Annons

Nikon tappar sin andra plats på fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det verkligen bristen på spegelfria kameror som är orsaken till Nikons ekonomiska svårigheter?

När kom Nikons första spegelfria kameror ut på marknaden? Om inte Nikon 1 räknas (men varför den kameraserien inte skulle räknas är lite oklart) så kan frågan omformuleras till "när kom Nikons första spegelfria småbildskameror ut på marknaden?"

När började de ekonomiska problemen?

Svaret på de båda frågorna kanske tillsammans kan ge en bättre bild av läget.

Dessutom undrar jag vilken av Nikons avdelningar/divisioner/vfsh som har tappat mest försäljning (i pengar alltså, inte marknadsandelar).
Nikon, liksom flera andra kameratillverkare, gör annat än kameror om än kanske inte i lika stor utsträckning som t.ex. Canon, Olympus och Sony.
Deras första Z-kameror lämnade en del att önska men blev säkert mycket bättre efter ny FW. Z-plattformen är en plattform och i början satsade man inte på highend-objektiven exv. utan på 1,8-orna, eftersom de ju alltid kunde peka på DSLR:erna då om proffsen villa ha något bättre. Nikon gjorde alltså tvärtom mot Sony som å andra sidan inte hade några DSLR:er att skicka proffsen till. Det tog Sony 3-4 år innan det verkligen lyfte och det kommer ta Nikon lika länge minst att bygga den plattform som exv. Sony har idag.

Glöm heller inte att tredjepartstillverkarna länge tillverkat till Sony E med de just har börjat komma igång med Nikon. Nikons adapter i all ära men det är ingen hållbar lösning för proffsen att köra gamla DSLR- dedikerade objektiv till spegellösa. Det var en nödlösning för Sony när E-mount startades upp och det kommer det inte heller vara för Nikon den dag objektiven finns där. Adapter är en nödlösning då man inte har något bättre än i många avseenden.

Det här handlar dessutom om FF-spegellöst och inget annat. Det handlar inte ens om APS-C. Nikons 1-serie är i detta sammanhang ett historiskt stickspår precis som Canon M (trots att det tydligen sålt massor) som jag tror det är få andra än du som växlat in på nu. Jag tror inte ens Nikon ser den vägen mot en eventuell framtid.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Hur dåligt fungerar F-objektiv med en Z-kamera?

När det gäller Canons motsvarighet så lär ju EF-objektiv ibland (eller ofta?) fungera bättre på en R-kamera än på spegelreflexerna.

Finns det anledning att tro att det fungerar sämre för Nikon?

Ja, Nikon 1-serien är ju nedlagd så den har väl ingen vidare framtid? :–)

Canons EOS M-serie tror jag å andra sidan knappast kommer att läggas ner i första taget. Säljer EOS M-kamerorna sämre än EOS R-kamerorna?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Du är fotosidans domedagsprofet nr 1
Du förutspådde canons död, jag väntar på det fortfarande......
Nu är nikon på G enligt dig.
Nå hur lång tid tar det innan nikon inte finns kvar ?
Hasselblad dom finns kvar o säljer dyra kameror till dom som behöver det. Nokia finns oxå kvar o säljer massa billigare mobiler i Asien bla.
hade Canon försatt och bara gjort dåliga sensor och halvdana m-serien för spegelöst samt dålig video och andra tillverkare hade gjort dessa bra. Då hade fler och fler hoppat av Canon ( har hänt redan då många gått till Sony) och till slut har de inga proffs som använder deras produkter, inga fotoskolan skulle rekommendera de inga företag skulle köp in de och visst kanske de överlever men blir inget förstahandsval. Precis som Hasselblad är inget förstahandsval om du fotar sport, Nokia är inget förstahandsval om du jobbar på en fin reklambyrå utan det är väl något soml Landstinget väljer för att spara pengar. Så visst kommer de inte helt dö men det kommer leva precis på gränsen.
Om jag ska spekulera de som är körda är
Pentax har inte släppt något vettigt på länge, vem köper detta idag?
Olympus sålts till och har osäker framtid, dessutom är deras USP snart borta.
Hasselblad ägs av DJI och där råder inget brist på pengar men kommer de överleva... osäkert.
Canon, kommer nog klara sig bra så länge de inte får in totala klåpare i ledningen igen. Utan gör bra produkter som 5,1 serien. Skippa alla jäkla powershoot och annat skräp.
Nikon har ju riktigt bra saker och inget fel och har ju haft fram tills nyligen oftast bättr på flera punkter än Canon. Däremot så har de ju släppt produkter som varit helt okej z -serien men det känns varken eller. Dör tror jag Canon var smartare och släppte fina objektiv så alla sitter och drömmer om 85/1.2 osv. Om nu nikon går minus på flera miljoner hur ska de då kunna göra en kamera bättre än Canon r5, Sony a9ii /a7riv / a7siii då de nyligen släppte dera Ii som inte slog utan var i höjd med konkurenterna.

