Annons

Nikon reparation för närvarande?

Produkter
(logga in för att koppla)

nicdah

Aktiv medlem
Jag skickade in min optik till Nikon med företagspaket. Förvisso inte värt mer än 4000 kanske. Tänkte faktiskt inte på vad som händer om det kommer bort på vägen 😱

Niclas
 

afe

Aktiv medlem
Samma ersättning för försvunna eller skadade företagspaket (150 Kr/kilo) om man inte betalar extra för varuförsäkring. I princip alla speditörer har viktbaserad ersättning om man inte betalar extra.
 

cardazio

Aktiv medlem
Någon som kan rekommendera lämpligt fraktsätt för att få en kamera till service utan att den försvinner på vägen?

Postens tjänstevillkor är högst tvetydiga. Man måste köpa ett större paket än nödvändigt, 3 eller 5 kg för att deras "ansvar" ska kicka in.
Det är förbjudet att skicka "värdefulla föremål med ett värde som överstiger 5000 SEK per paket...." . De ansvarar för varuvärden upp till 50 000 SEK. Har man en separat tecknad försäkring (oklart vad de menar. Hemförsäkring?) så ersätter de med högst 150 SEK per kilo av det förlorade paketets vikt.

Hur gör ni som servat hos Nikon? Vad tar återförsäljarna för att skicka in en kamera?

Det larviga är att jag jobbar i Solna några stenkast från Nikon Sverige men får inte lämna in kameran där. Jag kan bära munskydd och hålla andan. Bara lägga in paketet hos dem. Men det går inte...
Om man frågar upprepade gånger kan de lösa att du får lämna och hämta där. Har själv fått det till svar efter lirkande med dem.
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Återkom gärna när den lilla räkningen kommer till din kännedom..... Har själv två telen som (förmodligen) är föremål för byte av AF-motor, men har inte fått några kostnadsförslag än. Har dock förstått att vi snackar om en rundhänt summa pengar här... tyvärr...

/Oscar
Nu har ett kostnadsförslag kommit. ~11 400 kr landar det på. Det gäller ett Nikon 500mm f/4. Blev några hundralappar extra eftersom jag ville byta ut gummiringen vid frontlinsen också så runt 11 000 kr antar jag att själva fokusmotorn kostade att byta.
 

Ventures

Aktiv medlem
Drygt 5000 kostar det att tappa en D810. Håll hårt i kameran!
Återstår att få den reparerad och levererad.
Jag skickade till slut med Postnord men lämnade på företagscentrum för att korta transportkedjan.
 

Osquar

Aktiv medlem
Nu har ett kostnadsförslag kommit. ~11 400 kr landar det på. Det gäller ett Nikon 500mm f/4. Blev några hundralappar extra eftersom jag ville byta ut gummiringen vid frontlinsen också så runt 11 000 kr antar jag att själva fokusmotorn kostade att byta.
Check! Då stämmer "runt 10 lapp för AF-motor" rätt bra. För egen del schiiter det sig med mitt "gamla" 300/2.8 VR I, då inga reservdelar längre tillverkas.... Häpp!

Det förhåller sig nämligen som så, att Nikon tillhandahåller service och reservdelar i 8 år efter det att en modell har upphört att tillverkas. Ingen större idé att vara överdrivet skötsam om grejorna, då man ändå blir "tvungen" att tjacka nytt friskt i tid, så att säga..... Hållbart samhälle inbegriper tydligen inte kamerabranschen.......

/Oscar
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har fått något märkligt fel på min Nikon Z6, se bifogade filmklipp.



Skickade in kameran till Nikon.
Svaret från dem, troligen lite smuts i viewfindern.
Rengöring av produkt och kalibrering av bildsensorn.
Kostnadsförslag 572kr.

Är det så simpelt som lite damm?
I så fall känns det som att Z kamerorna är feldesignade.

Nå jag får väl se om det är lagat när jag får tillbaka kameran.
 

PEJU

Ny medlem
Jag har fått något märkligt fel på min Nikon Z6, se bifogade filmklipp.



Skickade in kameran till Nikon.
Svaret från dem, troligen lite smuts i viewfindern.
Rengöring av produkt och kalibrering av bildsensorn.
Kostnadsförslag 572kr.

Är det så simpelt som lite damm?
I så fall känns det som att Z kamerorna är feldesignade.

Nå jag får väl se om det är lagat när jag får tillbaka kameran.
Har du tagit av ögonmusslan och torkat rent?
 

Osquar

Aktiv medlem
Har du tagit av ögonmusslan och torkat rent?
Precis! Ta av ögonmusslan och med en tops gör rent den lilla svarta rektangeln ovan för sökaren. Det är en sensor som känner av ansiktet, handen etc och släcker/tänder sökaren/bildskärmen beroende på vad du har ställt in. Den sensorn blir snabbt smutsig och därför börjar kameran (visningen) uppträda ologiskt. Testa!

/Oscar
 

lonian

Aktiv medlem
Precis! Ta av ögonmusslan och med en tops gör rent den lilla svarta rektangeln ovan för sökaren. Det är en sensor som känner av ansiktet, handen etc och släcker/tänder sökaren/bildskärmen beroende på vad du har ställt in. Den sensorn blir snabbt smutsig och därför börjar kameran (visningen) uppträda ologiskt. Testa!

/Oscar

Kameran är inskickad så det är väl just det som Nikon reperatörerna kommer göra. Min fråga är, kommer det lösa alla problem ni ser på filmklippen? Ja jag får väl se när kameran kommer tillbaka.

Men jag topsade faktiskt lite lätt med en fuktad tops över sensorn vid viewfindern. Jag visste dock inte att ögonmusslan skulle plockas av först.

Jag har varit redo att köpa en ny kamera pga detta.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Check! Då stämmer "runt 10 lapp för AF-motor" rätt bra. För egen del schiiter det sig med mitt "gamla" 300/2.8 VR I, då inga reservdelar längre tillverkas.... Häpp!

Det förhåller sig nämligen som så, att Nikon tillhandahåller service och reservdelar i 8 år efter det att en modell har upphört att tillverkas. Ingen större idé att vara överdrivet skötsam om grejorna, då man ändå blir "tvungen" att tjacka nytt friskt i tid, så att säga..... Hållbart samhälle inbegriper tydligen inte kamerabranschen.......

/Oscar
Fast det innebär ju inte att det är omöjligt att få tag i reservdelar längre än så...
 

Osquar

Aktiv medlem
Fast det innebär ju inte att det är omöjligt att få tag i reservdelar längre än så...
Nikon öppnade inte ens min glugg när dom konstaterade åldern. Anledningen till detta är att dom inte vill riskera att förstöra något, eftersom dom inte längre har reservdelar. Men du kanske vet annat....?

Men visst, det går säkert att hitta ett annat beggat 300/2.8 VR I som är defekt men har en felfri AF-motor. Inte svårare än så....... Sedan ska någon byta motorn..... Nikon gör det inte.

/Oscar
 

Ventures

Aktiv medlem
Nu kan jag andas ut. Min D810 är hemma igen. Den ser ut som ny med bytt gummiklädsel och ny bajonettfattning.
Nikon skickade med Schenker och betalningen skedde på utlämningsstället. Det hela gick relativt snabbt och som tur är har jag kunnat använda andra kameror under tiden .
 
ANNONS