte jag då för o börja med.. men är hel nöjd med kamran.

Dock så undrar jag AF funkar inte på D3000? den gör ingen auto focusering alls.
eller har jag miss något.. eller är det så att D3000 inte har stöd?

Dock så får jag fina bilder med manuel... men de står ju AF på, så funderigen är varför deet inte funkar på min D3000

Testa en kamra med detta mini objektiv vart sugen på ett själv.

Kamran jag testa var en D80 med detta objektiv Nikon Nikkor AF 50/f1.8D

O nu har jag vart o köpt ett själv o jag har då en Nikon D3000 är helt ny på fofo saker så denna kamra köpte jag då för o börja med.. men är hel nöjd med kamran.

Dock så undrar jag AF funkar inte på D3000? den gör ingen auto focusering alls.
eller har jag miss något.. eller är det så att D3000 inte har stöd?

Dock så får jag fina bilder med manuel... men de står ju AF på, så funderigen är varför deet inte funkar på min D3000

i 50/1.8 finns ingen autofokusmotor så det blir helt manuellt på en d3000 som kräver det i objektiven.

Det skall vara AF-S och AF-I på nikon objektiv, HSM på Sigmas för att det ska vara motor i.

Trodde AF var Auto Focus.. men okej AF-S står det på mina andra objektiv..

Men denna Sigma AF 70-300/4-5.6 DG för Nikon inge vidare objekt men den har auto focus.. o då står det bara AF.

Hur ska man veta sånt här? eller står DG för något special?

Alltså, D40, D60, D3000 & D5000 måste ha objektiv med inbyggd autofokusmotor då dessa kameror inte har det inbyggd i kamerahuset som de störremodellerna.

Alla objektiv som saknar autofokusmotor blir manuella på dessa kameror.

Ett objektiv som med AF har autofokus på de större modellerna, dock INTE på D40, D60, D3000 & D5000, utan där skall objektivet ha tillägget AF-S, AF-I eller HSM lite beroende på tillvekrare osv...

Hoppas det blir tydligare såhär..

ANNONS
Götaplatsens Foto