Sony har fördelen att desäljer sensorer och leder den tillverkare, nackdelen är att de mest består av tekniker som aldrig har varit ute i fältet.

Sigma, har väl inte släppt npgot vettig kamera på länge, de lever nog på objektiv och att tillverka de och andra sätter sitt namn på de.

sen får vi inte glömma alla kinesiska tillverkare. På film har det redan kommit uppstickare z-CAM och kinefilty som har produkter där specifikationerna är bra däremot
En hel del andra nackdelar
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] ett historiskt stickspår [...] inte [...] vägen mot en eventuell framtid.
Den som lever tillräckligt länge kommer nog få uppleva att hela den digitala kameratekniken av idag var ett historiskt ”stickspår”.

Visst kan man som trådstartaren spekulera i hur länge olika företag kommer att överleva. Eller så kan man ägna sig åt fotografering med sin historiska relik som har både spegel och mekanisk slutare så länge som den håller ihop. Och njuta av stunden samt skapa bilder som även framtiden kommer att ha glädje av.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Den som lever tillräckligt länge kommer nog få uppleva att hela den digitala kameratekniken av idag var ett historiskt ”stickspår”.

Visst kan man som trådstartaren spekulera i hur länge olika företag kommer att överleva. Eller så kan man ägna sig åt fotografering med sin historiska relik som har både spegel och mekanisk slutare så länge som den håller ihop. Och njuta av stunden samt skapa bilder som även framtiden kommer att ha glädje av.
Ja eller så kan man ta hand om de 10 000-tals bilder man redan har och ge även analoga gamla bilder en ny vår genom att reprofoto dem och köra dem genom någon av alla fantastiska konverterare som finns nu. Inte minst det senare ger ofta dramatiskt bättre resultat än vi hade möjlighet att uppnå med samma material under den analoga tiden.

Detta ska dock inte tolkas som ett initiativ för återgång till det analoga eller som ett framgångsrecept för någon som lever på att ta nya bilder :)
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hur dåligt fungerar F-objektiv med en Z-kamera?

När det gäller Canons motsvarighet så lär ju EF-objektiv ibland (eller ofta?) fungera bättre på en R-kamera än på spegelreflexerna.

Finns det anledning att tro att det fungerar sämre för Nikon?

Ja, Nikon 1-serien är ju nedlagd så den har väl ingen vidare framtid? :–)

Canons EOS M-serie tror jag å andra sidan knappast kommer att läggas ner i första taget. Säljer EOS M-kamerorna sämre än EOS R-kamerorna?
Nä jag tror Nikon står för precis samma problem som Sony gjorde för fem-sex år sedan. En del gnäller väl fortfarande på att Nikon lämnade de skruvdragna af-objektiven bakom sig. Det problemet har väl exv. inte Canon haft men väl Sony.

Hur bra det funkar 0beror nog helt på vad det är för objektiv. Det vi sett med Sony på senare år är en rätt stark utveckling av objektivtekniken, både optiskt men även när det gäller både vikt och snabbhet. Inte minst när det gäller zoomar. Vem vill ha Minoltas gamla mög idag om man slipper? Inte jag i alla fall. Det har bl.a. lett till att man tagit fram snabbare fokusmotorer för att matcha kamerahus som tar upp till 20 bilder per sekund och mer och som mäter både AF och exponering kontinuerligt kring 60ggr per sekund beroende på objektiven just. Under den analoga eran tog man ett par bilder per sekund och när jag köpte min KonicaMinolta D7D i början av den digitala eran så var Canon 20D state of the art i det segmentet med 3 bilder per sekund. Det är en viss skillnad.

De gamla objektiven var oftast gjorda för helt andra förutsättningar och utgångspunkter. Att använda gamla objektiv med adapter är inte kul ofta ens praktiskt, särskilt när man har både nya objektiv och gamla. Ofta satt den där jäkla adaptern på "fel" objektiv. Har svårt att tro att några Nikon-proffs skulle utsätta sig för det. De kör nog hellre vidare med sina DSLR-er och det är möjligen ett av skälen till att man inte kom upp i mer än ca 300 000 sålda Z-kamerorförra året om jag inte minns fel. Nikon ska också styra alla sina investeringar till ett segment där de inte har volymer nog att täcka kostnaderna. De plågas nog rätt svårt idag där de hamnat mitt emellan två hötappar.

En annan sak det sällan talas om idag är den stora skillnaden man ofta kan se på fullt öppet objektiv. Numera kommer sällan eller aldrig några objektiv i G eller GM-serierna som INTE är bra fullt öppna. Annat är det med de äldre objektiven. De må vara märkta med F/1.4 eller kanske 1,7 eller 1,8 men på det bländar valet var nästan samtliga jag haft usla. I princip var det en ren glädjemärkning. Så är det inte idag. Samtidigt spelar ljusstyrkan i sig allt mindre roll idag för exv. lågljusprestanda då inte ens ett värde på 3,5 eller 4 är ett poroblem praktiskt eftersom sensorerna och inte minst konverterarnas dehaze och denoise-verktyg blivit så mycket bättre de senaste åren.

Den här tråden handlar om FF och inte 1 eller M. Men även jag har ju förundrats över alla dessa nya fina APS-C och FF-kameror som kommit och en enda FF och det var väl gamla A7 III har hamnat på 10 i topp hos Amazon 2020 de gånger jag kollat. Istället köper folk 6 år gamla A6000 och billiga M-modeller. Där är det väl något tillverkarstrategerna missat antar jag för det känns ju inte helt stabilt även om det ju faktiskt är just det när det gäller försäljningen.

Vem vill betala för allt dyrare nya FF - när det finns äldre modeller att köpa både nya och begagnade. Särskilt när riktigt många är fullt nöjda med en A6000 trots att det nog kommiIt minst fem nya modeller i den serien fram till idag. Det verkar som om gamla versioner aldrig går ur sortimentet numera. Frågan är vad exv. Sony tjänar på en A6000 för 4-5000 eller Canon får över på en M. De lägger massor på R&D för nya FF och så är det ända en sex år gammal APS-C-modell som folk ändå köper. Vad säger det om sakernas tillstånd?
 
Senast ändrad:

c.m.s

Aktiv medlem
Den här tråden handlar om FF och inte 1 eller M. Men även jag har ju förundrats över alla dessa nya fina APS-C och FF-kameror som kommit och en enda FF och det var väl gamla A7 III har hamnat på 10 i topp hos Amazon 2020 de gånger jag kollat. Istället köper folk 6 år gamla A6000 och billiga M-modeller. Där är det väl något tillverkarstrategerna missat antar jag för det känns ju inte helt stabilt även om det ju faktiskt är just det när det gäller försäljningen.

Vem vill betala för allt dyrare nya FF - när det finns äldre modeller att köpa både nya och begagnade. Särskilt när riktigt många är fullt nöjda med en A6000 trots att det nog kommiIt minst fem nya modeller i den serien fram till idag. Det verkar som om gamla versioner aldrig går ur sortimentet numera. Frågan är vad exv. Sony tjänar på en A6000 för 4-5000 eller Canon får över på en M. De lägger massor på R&D för nya FF och så är det ända en sex år gammal APS-C-modell som folk ändå köper. Vad säger det om sakernas tillstånd?
Riktigt så illa är det ju inte. Jag tittar titt som tätt in på olika försäljningslistor så som Amazon, B&H och BCN tex för nyfikenhetskull. Under det senaste halvåret har man utöver den gamle trotjänaren A7III sett R5/6, A7SIII och lite dyrare APS-C modeller som A6400 i topp tio på bland de spegelfria modellerna hos amazon (samtliga ligger just nu på topp 10 med R5 på andra plats). Och hos B&H har dyra kameror som R5/A7SIII prenumererat på förstaplatsen.

Så uppenbarligen finns det folk som är beredda att betala för dessa kameror. Och det finns ju en anledning till att företagen satsar på dessa dyra modeller, det är där marginalerna/pengarna finns.

Nikon säljer ju inte få kameror totalt sett men stor del av dom är ju billiga DSLR och där lär marginalerna inte vara höga. Inte lär köparna av dess heller i samma grad köpa på sig flera dyra objektiv.

Samtidigt är det ju inte så att alla som köper en billig A6000 eller DSLR skulle köpa sig en dyrare kamera om den billiga modellen inte fanns, så förstår att man vill ha dom.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja eller så kan man ta hand om de 10 000-tals bilder man redan har och ge även analoga gamla bilder en ny vår genom att reprofoto dem och köra dem genom någon av alla fantastiska konverterare som finns nu. Inte minst det senare ger ofta dramatiskt bättre resultat än vi hade möjlighet att uppnå med samma material under den analoga tiden.

