Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon Super Coolscan 5000 ED problem

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska du kunna använda en IT-8 behöver du ju också en referensfil, alltså en uppmätning av vad det är för färgvärden på kartan. Den som du har på din target kommer ju inte att stämma efter det att du fotograferat av den.

Jag nöjer mig ofta med att fotografera av en svart, grå och vit yta i skugga och i högdager. Från detta kan jag bygga en grundinställning, så att jag får en bra gråbalans genom hela valörskalan. Sedan kan jag styra upp färgerna genom t ex en MacBeth-karta. Kommer ändå inte att fungera perfekt i alla lägen. Neg går inte att få den kontroll på som man har med dia.

Stefan

Idag så behöver jag bara småjustera dia jag har fotograferat/scannat tack vare IT8 target. Det är nästan samma justering som när jag fotograferar digitalt men jag gillar mera färgerna som jag får ut när jag kör analogt dia. "Its big difference between Pepsi and Coke". Fast för varje ny generation digital system så blir färgerna bättre.

Vill ha bättre färger när jag scannar negativ. Köpte IT8 target på A4 som jag tänkte skulle hjälpa mig men jag har inte testat än.

Behöver du ha alla bilder i högupplösning? Själv önskar jag att jag ska ha den tiden över att huvud taget scanna av det jag har fotograferat. Själv så nöjer jag mig med lägre kvalitet och vill jag ha bättre så scannar jag om. Sen är det sjukt dyrt med bläck och bra skrivare papper så för SV så är det smidigare att köra det gamla sättet.

Om jag ändå skall skanna spelar det inte så stor roll i vilken upplösning jag skannar tycker jag. Det finns ju dem som lever av att göra hårddiskar ;).

Jag gör även mina analoga kopior, men det ena utesluter ju inte det andra :).

ANNONS
Götaplatsens Foto