Annons

Nikon presskonferens?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dessvärre för dig så säljer nog kompakter ganska mycket mer än vad systemkameror gör.

Jo det säljs mycket kompakter, men hur många som har kompakter bryr sig om en presskonferens?

Jag skulle tro att det hela är ett väldigt smart knep av Nikon, först läcker de en massa om vad som ska komma den 24 för att bygga upp förväntningarna, sen blir det ett litet antiklimax med några kompakter men förväntningarna fortsätter att byggas upp till den riktiga presskonferensen.

Jag erkänner, jag svalde det med hull och hår :)
 
Jag skulle tro att det hela är ett väldigt smart knep av Nikon,
Nikon lyckades uppenbarligen lura Fotosidans redaktörer att lyssna på Nikons presskonferens med resultat att de helt missat att Sony presenterade kameror och objektiv som måste ses som mycket mer intressanta, för besökare på Fotosidan, än ännu en kompaktkamera.
 
Nikon lyckades uppenbarligen lura Fotosidans redaktörer att lyssna på Nikons presskonferens med resultat att de helt missat att Sony presenterade kameror och objektiv som måste ses som mycket mer intressanta, för besökare på Fotosidan, än ännu en kompaktkamera.

Om det inte är så att Sony helt enkelt inte skickat något pressmeddelande, medan Nikon gjort det. I skrivande stund ser jag inte till något pressmeddelande på Sonys svenska sida, medan Nikon har om sina nya kompaktkameror. Följaktligen bör du nog skylla på Sonys svenska organisation och inte på FS.
 
Ja Sonys nya kameror var ju betydligt intressantare, i alla fall Nex7. Om den hade haft fullformatssensor så hade min D700 rykt direkt, nu måste jag ju fortfarande vela. ;\
 
Hehe, fast jag förstår faktiskt inte alls din logik. Enligt den skulle ju kamerorna i så fall ha kommit att heta Sony Nikon, helt enkelt. Eller hur? :)

Nä, företaget skulle heta Sony Nikon .. Kamerahus kan mycket väl då heta Sonik, och gluggarna Sokkor .. Men nu blir det tack och lov inget uppköp.
 
Varför inte kalla företaget Nikson, efter presidenten :)

Nu har de ju skrivit om både Nikons och Sonys nyheter. Det finns ju iallafall ingen tvekan om vilkas lyckodag det var idag! Sony har verkligen skärpt upp sig med sina hus! Hoppas att de andra blir tvungna att anpassa sig, men det blir de väl inte förrän Sony kommer ikapp dem på optiksidan.
 
Varför inte kalla företaget Nikson, efter presidenten :)

Nu har de ju skrivit om både Nikons och Sonys nyheter. Det finns ju iallafall ingen tvekan om vilkas lyckodag det var idag! Sony har verkligen skärpt upp sig med sina hus! Hoppas att de andra blir tvungna att anpassa sig, men det blir de väl inte förrän Sony kommer ikapp dem på optiksidan.

Sony släpper kanske den mest avancerade aps-c:n någonsin, och en brutalt fin och kompetent nex-7, och Nikon några fjuttiga löjliga kompakter som inte gör någon särskilt glad tror jag, vilken kalldusch nu när man har gått och väntat i månader på den här dagen. Men jag tror starkt på en eller 2st nya fullformatare från Nikon innan årsskiftet.
 
Sony släpper kanske den mest avancerade aps-c:n någonsin, och en brutalt fin och kompetent nex-7, och Nikon några fjuttiga löjliga kompakter som inte gör någon särskilt glad tror jag, vilken kalldusch nu när man har gått och väntat i månader på den här dagen. Men jag tror starkt på en eller 2st nya fullformatare från Nikon innan årsskiftet.

Kan ju också vara ett taktiskt planerat drag från Nikons sida att vänta lite så att dom slipper slåss om uppmärksamheten med Sony då Sony har gjort ett rätt "maffigt" släpp som dra till sig väldigt mycket uppmärksamhet.
 
Sony släpper kanske den mest avancerade aps-c:n någonsin, och en brutalt fin och kompetent nex-7, och Nikon några fjuttiga löjliga kompakter som inte gör någon särskilt glad tror jag, vilken kalldusch nu när man har gått och väntat i månader på den här dagen. Men jag tror starkt på en eller 2st nya fullformatare från Nikon innan årsskiftet.
Varken Sony eller Nikon har något att vinna på att släppa information om sina nya systemkameror samtidigt. Hade du tyckt likadant om Nikon råkat släppa info om sina nya systemkameror samtidigt som Sony om nya "fjuttiga löjliga" kompaktkameror?

Olle
 
Varken Sony eller Nikon har något att vinna på att släppa information om sina nya systemkameror samtidigt. Hade du tyckt likadant om Nikon råkat släppa info om sina nya systemkameror samtidigt som Sony om nya "fjuttiga löjliga" kompaktkameror?

Olle

Nej självklart skulle jag inte ha tänkt så om det hade varit nikon som hade presenterat sina nya dslr, nåja.. lite mer falska förhoppningar http://nikonrumors.com/2011/08/24/two-more-nikon-announcements-in-september.aspx/
 
Kan det vara så att Nikon inte har uppfattat när de skall ha sin presskonferens och sina kamerasläpp enligt fotosidan.se:s önskemål/krav?
 
Dessvärre för dig så säljer nog kompakter ganska mycket mer än vad systemkameror gör.
Stämmer. Senast jag såg någon statistik så såldes det cirka 10 miljoner DSLR-kameror på ett år, och 110-120 miljoner kompaktkameror. Tror att det var ungefär två år sedan. Dock bedömer jag det som att systemkameraförsäljningen har ökat ganska markant på senare tid.
 
---
Men jag tror starkt på en eller 2st nya fullformatare från Nikon innan årsskiftet.
Mja, jag är inte så säker på det. Och om de skulle göra det, så lär det knappast handla om något revolutionerande, utan bara lite småförbättringar. Kanske att det kan komma en.

Tror att det stora plasket från Nikon istället kommer nästa år, när Sony är klara med de fullformatsensorer som de håller på med att utveckla för de 2-3 fullformatskameror som de kommer med nästa år. Man kan nog vara tämligen övertygad att varianter av dessa kommer att stoppas in även i nya fullformatare från Nikon då. Gissar att Canon svettas ganska rejält vid det här laget...

Canon vill förstås ytterst ogärna köpa sensorer från Sony - fast de kanske kommer att bli tvungna att göra detta. Jag tror inte att de har resurser att komma ifatt Sony på detta område. Såvida de inte dyker upp ännu en Nobelpristagare inom detta område, som de kan få tag i...
 
Stämmer. Senast jag såg någon statistik så såldes det cirka 10 miljoner DSLR-kameror på ett år, och 110-120 miljoner kompaktkameror. Tror att det var ungefär två år sedan. Dock bedömer jag det som att systemkameraförsäljningen har ökat ganska markant på senare tid.

138 miljoner kameror beräknas säljas innan 2015:

http://cameras.about.com/b/2011/01/15/study-digital-camera-worldwide-sales-to-hit-138m-by-2015.htm

Om 10% av dessa är DSLR ger det ca 14 miljoner.

Om 10% av alla DSLR är fullformatare ger det i sin tur ca 1,5 miljoner.

Om 40% av alla fullformats DSLR är från Nikon ger det ca 600.000 FX DSLR om året 2015.

Om 1% av alla FX DSLR säljs i Sverige ger det ca 6000 FX-kameror om året som köps 2015.
 
Mja, jag är inte så säker på det. Och om de skulle göra det, så lär det knappast handla om något revolutionerande, utan bara lite småförbättringar. Kanske att det kan komma en.

Tror att det stora plasket från Nikon istället kommer nästa år, när Sony är klara med de fullformatsensorer som de håller på med att utveckla för de 2-3 fullformatskameror som de kommer med nästa år. Man kan nog vara tämligen övertygad att varianter av dessa kommer att stoppas in även i nya fullformatare från Nikon då. Gissar att Canon svettas ganska rejält vid det här laget...

Canon vill förstås ytterst ogärna köpa sensorer från Sony - fast de kanske kommer att bli tvungna att göra detta. Jag tror inte att de har resurser att komma ifatt Sony på detta område. Såvida de inte dyker upp ännu en Nobelpristagare inom detta område, som de kan få tag i...

Nikon har tre FX DSLR.

D3x kommer inte att uppgraderas till en D4x i år utan tidigast i slutet av 2012.

D3s är närmast i tur att uppgraderas till D4. Enligt Thom Hogan har tre oberoende källor indikerat att D4 pga katastrofen i Japan är försenad och kommer inte att börja säljas förrän i februari 2012 istället för i december 2011. Presentation i september tex 21/9 tillsammans med några nya objektiv?

Uppgraderingen av D700 är fortfarande en joker. Blir det en D700x med sensorn från D3x, en D700s med sensorn från D3s eller en D800 med en helt ny sensor? Och när släpps den kameran?
 
Men de bestämde sig för att inte göra detta (skälen för att de backade går att läsa om på Sony Insider) och köpte som bekant sedan Minolta istället. Vilket visade sig vara mycket lyckosamt (ganska ovanligt faktiskt - de flesta uppköp eller sammanslagningar har visat sig vara olönsamma).

Det var en vacker omskrivning för att Sony mot sin vilja tvingades ta över det konkursfärdiga Minolta från deras gemensamma bank...
 
ANNONS