Annons

Nikon V1 eller P7100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Byråkrat

Aktiv medlem
Hej,
Jag behöver era kloka köpråd. Jag har i dag en Nikon D700 som jag är mycket nöjd med men jag saknar möjligheten att kunna filma samt att D700 ibland känns lite stor och klumpig. Jag skulle gärna ha en D700 som går att stoppa ner i fickan men jag inser omöjligheten. Därför är min tanke att komplettera med en mindre kamera och jag sneglar på Nikon P7100 och Nikon V1.

Tanken är alltså inte att ersätta D700:an utan snarare ha en mindre kamera som komplement. En kamera som är lättare att ta med för minnesbilder, spontana tillfällen och framför allt en kamera som har film-funktion som man kan ta med sig överallt.

Jag har googlat efter jämförelser mellan P7100 och V1 men får inte ut något vettigt. Det är mest jämförelser av tekniska detaljer. Nog så viktigt men jag får ingen uppfattning om handhavandet. P7100 känns ganska traditionell och lite gammaldags medan V1 är lite "annorlunda" i upplägget (i varje fall i jämförelse med min D700).

Om jag fattar saken rätt så kan jag nog hantera en P7100 som min D700 och ha koll på ISO, bländare och tider men V1 verkar ha mer automatik. Kanske bra?

Vad råder ni mig att köpa?

/Anders

Hej

Jag anser att en kompaktkamera är det bästa att ersätta/komplettera en systemkamera. Jag har själv en D300 och en Canon G9 som komplement.
Systemkamera hur liten den än är för klumpig anser jag, en Samsung NX 200 med 30/2,0 pannkaka i all ära men jag vill ha en zoom och då funkar det inte längre med en spegellös.

Jag funderar på att byta mot en ny kompakt, det verkar roligt med den nya Canon G1 X som har en sensor nästan lika stor som en D300/7D, annars har jag länge sneglat på P7000/7100 eller en G11/12.
Jag anser Canons kameror är bättre map ergonomi men P7100 är nog egentligen inte så mkt sämre sedan den har ersatt P7000 som var lite konstig här och där.

Jag anser för övrigt att en Nikon 1 är nästan att betrakta som en enklare kompaktkamera map ergonomi och direktvalsknappar medan en G12/P7100/G1X har väldigt fina kamerahus med många knappar. Ett handikapp för Canon är att deras minsta blixt 270EX inte alls är lika bra som Nikons SB-400 samt att Canon saknar TTL i Manuellt läge.

Det var mina åsikter det!

"Trevlig shoppning"

Hans

Hej!

Jag har inte sett eller känt på Nikon V1. Men jag stod inför samma fråga precis innan V1:an kom. Då valde jag P7100 och är mycket nöjd med den. Precis som du säger så valde jag den som ett komplement. Jag gillar layouten på den. Påminner mycket om systemkamerans (D300s) layout så allt känns igen.

Vet inte riktigt hur stora objektiven är till V1 om man är ute efter lite zoom, men de tar förmodligen mer plats än vad P7100:an gör. En sak som kan vara avgörande om man enkelt vill kunna ta med kameran i fickan.

Ett par synpunkter, hoppas att det hjälper dig åt något håll :)

Johan

Jag skulle inte satsa på någon av dem. Det är ju inte direkt så att man har någon större nytta av att ha en kompakt från Nikon bara för att man har en systemkamera från dem.

Titta istället på nya Canon G1x med 4/3-sensor som just släppts eller Fuji X10. Om du kan stå ut med en fast 35 mm är Fuji X100 ett trevligt alternativ med DX-sensor.

Jag menade inte just Nikon P7100 utan mer den typen av kompaktkamera, tillgång till fler inställningar utan att behöva gå in i menyer varje gång för att förändra något. Det var det som var avgörande för mig.

v1an är väl nikons nya systemkamera i kompaktformat?dvs spegellösa systemen? o p7100 är deras gamla sort av vanlig seg kompaktkamera? elr är jag helt ute o cyklar

Nikon verkar ha tänkt sig att P7100 skulle vara ett komplement till systemkameraägare och därav har den alla externa kontroller och en materialkänsla som förnimmar om de bättre systemkamerorna. J1, den som är närmre i pris har tydligen tänkt sig vara istället för en DSLR för familjefotografer och har därmed direktåtkomst till få funktioner och de kontroller som finns är ämnade att tillfredsställa familjefotografer.

MEN - nu kommer några praktiska synpunkter: förvisso är det betydligt lättare att ändra bländare, slutartid mm på P7100 - men vitsen av att göra detta är begränsad då diffraktion sänker upplösningen direkt vid nedbländning, långsam AF begränsar nyttan av att ändra slutartid (ingen sportkamera) och begränsade ISO prestanda gör någon större ISO justering tveksam. Den optiska sökaren är inexakt och visar bara 85% - alltså en nödåtgärd.

Hos J1 gäller liknande begränsningar då ljusstyrkan i de befintliga objektiven är dålig och diffraktion påverkar upplösningen nästan direkt. Svåråtkomst tillslutartidskontroll gör sportfoto lite bökigt. ISO däremot är betydligt bättre i J1/V1 och torde mer än kompensera för den sämre ljusstyrkan. Snabb AF är också bra att ha. Dynamiska omfånget är bättre, men i många situationer kan en riktig extern blixt som kan sättas på P7100 både kompensera för detta och dess sämre ISO prestanda.

Så i praktiken är de nog ändå mer lika än man skulle tro från specarna. Lite blir ändå på känsla. P7100 känns mer rejäl och är skön att hålla i, men J1 känns ändå förtroendeingivande tung. Vill man däremot ha det bästa av båda världar får man gå upp i pris lite till Panasonic GX-1+GX 14-42 (ca 7600:) eller någon Oly Pen + 14-42. NEX slår alla vad gäller brus och NEX 5 är direkt billig i sammanhanget, men även med kitzoomen blir detta ingen fickkamera.

Den amerikanska naturfotografen Brad Hill har publicerat ett par riktigt intressant artiklar om Nikon V1. Den är liten, lätt, snabb, bra bildkvalité (Upp till ISO 800), bra AF och kan använda vanliga Nikonobjektiv med adaptern FT1. Då får man fantastisk tele-funktion med relativt billiga tele-objektiv, och faktiskt ! bra bildkvalité.

http://naturalart.ca/artist/fieldtests/fieldtest_NikonV1.html

http://naturalart.ca/voice/blog.html

Jag börjar bli riktigt sugen på en V1:a (med FT1)..

Frågan är: Är detta en riktigt bra lösning för alla fågelfotografer som inte har råd med super-tele objektiv. Tänk er V1 och 300/4 - motsvarande 810mm. Räcker inte det kan man hänga på en TC 1,4 med bra resultat.

Den amerikanska naturfotografen Brad Hill har publicerat ett par riktigt intressant artiklar om Nikon V1. Den är liten, lätt, snabb, bra bildkvalité (Upp till ISO 800), bra AF och kan använda vanliga Nikonobjektiv med adaptern FT1. Då får man fantastisk tele-funktion med relativt billiga tele-objektiv, och faktiskt ! bra bildkvalité.

http://naturalart.ca/artist/fieldtests/fieldtest_NikonV1.html

http://naturalart.ca/voice/blog.html

Jag börjar bli riktigt sugen på en V1:a (med FT1)..

Frågan är: Är detta en riktigt bra lösning för alla fågelfotografer som inte har råd med super-tele objektiv. Tänk er V1 och 300/4 - motsvarande 810mm. Räcker inte det kan man hänga på en TC 1,4 med bra resultat.

Jag är inne på samma linje, speciellt nu när jag kommer att byta D700 mot en D4.
Bara vikt/prestanda när man vill bära lite och lägger på 28-300 och får 75 - 800 mm, lägre totalvikt än ett vanligt kamerahus tilltalar mig i alla fall. Sen att den är tyst, snabb, tar raw, filmar i HD osv är ännu mer +
Dessutom verkar den vara ett riktigt bra komplement med altenativt v1:s lilla objektiv (10 mm), eller hänger man på de tunga fx pjäserna verkar det som om man få en stjärnkikare med hygglig kaliber.

Håller med fullt ut jag är också riktigt sugen på en V1:a (med FT1).

ANNONS
Götaplatsens Foto