Annons

Nikon objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

memagoo

Ny medlem
Hej!
Har kommit över ett nikon D80 kamerahus till ett väldigt bra pris men nu måste jag kompletera med ett eller två objektiv och skulle då behöva lite hjälp.
Jag ska fotografera min familj, dotter, natur, fåglar, fjärilar, smådjur mm. Jag har även ett saltvattensakvarium som jag gärna vill fotograferar.
Vilka objektiv skulle ni rekommendera?

Vill även ha tips på en bättre blixt?

Tacksam för svar!
Mvh Magnus

Nikon 18-70mm DX AF-s är en väldigt bra allaroundoptik. Kolla begangnatmarknaden för den har sålts som paketoptik så den finns för ofta för en spottstyver.

Ljusstarkare alternativ är Sigmas 18-50 f/2.8 och Tamrons 17-50 (den har jag själv och kan rekomendera).

Sedan kanske du ska komplettera med en macroglugg som t.ex. Tamrons 90mm Macro.

Fåglar är ett helt eget kapitel som kräver långa tunga (dyra) telen och rejäla stativ.

Det är lite svårt när du inte säger hur mkt pengar du har.. Men jag försöker ändå.
Blixt - SB-600 el. SB-800. 600 är den billigare.
Objektiv -
Nikkor 18-70mm är vanligt och bra (jag har ett).
Nikkor 60mm 2,8 är ett macro som är väldigt bra vad jag förstår och inte för dyrt. Annars har tamron ett 90mm som är bra också.
Nikkor 50mm 1,8 är ett nästan standard objektiv för dom flesta, ljusstarkt, bra skärpa och väldigt billigt. Om du köper till mellanringar så kan du använda det som ett macro. Det finns frontlinser så att det blir macro också, dom är lite billigare men även i många fall sämre. Tänk på att om du köper ett objektiv så får du lägga till 1,5 gånger för att få fram den riktiga brännvidden, så att ett 50mm blir 75mm med andra ord.

Hej!
Tack för svaren Bara värmlänningar.
Om ja nu köper ett Tamron Af 90/2,8 Sp Di macro. Vad ska man köpa med för saker till det ,för de objektivet tror jag att jag kommer bli nöjd med

Sigma 18-50mm F2,8 är de ett bra objektiv ?
eller ska man lägga till lite mer pengar för ett bätre ojektiv ? Exempel Nikon AF-S 17-35/2.8 IF ED

Blixt - SB-600 el. SB-800.Kan man vinkla 600 hur man vill ? elller vad är skillnaden ?

Många frågor blir de hehe !
Mvh Magnus

ANNONS