Annons

Nikon ViewNX Förstör bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Twilice

Aktiv medlem
Jag märkte inget till en början, men på de mörkaste bilderna (exempel på när jag fotograferade månen, fast något mörkare) så "förstör" ViewNX bilderna. De enstaka färgerna som finns flyter ihop till "clumpar" ungefär som lågkvalitet jpg raster. Det påminner lite om gamla 256 färgers bilder.

Detta händer varje gång jag gör något med bilden (bilden är i råformat), exponeringskompensation, vitbalans och även om jag bara konverterar bilderna till icke råformat.

Som sagt detta märks inte för vanligt bruk, men när det kommer mer enfärgade bilder händer detta (även storleken på bilden blir mindre, men inte på de vanliga bilderna)

Händer samma sak i andra program eller är det bara i ViewNX?

När man har väldigt monotona bilder så får man färre steg i färgskalan och då kan man få banding eller posterisering. Har man en bildskärm som inte har äkta 24-bits färgdjup (inte helt ovanligt med tex "supersnabba" TN-paneler) blir problemet än mer påtagligt.

Ladda gärna upp något bildexempel någonstans så att vi kan få kolla på vad det är du menar.

Vad jag vet ska ViewNX ha samma renderingsmotor som CaptureNX och jag ser inte några sådana problem med bildfilerna från min D300 (borde vara väldigt snarlika de från D90).

Hm, har inte kvar någon av de bilderna i raw. Det ser normala ut när jag konvertera utan att göra något, borde kanske försökt testa mer jag själv. Men såfort jag ändrade någon raw-formats inställning så gick det inte att återskapa korrekt,

Har just nikon viewNX för att den följde med kameran. Och har inte råd med något annat program.

Det finns gratisalternativ, tex Raw Therapee, som använder dcraw för själva demosaic:en.
Där har du möjlighet till fler inställningar/alternativ än med viewnx. Dock tycker jag personligen att Nikons renderingsmotor ger bäst resultat, men det kostar ju inget att prova på Raw Therapee.

Jopp, nu har jag testat själv. Jag lyckades ta en bild på en blixt, det syntes tydligt hur färgerna var annorlunda och bilden blev mer "pixlig". Så jag konverterade bilden direkt i kameran istället och då syntes inga fel. Detta syns inte direkt med blotta ögat, men när man kollar noga ser man en stor och tydlig skillnad. Tyvärr har jag förstört mina bilder och tog på månen med halo då det syns mycket tydligt på dessa med...

Tillsvidare kommer jag nog bara fotta i jpeg och i särskilda fall fota i raw format som jag sedan konverterar direkt i kameran och ändrar inställningar.

*Jag har en misstanke om att programmet förskjuter rgb skalan då det ser ut som om bilden har fått kromisk abbrovation. Men på vissa bilder syns inget, medans vissa bilder blir extremt pixliga eller att vitbalansen ändrar sig från vad som var förhandsvisat.

ANNONS
Götaplatsens Foto