Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon V-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du läst kommentarerna? Många verkar tro att det är fejk på nåt sätt. Ingen annan som kan se siffrorna på dxomarks hemsida verkar det som.

Läste igenom dom lite, och mycket riktigt så står det ju bara preview när man tittar på modellerna på dxo, tycker dock att det är skumt att det finns "fejkade" värden på den. Till vilken nytta egentligen...
 
Nä självklart kommer inte DX att försvinna men CX kan komma att knapra på siffrorna för D3100

Jag är inte så säker, kameran är mer för tekniknördar. Köparen som bara vill ha en kamera men som är lite missnöjd med mobilen kommer nog även i fortsättningen köpa en kompakt. Ungdomen kommer fortsätta vilja ha en stor DSLR för att det är coolt att ha en DSLR. Så jag tror inte att detta kommer bli någon revolution som kommer skaka resterande kameror så mycket förutom P-serien.

/Karl
 
Ja visst är det så men man KAN om man vill få samma JPEG-bild efteråt från en råfil på sin egen dator.



Man skulle väl kunna låta detta vara kvar i råfilen och ”räkna bort dem” på PCn?




Ja det har alltså med snabbheten att göra, inte kvaliten på själva bilderna.



Man kan få precis rätt ögonblicksbild så att säga, men bildkvaliten är oförändrad.



Man kan väl spara varje individuell bild som rådata och slå samman dem i datorn? Kameran kommer väl iofs bli trög att använda om det är dålig bandbredd till minneskortet…



Man kan ju lika gärna spara den informationen i råfilen och välja efterår i datorn om man vill använda den.



Jag motsäger inte att en snabb processor ger en snabbare kamera med mer möjligheter. Det jag tycker mig se på forum och till viss del i marknasföringen är att processorerna lyfts fram som att de på nåt sätt skulle vara viktiga för att få bra bildkvalité när det i själva verkat oftast handlar om att få en snabb kamera (vilket så klart också är bra.)

EDIT: Läser man Nikons pressrelease ordagrant så står det faktiskt inte att processorn ger bättre bildkvalité ser jag nu. Det kanske är jag själv som tolkat det så.

Det är ju skillnad på att man KAN göra samma sak i datorn med specialprogram och RAW-filer och att man verkligen gör det. Till exempel twilight mode, sex ihopslagna bilder på 0,5 sek medan samma sak manuellt i datorn skulle ta en bra stund.

Hastigheten hos processorn har definitivt påverkan på bildkvalitén, i verkligheten iallafall.
 
Jag undrar över det här med den elektroniska slutaren i J1.. Innebär det att den kommer vara helt tyst dessutom?! Detta och bättre bildkvalité än m43 samt extremt snabb autofokus gör ju faktiskt detta till kameran jag väntat på.. Sin lilla sensor till trots..

Insåg idag när jag redigerade lite raw-filer från min Panasonic LX3 att 10 mp ger faktiskt utskrifter något större än A4 utan interpolering.. Så då räknar jag med att även A3 borde gå utmärkt, och allting större än så tittar man ändå på på så långt avstånd av det inte längre spelar någon roll hur många megapixel ursprungsfilen har.
 
Laddade precis ner fler råfiler tagna i dagsljus på lägre iso.. Jag GRYMT IMPONERAD! Färgerna ser mättade och naturliga ut, visst kan jag som är extremt petig när det gäller färgåtergivning se att det inte är en aps-c från Nikon, men det är väldigt nära och skulle täcka absolut ALLA mina behov, förutom den LÖJLIGA 12 megapixelgränsen på min bildbyrå..

Detta är verkligen framtiden.. En liten sensor, men med extremt bra bildkvalité. Självklart inser jag att samma teknik i en aps-c eller FF sensor självklart ger ett ännu bättre resultat, men inte orkar jag släpa runt dom klumparna?!
 
Thom Hogan om 1-systemet och ekvivalens

http://bythom.com/ (29 september 2011)

"The simple fact is that there are looks you can't get with small formats that you can with large formats, and vice versa. The trick is to pick the right tool for the right job, and therefore to understand the underlying differences of your tools. I don't use m4/3 to replace my FX equipment; I use m4/3 to supplement my FX equipment. Yes, there's sometimes overlap, in which case I can pick small/light or phenomenal dynamic range/noise properties (but not both ;~)."

"I think a lot of the heat in the discussions about mirrorless cameras is the "I want something that can do everything" notion. People want small, light, inexpensive, high image quality, flexible, robust, and a few other things all in one package. But there's a simple fact of life: the more things you require from a tool, the more compromised and/or expensive it is. Moreover, some combinations are impossible (or at least improbable): small, inexpensive, and high quality, for example. "
 
Inte mycket att glädjas över den lilla skillnaden till J1s fördel gentimot 1000D. det är ju bara en liten gnutta på basiso annars är den äldre 1000D bättre i allt. En nyare konstruktion i ltet format kan tydligen inte ge samma resultat som en äldre men större.
 
Efter att ha laddat ner lite Raw-filer från J1 och öppnat i Capture NX2 så inser jag att denna lilla sensor sopar mattan med M43 sensorerna, framförallt när det gäller färgåtergivning. Färgerna känns naturliga och väldigt "systemkamera"-lika vilket absolut inte råfilerna från m43 är.
Bildkvalitén + Supersnabb AF + Storleken + Elektronisk slutare, dvs knäpptyst + 10mm/2.8 pankakan gör att det är den perfekta gatufotokameran. Den har allt en gatufotograf vill i en "modern" kamera. Inga komprimisser känns det som.. Ska bli väldigt trevligt att känna på den när börjar komma ut i butikerna... När kommer den ut i butikerna förresten?
 
Efter att ha laddat ner lite Raw-filer från J1 och öppnat i Capture NX2 så inser jag att denna lilla sensor sopar mattan med M43 sensorerna, framförallt när det gäller färgåtergivning. Färgerna känns naturliga och väldigt "systemkamera"-lika vilket absolut inte råfilerna från m43 är.
Bildkvalitén + Supersnabb AF + Storleken + Elektronisk slutare, dvs knäpptyst + 10mm/2.8 pankakan gör att det är den perfekta gatufotokameran. Den har allt en gatufotograf vill i en "modern" kamera. Inga komprimisser känns det som.. Ska bli väldigt trevligt att känna på den när börjar komma ut i butikerna... När kommer den ut i butikerna förresten?

Du måste jobba hos Nikon:)
 
Kul tråd. I början var de flesta negativa och nu öses det beröm över en kamera som knappt någon har sett.
Jag noterar också att Nikon säger att kundgruppen de siktar mot är kvinnor och ändå är detta en nästan totalt mansdominerad tråd:) Kul.
 
ANNONS