Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon SB-24 Speedlight Till D50?
- Trådstartare Mistik
- Start datum
Som jag svarade i din andra tråd så får du ingen ttl-mätning.
SB-24 har dock utöver ttl-mätning också en egen fotocell, och om du använder den får du automatisk dosering, om än inte lika sofistikerat. Det är den blixtmätningsteknik som användes på sjuttiotalet när sk tyristorblixtar blev populära.
SB-24 har dock utöver ttl-mätning också en egen fotocell, och om du använder den får du automatisk dosering, om än inte lika sofistikerat. Det är den blixtmätningsteknik som användes på sjuttiotalet när sk tyristorblixtar blev populära.
Mistik
Aktiv medlem
Har inte fattat om ttl-mätning än fast jag har läst om det några gånger. Måste läsa mer om det.
Som jag förstår så kan man använda den med d50 men inte fullt ut.
Jag får väl testa endå, det handlar inte om mycket pengar så kanske är det värt att köpa och testa den.
Tack för svaret.
Som jag förstår så kan man använda den med d50 men inte fullt ut.
Jag får väl testa endå, det handlar inte om mycket pengar så kanske är det värt att köpa och testa den.
Tack för svaret.
Ttl betyder "through the lens", alltså att ljusmätningen sker genom objektivet. Ljusmätaren ser alltså samma utsnitt som fotograferas, och kameran kan använda sofistikerade mätceller och intelligenta programvaror för att bestämma exponeringen.
Den äldre tekniken med fotocell innebär att mätaren sitter på själva blixten och alltid mäter i en fast vinkel och med en enda mätcell. Den tar då ett genomsnitt från den mätytan (som man inte vet exakt hur stor den är) och doserar ljus så att den "i genomsnitt" återges som en mellanton.
Kör man helt manuellt, dvs utan vare sig ttl eller fotocell, varierar man exponeringen med kamerans bländare och styrkereglaget i blixten. Det är beroende av avstånd, så har du kommit fram till en styrka måste du ändra den om du eller motivet flyttar på er.
Den äldre tekniken med fotocell innebär att mätaren sitter på själva blixten och alltid mäter i en fast vinkel och med en enda mätcell. Den tar då ett genomsnitt från den mätytan (som man inte vet exakt hur stor den är) och doserar ljus så att den "i genomsnitt" återges som en mellanton.
Kör man helt manuellt, dvs utan vare sig ttl eller fotocell, varierar man exponeringen med kamerans bländare och styrkereglaget i blixten. Det är beroende av avstånd, så har du kommit fram till en styrka måste du ändra den om du eller motivet flyttar på er.