Detta ska dock inte tolkas som ett initiativ för återgång till det analoga eller som ett framgångsrecept för någon som lever på att ta nya bilder :)
Varje generation av teknik ger dramatiskt bättre bilder. Topp idag, är helt passé om några år. Men bilder består.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag vet inte det.
Men jag tycker det är konstigt det här med framtidsspekulationerna att bara den största överlever. Och i allmänhet tycker jag det är konstigt med märkes-fans.
Jag är helt säker på att en kamera som passar mina behov på ett tillfredsställande vis finns att köpa när det är dags nästa gång. Oavsett ifall Nukon ligger tvåa, trea, tolva, eller har gått i putten.
 

PMD

Aktiv medlem
Nä jag tror Nikon står för precis samma problem som Sony gjorde för fem-sex år sedan. En del gnäller väl fortfarande på att Nikon lämnade de skruvdragna af-objektiven bakom sig. Det problemet har väl exv. inte Canon haft men väl Sony.
Det problemet hade Sony för tio år sen. Jag tvivlar att problemet är lika stort för Nikon nu. Om det nu är ett problem. Nikon har knappast sålt så värst många skruvobjektiv de senaste åren. Antalet skruvobjektiv i sortimentet är tämligen begränsat.
Hur bra det funkar 0beror nog helt på vad det är för objektiv.
OK, hur? Vilka Nikkor-objektiv med F-fattning fungerar dåligt på en Z-kamera?
[...] när jag köpte min KonicaMinolta D7D i början av den digitala eran så var Canon 20D state of the art i det segmentet med 3 bilder per sekund. Det är en viss skillnad.
5 bilder per sekund. Det här har jag nog påpekat förr. :)
Vem vill betala för allt dyrare nya FF - när det finns äldre modeller att köpa både nya och begagnade. Särskilt när riktigt många är fullt nöjda med en A6000 trots att det nog kommiIt minst fem nya modeller i den serien fram till idag. Det verkar som om gamla versioner aldrig går ur sortimentet numera. Frågan är vad exv. Sony tjänar på en A6000 för 4-5000 eller Canon får över på en M. De lägger massor på R&D för nya FF och så är det ända en sex år gammal APS-C-modell som folk ändå köper. Vad säger det om sakernas tillstånd?
Är det unikt för Sony? Canon har väl sålt rätt bra av gamla EOS M-modeller?

Småbildskameror är, förutom mycket användbara, kameratillverkarnas "skyltfönster"-kameror, dvs de har bra reklamvärde och prestige (speciellt de dyraste) så det är klart att de försöker ge dem mycket uppmärksamhet.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag vet inte det.
Men jag tycker det är konstigt det här med framtidsspekulationerna att bara den största överlever. Och i allmänhet tycker jag det är konstigt med märkes-fans.
Jag är helt säker på att en kamera som passar mina behov på ett tillfredsställande vis finns att köpa när det är dags nästa gång. Oavsett ifall Nukon ligger tvåa, trea, tolva, eller har gått i putten.
Om man är orolig för att tillverkaren av den kamerautrustning man har kommer att försvinna så ska man väl köpa på sig så mycket utrustning som möjligt av det märket i god tid, så att man inte står utan objektivleverantör så småningom?
 

snap01

Aktiv medlem
Verkar som om få orkat läsa http://www.dslrbodies.com/newsviews/sony-throws-some-smack.html artikeln till slut, som faktiskt för ett rätt vettigt problematiserande resonemang i en del avseenden och en del med väl mycket bias i andra, tycker jag.

För det första kommer man alltid att kunna peka på omständigheter som produktcyklers inbördes lägen tillverkare för tillverkare eller om någon gjort en kampanj eller inte just nyligen. Det intressanta med Sony är väl inte normalt att de varit särskilt aggressiva i sitt kampanjande utan hur taffligt de faktiskt ofta marknadsfört sina "Selling Points" när man nu haft unika sådana.

För det andra har ju detta explicit handlat om FF-segmentet och att då börja yra om APS-C känns ju inte helt relevant.

Sedan är det väl fullständigt självklart att man borde kunnat vänta sig en kontring på FF-spegellösa marknaden som Sony nu fått ha för sig själv i fyra år åtminstone nu. Min förvåning är ju snarast att den inte kommit tidigare. Även om man fortsatt tjänar pengar på DSLR:er i high end skiktet, så kan man aldrig vara varaktigt indifferent inför marknadstrenderna. Det är som sagt inte DSLR-segmentet som växer längre.

Att artikeln dessutom hänger upp sig på försäljning i dollar och hävdar att antal är ett bättre mått kan jag tycka är tveksamt (även om valutasvängningar är ett reellt problem) för det är ju verkligen en fördel för Sony om det dessutom är så att man tjänar mer än konkurrenterna på varje kamera om varje kamera kostar mer än deras konkurrenters produkter, om det nu är så. Om man dessutom adderar att Sony förmodligen dessutom har lägre kostnader än konkurrenterna, då spegellösa hus är mycket enklare att tillverka då de är elektronik rakt igenom i princip och inte gammal förhållandevis komplicerad och dyr elektromekanik. Om skillnaderna nu dessutom inte är så stora i antal som tidigare så kanske inte Canons och Nikons tidigare fördelar i större volymer och "economics of scale", så har även den utvecklingen gynnat Sony.

En del har ju ondgjort sig över att Sony haft så korta produktcykler i sitt FF-segment men det har ju även inneburit stora fördelar. För medan konkurrenterna varit mer tungfotade så har ju Sony upprepade gånger fått väldigt mycket fokus i samband med att nya produkter lanserats i FF-segmentet som dessutom ofta ses som premiumsegment och därför väcker mer press än nya konsumentmodeller. Även jag har ju kunnat läsa att sökningar på Google kring Nikon minskat då man kanske sett att det inte funnits så mycket nytt att googla i FF-segmentet.

Man kan ju tycka vad man vill om denna info som Sony nu släppt men faktum är ju att just USA-marknaden inte varit så särskilt på när det gällt spegellöst. Men det kan ju vara så att "proppen" nu gått ur även där av olika skäl och att det är det som syns i statistiken nu. Om detta är ett trendgenombrott så kommer det visa sig rätt snart. En del har ju menat att amerikaner varit mer indifferenta till kameravikt och storlek än japaner och européer eftersom de kanske åker bil mer och går mindre än vi och japanerna.

Sony har dessutom ett starkt trumf på hand och det är att E-mount är marknadens starkaste cross-over plattform. Sony och tillbehörstillverkare har gjort det väldigt enkelt att ta sina gamla Canon-, Nikon- eller vad man nu har för objektiv och sätta dem på ett nytt vasst Sony E-mounthus som ofta är bestyckat med en hel del unika funktioner som konkurrenterna inte ännu skaffat sig. Även det ett resultat av de kortare produktcyklerna där det blir kortare mellan tekniska nyheter och marknaden.

Inga tar sina Sony-objektiv och sätter på Nikon- eller Canon-hus men en väldig massa fotografer går idag åt andra hållet helt eller delvis och det gör dessutom att det blivit allt svårare att avgöra hur kraftig denna förflyttning verkligen varit och är. Förlust av en installerad bas man trodde man hade är aldrig längre bort en inköp av en bra adapter som man idag kan få för mellan 2500 och 4-5000:- beroende på märke. En del av dessa ger numera full funktionalitet med i princip alla de unika funktioner som kamerahusen bjuder på.

Både Nikon och Canon borde vara oroade över att strömmen i princip bara går åt ett enda håll när det gäller just FF. Det är inte heller bra att Sony får framstå som det mest innovativa kameraföretaget på marknaden. Så har nog många uppfattat det de senaste kanske tre-fyra åren. Många tycker nog att de storas rätt marginella intresse för den spegellösa marknaden varit lite sorglös. De har nu som sagt låtit Sony äga spegellöst FF väl länge och det är inte alls säkert att de lyckas skapa sig samma dominans som man nu haft på DSLR FF-marknaden i många år.

Det må vara hur som helst med statistiken på marginalen som en del vill problematisera - i vissa fall på goda grunder och i andra fall på mer tveksamma sådana men Sony har visat att de menar allvar de senaste åren. När man tog över Minolta så har jag för mig att det bolaget hade en 7-8 % av kameramarknaden och mycket av de marknadsandelarna var enklare och mer avancerade kompaktmodeller. De DSLR:er man släppte innan man gav upp blev ingen hit och jag tror knappt man hade 5% av DSLR-marknaden.

