Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon P6000

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon vs Sony eller Panasonic ???

www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/1635/overview.html

RAW-filformat: bilder kan tas och sparas med hög kvalitet i RAW-format, som ger ett okomprimerat digitalt "negativ" av bilden som senare kan förbättras på en dator. Bilder i RAW-format kan öppnas och redigeras i Nikons programvara View NX (endast Windows-version), eller i något annat program som har stöd för WIC (Microsofts Windows Image Component).

Vad ända in i he****e nu har väl ändå Nikon gjort bort sig!

Finns ju i och för sig Sony DSC-W300 och Panasonic Lumix DMC-LX3. Dessutom är det ju Sony som tillverkar sensorn till Nikon och Sony W300 har ju fått mycket bra omdömen.

MAC-användare for ever !!! Nikonist for ever ???

Senast ändrad:
Ja, synd av Nikon att lemlästa en i övrigt lovande kamera med att hitta på ett nytt format som kräver Microsoft-kompatibiltet.

Lite dyrare än jag hoppats blir den också
It is expected to start shipping in September for around $500/£429.99/€575.00.
http://www.dpreview.com/news/0808/08080702nikonp6000.asp

Sonys DSC-W300 är ju inte lika välförsedd på vidvinkelsidan (inte tele heller, men det är inte lika viktigt för mig).
Lumix DMC-LX3 har ju inget tele alls, och saknar dessutom optisk sökare.

magnus67 skrev:
Ja, synd av Nikon att lemlästa en i övrigt lovande kamera med att hitta på ett nytt format som kräver Microsoft-kompatibiltet.

Nåja, visst verkar det vara en onödig begränsning med "lemlästa" är väl lite att ta i; såna mjukvaru-issues brukar ha en förmåga att fixa sig med tiden, och dessutom är väl Macanvändarna inte en så våldsamt stor andel att försäljningen direkt lemlästas av deras frånvaro?

Per

Jag är inte så skeptisk till formatet, det känns som att man rör sig mot en öppnare standard.

Jag saknar vridbar display.

Toppen med optisk sökare, bättre att hålla stadigt och fungerar utan brillor. Annars skulle jag idag köpt en Panasonic.

Pixeltätheten är nog i värsta laget.

Skulle föredragit CF-kort.

Ger ett robust intryck, byggkvalitet är Nikon väldigt bra på.

Tror att Nikon får svårt att konkurrera med den här kameran och en kommande Canon G10.

Nåväl - vi får se testerna !!

/Staffan

Kan bara hålla med om det angående raw-formatet.
Inte för att jag kommer att använda tele-läge (om jag mot förmodan skulle köpa den) men 5.9~6.0 Wtf...

Och inte ett ord om uppsnabbad AF eller finslipat slutarLag, kan bara hoppas att Nikon har lärt sig och inte gör om samma misstag med den APS-C kompakt som förhoppningsvis lär komma.

Per skrev:
Nåja, visst verkar det vara en onödig begränsning med "lemlästa" är väl lite att ta i;
Jag hittade inget riktigt bra ord som beskrev vad jag tyckte, och hellre ta i för mycket än för lite, tänkte jag. Ber om ursäkt.

Jag undrar varför Nikon ändrar formatet?!! Tror inte att de gör det bara för att jävlas med Mac-användarna. Någon anledning måste ju finnas i en utveckling av en ny format! Men vilken? Någon som har någon susning?

Undrar också varför de inte nämner Capture NX som ett av framkallningsprogram? Hur kan de "glömma" sitt flaggskepp? Eller har inte Capture stöd för WIC (vad det nu än är)?

timofej skrev:
Jag undrar varför Nikon ändrar formatet?!! Tror inte att de gör det bara för att jävlas med Mac-användarna. Någon anledning måste ju finnas i en utveckling av en ny format! Men vilken? Någon som har någon susning?

Undrar också varför de inte nämner Capture NX som ett av framkallningsprogram? Hur kan de "glömma" sitt flaggskepp? Eller har inte Capture stöd för WIC (vad det nu än är)?

Den enda tanken jag fick var att det nya formatet kanske har en ny form av struktur för att ge mindre filer med bibehållen god kvalitet.

Jag förstår lika lite som du varför formatet skall gå att redigera i View NX men inte Capture NX.

Jag har nu läst en hel del kommentarer på Dpreview. Det är blandade reaktioner men inte helt oväntat klart mest negativa, över Nikons skruvande.

Själv är jag ingen fanboy även om jag tänker hålla mig till Nikon vad digitala systemkameror beträffar, som det ser ut nu, tycker jag, att kampen står mellan DP1, LX3 och den kommande APS-c-kompakten ifrån Nikon.

Även en micro-dslr med pankaksLins från Olympus kan va intressan, men för närvarande har dem endast en sådan lins, som dessutom inte är peciellt vid när den väl sitter på en Olympus, och återigen, personligen är jag inte så sugen på att investera i ytterligare ett märke, ser hellre att Nikon tar fram något liknande.

