Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons sätt att namnge kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Lagurz

Ny medlem
Hej!

Jag tänkte fråga om det är någon som vet om det finns någon lokig bakom sifferkombinationerna på Nikons SLR kameror. Har för mig att ju färre nollor desto mer profesionell (och dyrare) kamera. Eller är detta något som jag drömt ihop själv?

Sen finns det en massa bokstäver också, t ex D3S, D3X. Vad är skillnaden mellan dessa kameror?

Och när jag ändå frågar, så kanske någon vet vad skillnaden mellan DX format och FX format är.

Har för mig att ju färre nollor desto mer profesionell (och dyrare) kamera.
Nja, hos Canon stämmer det i princip. Men Nikons D300 är t ex mer avancerad och dyrare än D90.

Sen finns det en massa bokstäver också, t ex D3S, D3X. Vad är skillnaden mellan dessa kameror?
Det brukar betyda att det är en modell som innebär en mindre uppgradering från modellen med samma beteckning men utan sista bokstaven.

Och när jag ändå frågar, så kanske någon vet vad skillnaden mellan DX format och FX format är.
DX är beteckning för storleken på sensorn på "vanliga" modeller, ungefär 16x24 mm. Några dyrare modeller har FX-sensor, dvs samma storlek som på gammal hederlig småbildsfilm (24x36 mm).

Hej!

Jag tänkte fråga om det är någon som vet om det finns någon lokig bakom sifferkombinationerna på Nikons SLR kameror. Har för mig att ju färre nollor desto mer profesionell (och dyrare) kamera. Eller är detta något som jag drömt ihop själv?

både ja och nej, nikon håller sedan ungefär ett år tillbaka på med ett byte av system.

förut har de tvåsiffriga numren (t.ex D40 och D90) varit de rena konsumentkamerorna, de tresiffriga (t.ex D300) har varit i gränslandet mellan konsument och proffs och de ensiffriga (t.ex D3) varit de rena proffskamerorna.

Nu har de tvåsiffriga modellnamnen börjat bytas ut mot tresiffriga (t.ex D5000), samtidigt som de tresiffriga och ensiffriga än så länge behållt samma system.

S = samma kamera i grunden, men ofta med ny sensor, nya funktioner och nya reglage. D300s fick t.ex ny sensor, filmning och en INFO-knapp jämtemot D300.

X = samma kamera men med en mer högupplöst sensor och andra funktioner anpassade efter den sensorn. D3x har en sensor på 24mp, men samtidigt mycket lägre serietagningshastighet än D3.

FX = fullformatsensor = småbildssensor = lika stor som ett analogt negativ i 35mm-format =
24x36mm stor sensor.

DX = APS-C sensor = hälften så stor som småbildssensor = 18x24mm stor sensor = ett objektiv på 50mm har samma utsnitt som ett på 75mm i småbildsformat men fortfarande samma brännvidd (eftersom bilden bara är beskuren)

Nu har de tvåsiffriga modellnamnen börjat bytas ut mot tresiffriga (t.ex D5000), samtidigt som de tresiffriga och ensiffriga än så länge behållt samma system.

S = samma kamera i grunden, men ofta med ny sensor, nya funktioner och nya reglage. D300s fick t.ex ny sensor, filmning och en INFO-knapp jämtemot D300.

Bara en liten parantes, men D300s fick ingen ny sensor mot D300. Precis som du säger är det X-tillägget och inte S som anger att modellen fått en ny sensor.

D300s fick några nya funktioner förutom filmningen, som dubbla minneskort, liveview-knapp, snabbare seriebildstagning och lite annat.

Bara en liten parantes, men D300s fick ingen ny sensor mot D300. Precis som du säger är det X-tillägget och inte S som anger att modellen fått en ny sensor.

D300s fick några nya funktioner förutom filmningen, som dubbla minneskort, liveview-knapp, snabbare seriebildstagning och lite annat.
nu blir jag själv lite förvirrad, D3s fick väl en helt ny sensor mot D3? dess förbättring i ISO-prestanda har väl inte vara lösts med mjukvara?

nu blir jag själv lite förvirrad, D3s fick väl en helt ny sensor mot D3? dess förbättring i ISO-prestanda har väl inte vara lösts med mjukvara?

Mmm just det ja, det stämmer! Det hade jag inte en tanke på...

De är alltså helt inkonsekventa :)

Förresten, X har väl hittills betytt att upplösningen har ökat och D3s har ju fortfarande samma upplösning.

Hur som helst, det finns ju inte fler kameror än att man kan hålla dem i huvudet och en sak är ju säker, en kamera med en bokstav är bättre/modernare än en utan bokstav :)

Hur som helst, det finns ju inte fler kameror än att man kan hålla dem i huvudet och en sak är ju säker, en kamera med en bokstav är bättre/modernare än en utan bokstav :)
Alla Nikons DSLR har väl minst en bokstav i namnet?
Man kan ju förresten undra över behovet idag att ha en bokstav i namnet som förtydligar att det är en digital systemkamera.

Man kan ju förresten undra över behovet idag att ha en bokstav i namnet som förtydligar att det är en digital systemkamera.
Nej, det var alltså S eller X efter siffrorna jag tänkte på, som i D3/D3s/D3x där bokstäverna säger att det är en utvecklad modell med nya funktioner/högre upplösning.

Att de börjar med D är ju rätt elementärt :)

S är såvitt jag vet bara massa små uppgraderingar o småtillägg. Det är hittils bara D3s:en som faktiskt fått en uppgraderad sensor afaik.
X är ju egentligen bara högre upplösning.
H är högre bildhastighet.

Meeeen Nikons logic bakom alla siffror har jag aldrig förstått. Ungefär lika usla som Nvidia är när det gäller grafikkort. Canon är MYCKET bättre på namn iaf! Deras "mark" dom kör med på deras dyrare grejer är grymt smidigt samt att dom har ju fler siffror desto sämre också, nåt som Nikon håller lite sisodär på...

"Behov" har aldrig gått att kombinera med marknadsföring... D:et försvinner nog, på samma sätt som i:et för att markera insprutning i bensinmotorer.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto