Annons

Nikon presskonferens?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon har tre FX DSLR.

D3x kommer inte att uppgraderas till en D4x i år utan tidigast i slutet av 2012.

D3s är närmast i tur att uppgraderas till D4. Enligt Thom Hogan har tre oberoende källor indikerat att D4 pga katastrofen i Japan är försenad och kommer inte att börja säljas förrän i februari 2012 istället för i december 2011. Presentation i september tex 21/9 tillsammans med några nya objektiv?

Uppgraderingen av D700 är fortfarande en joker. Blir det en D700x med sensorn från D3x, en D700s med sensorn från D3s eller en D800 med en helt ny sensor? Och när släpps den kameran?
Precis samma spekulationer går på NR, skulle vara riktigt fint med en d700 ersättare med sensor från antingen d3s eller d3x till ett förmånligare pris. Det många tycks glömma är att nikons mest hyllade kamerahus d3s har en nikon utvecklad sensor till skillnad från d3x som har sony sensorn, inte för att d3x är sämre på något vis. Jag välkomnar i alla fall samarbetet med sony, fullt förtroende för sony som är världens mest kompletta och kompetenta elektronikföretag. Så jag skulle inte skämmas för att säga att min Nikon har en sony sensor.
 
Det var en vacker omskrivning för att Sony mot sin vilja tvingades ta över det konkursfärdiga Minolta från deras gemensamma bank...
Tja, det skulle ju möjligen kunna vara en vacker omskrivning. Men ändå, Sony hade släppt tankarna på Nikon innan de fick Minolta "i knät". Det var ju ändå så att Minolta först köptes upp av Konica (som enbart ville åt deras kopiatormarknad), och som sedan två år senare sålde Minoltas kameraavdelning till Sony.

Men oavsett om Sony blev tvungna att köpa Minolta eller ej, så får man ju ändå säga att de lyckades få ut ett rejält värde av detta sedan (vet inte ifall ni utanför Minolta/Sony-systemet kan se detta).

Även sådant ligger i Sonys "företagskultur". Man brukar ju ofta nämna Betamax som ett stort msslyckande för Sony, eftersom marknaden valde den billigare (och betydligt sämre) VHS-kassetten istället. Få tycks däremot känna till att Sony inte gav upp bara för detta. De såg andra möjligheter och utvecklade istället en provariant av Betamax, som ganska länge dominerade provärlden med bl.a. de stora TV- och filmbolagen. Pro-varianten var större och förstås mycket dyrare än konsumentversionen, och det sägs att Sony tjänade mer på dessa än de någonsin skulle ha kunna göra på konsument-Betamax-systemet, ifall det hade slagit igenom...
.
 
Mja, jag är inte så säker på det. Och om de skulle göra det, så lär det knappast handla om något revolutionerande, utan bara lite småförbättringar. Kanske att det kan komma en.

Tror att det stora plasket från Nikon istället kommer nästa år, när Sony är klara med de fullformatsensorer som de håller på med att utveckla för de 2-3 fullformatskameror som de kommer med nästa år. Man kan nog vara tämligen övertygad att varianter av dessa kommer att stoppas in även i nya fullformatare från Nikon då. Gissar att Canon svettas ganska rejält vid det här laget...

Canon vill förstås ytterst ogärna köpa sensorer från Sony - fast de kanske kommer att bli tvungna att göra detta. Jag tror inte att de har resurser att komma ifatt Sony på detta område. Såvida de inte dyker upp ännu en Nobelpristagare inom detta område, som de kan få tag i...
Det kan mycket väl vara som du säger, Sony tillverkar ju sensorerna idag och möjligtvis så kanske vi inte får se någon ny ff från Nikon innan sony hinner presentera sina, men det kanske inte ligger så långt i framtiden, men skulle det komma en ny d700 med en sensor från d3s och meteringsystem från d7000 samt bra videoegenskaper så skulle inte jag tveka att köpa den. Samtidigt så är Sony det enda märket förutom Nikon som jag kan tänka mig, gillar att rattarna sitter på samma ställe och att sony alltid är på frammarsch! Det är allt annat än man kan säga om canon, deras menyer känns 70-tal och knapparna sitter bara så fel, sen att dom inte hänger med sensormässigt är ju inte heller ett plus.
 
Nä, de flesta Sony och Nikon-användare gillar inte Canons ergonomi, dvs brist på densamma...

Sonys nya fullformatare beräknas komma om ungefär 6-9 månader, och då kan man väl räkna med att de Nikon-fullformatare som kommer att använda dessa Sony-senorer också kommer att komma ungefär då (antingen lite före eller lite efter). Eller kanske att de snarare kommer att saxa tidpunkterna mellan varandra för släppen, eftersom man kan vara tämligen säker på att båda kommer med flera FF-modeller.
 
Nikon har tre FX DSLR.

D3x kommer inte att uppgraderas till en D4x i år utan tidigast i slutet av 2012.

D3s är närmast i tur att uppgraderas till D4. Enligt Thom Hogan har tre oberoende källor indikerat att D4 pga katastrofen i Japan är försenad och kommer inte att börja säljas förrän i februari 2012 istället för i december 2011. Presentation i september tex 21/9 tillsammans med några nya objektiv?

Uppgraderingen av D700 är fortfarande en joker. Blir det en D700x med sensorn från D3x, en D700s med sensorn från D3s eller en D800 med en helt ny sensor? Och när släpps den kameran?
Baserat på vad vi vet idag tycker jag att detta verkar vara en mycket vettig bedömning.
 
ANNONS