Senast ändrad:
Nikon skall banne mig inte bestämma vilket operativsystem jag skall använda !!!
Med införandet av NRW har Nikon skjutit sig själv i foten och börjat snickra på sin kista.
Som aktiv linuxanvändare samt förespråkare av open source och fri programvara är detta utspel från Nikon helt ofattbart. Jag har inte glömt Mac-användarna, och de är många inom den grafiska branschen, är ju i samma situation som oss Linuxanvändare.
Jag lämnar hellre Nikon än går över till M$ Widows, så kommer NRW i framtida DSLR är det "bye Nikon"

//Martin

http://www.kikarforum.se

Muni skrev:

Som aktiv linuxanvändare samt förespråkare av open source och fri programvara är detta utspel från Nikon helt ofattbart. Jag har inte glömt Mac-användarna, och de är många inom den grafiska branschen, är ju i samma situation som oss Linuxanvändare.
Jag lämnar hellre Nikon än går över till M$ Widows, så kommer NRW i framtida DSLR är det "bye Nikon"
Nu blev Nikon säkert jätterädda ....

Jag kan tycka det är märkligt att de inte stöder NX. Men att man inte bryr sig om OSX kan jag förstå. Hur stor marknadsandel har Apple, 6-8%? I den tilltänkta kundkretsen kanske ännu färre (du vet, de brukar ha koll på sånt).

Och Linuxanvändarna lär i det här sammanhanget vara så få att man helt kan bortse ifrån dem.

Så var skulle du lägga dina utvecklingspengar på?

tormig skrev:
Nu blev Nikon säkert jätterädda ....

Jag kan tycka det är märkligt att de inte stöder NX. Men att man inte bryr sig om OSX kan jag förstå. Hur stor marknadsandel har Apple, 6-8%? I den tilltänkta kundkretsen kanske ännu färre (du vet, de brukar ha koll på sånt).

Och Linuxanvändarna lär i det här sammanhanget vara så få att man helt kan bortse ifrån dem.

Så var skulle du lägga dina utvecklingspengar på?

Totala marknadsandelen på Mac kan säkert stämma med de siffror du anger, men inom den grafiska världen är andelen större. Linux är ett operativsystem som ökar mycket kraftigt. Både bland företag, myndigheter och privatpersoner. Att förbise dessa stora användargrupper av alternativa operativsystem kommer att kosta marknadsandelar för Nikon.

//Martin

http://www.kikarforum.se

Det bör ligga något annat bakom, att vända sig från Linux- och Mac-världen nu när de ökar så pass mycket jämfört med tidigare vore inte särskilt intelligent. Särskilt som just fotografer brukar föredra annat än windows, och då särskilt windows vista.

Jag har stort förtroende för Nikon så det visar sig nog snart vad de tänkt sig.

Akerstrom skrev:
Särskilt som just fotografer brukar föredra annat än windows, och då särskilt windows vista.
Vad är en "fotograf"? Någon som tar bilder med en kamera t.ex. min morsa och hon har ingen Mac. Min syrra är också fotograf, hon har heller ingen Mac. Jag har en drös kollegor, tekniknördar hela bunten, som nog kan tänka sig en kamera i P6000 klass, ingen har Mac vad jag vet (jo, en förresten, han som springer runt med en Ipod runt halsen). Och visst ökar Linux bland servrar, (obegripligt men sant) men på skrivbordet? "Svensson", som också är fotograf, köper en PC och på den finns förmodligen Vista.

Sedan har ett gäng aparta typer, förträdelsevis journalister som köper Mac. Vilket är den enda anledningen till att Apple fortfarande existerar, hade det varit t.ex. bibliotikarier som varit mac-kramare hade ingen brytt sig och firman hade gått under för länge sedan.

tormig skrev:
Vad är en "fotograf"? Någon som tar bilder med en kamera t.ex. min morsa och hon har ingen Mac. Min syrra är också fotograf, hon har heller ingen Mac. Jag har en drös kollegor, tekniknördar hela bunten, som nog kan tänka sig en kamera i P6000 klass, ingen har Mac vad jag vet (jo, en förresten, han som springer runt med en Ipod runt halsen). Och visst ökar Linux bland servrar, (obegripligt men sant) men på skrivbordet? "Svensson", som också är fotograf, köper en PC och på den finns förmodligen Vista.

Sedan har ett gäng aparta typer, förträdelsevis journalister som köper Mac. Vilket är den enda anledningen till att Apple fortfarande existerar, hade det varit t.ex. bibliotikarier som varit mac-kramare hade ingen brytt sig och firman hade gått under för länge sedan.

Sånt där larv orkar jag inte kommentera med mer än att säga att jag inte avsåg att starta något datorkrig utan bara utryckte min tro att Nikon säkert tänkt igenom det här ordentligt.

tormig skrev:
Vad är en "fotograf"? Någon som tar bilder med en kamera t.ex. min morsa och hon har ingen Mac. Min syrra är också fotograf, hon har heller ingen Mac.
Både mina föräldrar och min syster har kompaktkameror från Nikon och använder Mac, så du ska nog inte dra förhastade slutsatser av hur din omgivning ser ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto