Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon Speedlight SB-80DX

Produkter
(logga in för att koppla)

a40757

Avslutat medlemskap
Jag har idag en Nikon Speedlight SB800 och undrar om man skulle kunna använda en Nikon Speedlight SB-80DX som slav.

Mao kan en Nikon Speedlight SB-80DX avfyras när SB800 avfyras, någon som vet ?

Tack på förhand !

Jag har idag en Nikon Speedlight SB800 och undrar om man skulle kunna använda en Nikon Speedlight SB-80DX som slav.

Mao kan en Nikon Speedlight SB-80DX avfyras när SB800 avfyras, någon som vet ?

Tack på förhand !

Det skall väl fungera om jag inte är helt bakom flötet. Men tyvärr måste du stänga av alla automatikfunktioner i din 800:a om den skall agera master. SB80 stöder inte i-ttl eller CLS som krävs för att automatiken skall fungera tillsammas med SB-800 eller de inbyggda blixtarna i nyare kameror.

Men som sagt, i fullt manuellt läge så borde det funka.

Går det att koppla ihop blixtarna med kabel eller tänds slav-blixten av ljuset från huvud-blixten ?

Går det att koppla ihop blixtarna med kabel eller tänds slav-blixten av ljuset från huvud-blixten ?

Du kan inte använda sladduttaget på en SB-blixt till att trigga en annan blixt. Det kan endast användas till att trigga just den blixten som uttaget sitter på. Däremot går det givetvis att koppla ihop fler blixtar via fördelare och sedan trigga hela rasket med en kamera.

Annars är det enklast att använda slavfunktionen. SB-80 och SB-800 har ju som bekant en sådan, men glöm inte att slå av alla automatikfunktioner. Annars lär din slavblixt, SB-80, trigga på huvudblixtens förblixtar.....

Om man inte behöver så mycket ljus från SB-80'n så kan man köra SB-800'an som vanlig TTL och SB-80'n som manuell slav. SB-80'n behöver inte ladda upp igen för att avfyra fler blixtar om man kör på 1/128-1/64 i styrka, kanske till och med 1/32. Teoretiskt tar då SB-800'an hänsyn till SB-80'n ljus (iom att den löser ut på mätblixtningarna), även om den inte kan justera det.

Men det är specialfall vi pratar om, och jag kan vara helt fel ute. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto