Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons 70-300/4,5-5,6 VR

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerry68

Aktiv medlem
Hej!
Har en liten fråga...
Har idag ett 55-300 4,5-5,6 VR och funderar på vad det är för skillnad mot 70-300
Naturligtvis skiljer priset men hur skiljer det sig på fågelfotografering?
/Jerry

Det är en viss skillnad, men inte så stor skillnad att det är värt att byta om du frågar mig, om det är det du funderar på. Båda två är relativt svaga vid 300 mm. Den största orsaken till prisskillnaden skulle jag tro har mest att göra med att det fungerar med kameror med FX-sensor medan 55-300 bara fungerar med DX-sensor.

Vill du ha ett tips på ett bättre objektiv till fågelfoto kan du kika på ett begagnat AF-S 300/4. De borde vara nere i 8-9000 kr nu.

Har för mig att AF är lite snabbare med 70-300VR jämfört med 55-300, men ingen större skillnad. Sigma 120-400 är helt OK objektiv, och visst är 300/4 ett alternativ (har själv det äldre)

Faktum är att just 70-300 är ett undantag från den generella regeln om att konsumentklassens telezoomar är dåliga på de riktigt långa brännvidderna. Den är fortfarande lite sämre på 300 mm än vad den är på tex 200mm men avsevärt bättre än någon annan i samma klass.

Just 55-300 är inte testad vad jag vet ännu så den kan jag inte uttala mig om men om du jämför 70-300 med vilket annat objektiv i samma klass så är den alltså bättre uppåt 300 mm. Hur stor skillnaden sedan är i praktiken är en helt annan sak. Förmodligen ser inte majoriteten någon större skillnad

Håller fullständigt med dig Mankan. Har ett själv som sitter på 75 % av tiden under sommaren. Detta ständigt återkommande snacket om att det är svagt mellan 200-300 är dösnack enligt mig. Jovisst, är du ute efter att påvisa skillnaden så visst kan du upptäcka detta, men det kamofleras lätt genom att lägga på lite extra kontrast. Däremot tappar du ett steg jämfört med Nikon 300/4. Objektivet är enligt min mening det mest prisvärda av alla Nikons objektiv, möjligen tillsammans med 50/1,8 och 35/1,8. Gör inte det här med objektiv dyrare än det behöver vara, så vida du inte är en yrkesfotograf förstås med andra krav på hållbarhet och där du kan dra av kostnaden mot förhoppningsvis skyhöga intäkter.
JB

ANNONS
Götaplatsens Foto