Om man nu pratar om att Sony möjligen temporärt detroniserat Nikon från andraplatsen på FF-marknaden så är ju det rätt enastående. Inte blir det sämre av att man äger sensormarknaden och alltid kommer att ha kortare väg för ny sensorteknik än Nikon, så har nog Nikon fått sig en rejäl utmaning att bita i nu. Det vore ju verkligt kul om det här kunde vitalisera FF-marknaden framöver och att vi kommer få se nya spännande nyheter från både Nikon och Canon också.

vet få yrkesfotografer som använder Sony. Det märket har aldrig lockat mig. Fula hus o obegripliga menysystem. Sedan var dom ruskigt dåliga på att få fram objektiv till A7 när den kom. Dröjde evigheter innan en vidvinkel kom. Ska dom släppa ett nytt system så måste det finnas en grunduppsättning av objektiv.
Nikon spottar ut objektiv till sin spegellösa kamera i betydligt snabbare takt än vad sony gjorde.
Ett kameramärke som är betydligt mer innovativa än sony är Fuji. Så mycket trevligare hus o smarta menyer o prisvärda objektiv.
Jag gick från Canon till Nikon pga den värdelösa supporten/service på kameror canon hade. Idag kör jag Nikon D850 o Z6 II samt Fuji.

Att Sten-åke o Bengt är sony frälsta är ingen nyhet för någon på fotosidan.
Ingen kan ha missat det.
Varför sony inte lockar mig alls är pga
- rörigt menysystem
-ovanligt fula kameror, visserligen inte prio ett ,men det skadar inte att kameran ser ok ut.
- Dyra objektiv o oftast tunga o klumpiga, få varianter att välja på.
- betydligt mindre efterfrågan o tillgång på begagnat. Inte för att jag köper begagnade kameror/objektiv. Däremot säljer man av ibland.

Så nu väntar jag på ett 4 sidors a4 från sten-åke när han ska predika om sonys obefintliga förträfflighet.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja en del läser nog mig dåligt, visst svamlar jag i bland och plockar in för många ovidkommande påstående i min skriverier ( jobbar på det )- jag får nog mera små angrepp på att jag klagar över flera punkter som jag tycker Sony borde fixa till, skulle kunna rabbla upp en hel del som jag ältat rätt så länge, väntan på buffert tömning med A9 som jag tyckte var märkligt när man framhävde 20bps och sedan 1,5 minuter väntan till nästa serie, och att A9:an hade väldigt bra kapacitet med runt 200 Rawbilder, så missade man den viktiga tömningen.

Ja Ove du har aldrig missat ett tillfälle att såga Sony kameror i bitar och trampa sönder resterna, man kan nästan se glöden i dina ögon framför sig. Jag själv tycker nog att dom allra flesta olika kamera märken har alla sina olika fördelar, ingen kamera modell passar alla, lätta, små, stora tunga, alla tar inte 2000 bilder i veckan, många trådar om lämplig rese kamera finns, ofta någon smidig Olympus osv.

En annan aspekt att fundera över är att 2014 så använde pressen Canon kameror till 58%, Nikon låg runt 26 %, Canon fick in en rejält fot bland yrkesfolket en gång i tiden, Nikon körde med APS-C sensorer i sina pro-kameror där i början, D4 som kom senare var ju aldrig sämre än motsvarande 1DX snarare bättre med sin lyckade 3D vid autofokus, man förbättrade 3D efter hand också, Canons liknade ITR var inte lika bra där i början, men har väl också förbättrat på senare modeller, Inte eller Nikon kunde ta över från Canon trots flera riktigt bra toppkameror, inlåsnings effekten har betydelse med miljoner sålda objektiv runt hela världen.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Man får väl hoppas att utvecklingen av nya Z optik är lönsam för Nikon, själv hade dock valt behålla F fattningen och lägga in en ”spegellös” i ett befintligt DSLR chassi. Jag har lagt ”min meny” på en av de främre knapparna och jag ser i princip alltid denna ”min meny” när jag bär kameran då jag trycker in den främre knappen när jag bär kameran nedåt. Även om spegellös har sina fördelar så förstår jag inte riktigt dessa små hus och att man flyttat i princip alla knappar.

Det verkar också som det sker en omvandling i hantering av fokus i adaptern mellan Z och F vilket krånglar till det för tredjepart. Sony har ju fått en helt annan objektivpark med hjälp av tredjepart. Tror detta är en nackdel för Nikon att det enbart finns dyra fast bra nikonobjektiv med AF.
 

snap01

Aktiv medlem
Ja en del läser nog mig dåligt, visst svamlar jag i bland och plockar in för många ovidkommande påstående i min skriverier ( jobbar på det )- jag får nog mera små angrepp på att jag klagar över flera punkter som jag tycker Sony borde fixa till, skulle kunna rabbla upp en hel del som jag ältat rätt så länge, väntan på buffert tömning med A9 som jag tyckte var märkligt när man framhävde 20bps och sedan 1,5 minuter väntan till nästa serie, och att A9:an hade väldigt bra kapacitet med runt 200 Rawbilder, så missade man den viktiga tömningen.

Ja Ove du har aldrig missat ett tillfälle att såga Sony kameror i bitar och trampa sönder resterna, man kan nästan se glöden i dina ögon framför sig. Jag själv tycker nog att dom allra flesta olika kamera märken har alla sina olika fördelar, ingen kamera modell passar alla, lätta, små, stora tunga, alla tar inte 2000 bilder i veckan, många trådar om lämplig rese kamera finns, ofta någon smidig Olympus osv.
nu svamlar du igen. Glöden i mina ögon för att såga Sony 😂
Jag är alltid rak på vad jag tycker om kameror/objektiv.
Jag totalsågade nikons 14-24 i en tråd på fotosidan som var mindre populärt bland nikons fanboys.
Jag har sågat flera av canons objektiv osv.
Jag bryr mig inte ett smack om vad det står på kamera huset utan bryr mig om hur paketet fungerar .
Att påstå att jag brukar sänka Sony är rent trams.
jsg missade en sak i mitt förra inlägg.
Att Sony är duktiga på sensorer är ingen nyhet, men dom får aldrig till det hela vägen. Tex nikon slår dom alltid på fingrarna i prestandan. Sony når aldrig hela vägen bland test experterna heller. Men bara för det så behöver inte kameran vara dålig. Jag var snubblande nära att köpa Sony A7 när den kom, men det föll på att det inte ens fanns en normal uppsättning objektiv att köpa.
Det jag är mest fascinerad över är att du o Sten-Åke kämpar så för Sony sedan urminnes tider.
Det är bara ett kamera märke varför allt det jobbet för det ?
 

c.m.s

Aktiv medlem
vet få yrkesfotografer som använder Sony. Det märket har aldrig lockat mig. Fula hus o obegripliga menysystem. Sedan var dom ruskigt dåliga på att få fram objektiv till A7 när den kom. Dröjde evigheter innan en vidvinkel kom. Ska dom släppa ett nytt system så måste det finnas en grunduppsättning av objektiv.
Nikon spottar ut objektiv till sin spegellösa kamera i betydligt snabbare takt än vad sony gjorde.
Ett kameramärke som är betydligt mer innovativa än sony är Fuji. Så mycket trevligare hus o smarta menyer o prisvärda objektiv.
Jag gick från Canon till Nikon pga den värdelösa supporten/service på kameror canon hade. Idag kör jag Nikon D850 o Z6 II samt Fuji.

Att Sten-åke o Bengt är sony frälsta är ingen nyhet för någon på fotosidan.
Ingen kan ha missat det.
Varför sony inte lockar mig alls är pga
- rörigt menysystem
-ovanligt fula kameror, visserligen inte prio ett ,men det skadar inte att kameran ser ok ut.
- Dyra objektiv o oftast tunga o klumpiga, få varianter att välja på.
- betydligt mindre efterfrågan o tillgång på begagnat. Inte för att jag köper begagnade kameror/objektiv. Däremot säljer man av ibland.

Så nu väntar jag på ett 4 sidors a4 från sten-åke när han ska predika om sonys obefintliga förträfflighet.
Nu hamnade den här tråden på sidovägar men måste ändå fråga vad du menar.

Fula kameror och röriga menyer visst, det får stå för dig men dyra och klumpiga objektiv?

Det må ha varit så tidigare, det vet jag inget om men Sony har ju de senaste åren gjort fantastiskt bra och relativt lätta och kompakta objektiv jämfört med konkurrenternas motsvarighet. Jämför tex deras nya 20 mm 1.8 tex som släpptes samtidigt som Nikons Z motsvarighet. Sonys är kompaktare, lättare, billigare och presterar minst lika bra som Nikons variant enligt tester. Och det finns fler exempel.

Canon, Nikon och Sony gör alla väldigt bra objektiv nu.

Och att Sony inte når ända fram bland testare låter för mig helt obekant. Sonys senaste FF kameror och objektiv har fått strålade kritik bland de stora testsidorna. Vet verkligen inte vad du menar.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
nu svamlar du igen. Glöden i mina ögon för att såga Sony 😂
Jag är alltid rak på vad jag tycker om kameror/objektiv.
Jag totalsågade nikons 14-24 i en tråd på fotosidan som var mindre populärt bland nikons fanboys.
Jag har sågat flera av canons objektiv osv.
Jag bryr mig inte ett smack om vad det står på kamera huset utan bryr mig om hur paketet fungerar .
Att påstå att jag brukar sänka Sony är rent trams.
jsg missade en sak i mitt förra inlägg.
Att Sony är duktiga på sensorer är ingen nyhet, men dom får aldrig till det hela vägen. Tex nikon slår dom alltid på fingrarna i prestandan. Sony når aldrig hela vägen bland test experterna heller. Men bara för det så behöver inte kameran vara dålig. Jag var snubblande nära att köpa Sony A7 när den kom, men det föll på att det inte ens fanns en normal uppsättning objektiv att köpa.
Det jag är mest fascinerad över är att du o Sten-Åke kämpar så för Sony sedan urminnes tider.
Det är bara ett kamera märke varför allt det jobbet för det ?
Ja men det stämmer ju inte Ove, kanske i gamla trådar att det kan framstå lite fanboy, må så vara. man måste reagera när du påstår saker som inte stämmer om Sony-kameror. Det är en sak om man inte alls gillar en kamera modell, det tycket jag inte är något fel alls, alla har rätt till sitt eget tyckande, personliga val av kamera modell borde ju inte betyda att alla andra märken måste få på nöten för det. mobilernas framfart har skapat en ansenlig mängd av nya fotografer vilket är roligt på många vis tycker jag, det räcker väldigt långt och mycket snabba nyhets bilder sprider sig fort genom mobilen, vilket har drabbat våra kära kameror rätt så hårt.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
vet få yrkesfotografer som använder Sony.
Associated Press, har valt Sony. Sen skulle jag säga att de flesta som håll på med lite allt möjligt har en sony eller i alla fall haft. De var tidiga med film då andra stod men brallorna nere (canon)

Det märket har aldrig lockat mig. Fula hus o obegripliga menysystem.
Fula hus håller jag inte med om skulle säga att Canon och Nikon generellt har sämst smak. Fuji & olympus bäst. Fuji har väl till och med sålt mycket kameror pga av designen.


Sedan var dom ruskigt dåliga på att få fram objektiv till A7 när den kom. Dröjde evigheter innan en vidvinkel kom. Ska dom släppa ett nytt system så måste det finnas en grunduppsättning av objektiv.
Nikon spottar ut objektiv till sin spegellösa kamera i betydligt snabbare takt än vad sony gjorde.
Det går alltid och vrida och vända på saker och ting så att de passar en själv. Men är lite skillnad på att ha panik än att lansera E-mount för 10 år sedan och smyga fram objektiv i sin egen takt. Hade Nikon lanseras objektiv i samma takt som E-mount ja då hade de de nog självdött. Tycker dock Canon har lanserat mer intressanta objektiv än Nikon men det är som sagt vad man själv har för behov.




Ett kameramärke som är betydligt mer innovativa än sony är Fuji. Så mycket trevligare hus o smarta menyer o prisvärda objektiv.
Jag gick från Canon till Nikon pga den värdelösa supporten/service på kameror canon hade. Idag kör jag Nikon D850 o Z6 II samt Fuji.
Tycker alla tillverkare tappar och slår till med saker som chockerar.
Canon 5D, Canon 5D mark II, R5 var riktiga höjdpunkter.
Sony A7RII var en riktigt höjdpunkt, A9 ganska ok.

Nikon har väl alltid varit bra med din dxxx-serie och dX-serien.

Däremot Z-serien har varit en liten flopp för Nikon både vad det gäller kameror och objektiv och då lägger jag ihop vad de flesta som testar tycker.


- Dyra objektiv o oftast tunga o klumpiga, få varianter att välja på.
Men kolla gärna fakta då det är ganska enkelt B&H ha 65 FF till E- mount och 23 till Z-mount.
[/QUOTE]
Sony 50mm 1.8 186g mot Nikon 50mm 1.8 416g
Sony 35/2 154g mot Nikon z 36mm 370g
Sony Fe 85 1.8 371g mot Nikon 85/1.8 470g


Man ska inte ljuga på internet då fakta enkelt kan kollas upp.




- betydligt mindre efterfrågan o tillgång på begagnat. Inte för att jag köper begagnade kameror/objektiv. Däremot säljer man av ibland.
Mindre än Nikon Z, har inte ens gjort en faktakoll men vem som helst som är lite intresserade av kameranbranchen vet att detta inte stämmer ett dugg.
 

vifra

Aktiv medlem
Jonas 18z skrev:
"Man ska inte ljuga på internet då fakta enkelt kan kollas upp."
"Sony 50mm 1.8 186g mot Nikon 50mm 1.8 416g"

Nikon 50mm 1.8 väger 185 gram, enligt deras hemsida. Men dom kanske ljuger?
 
ANNONS