Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nissin Di622 med 450D AV-läget funkar ej

Produkter
(logga in för att koppla)

KTM

Aktiv medlem
Hej har nyligen köpt en Di622 som jag tycker funkar mycket bra till min 450D, förutom när jag kör kameran i AV-läget.

Jag får väldigt långa slutartider typ 1/6 och långsammare.
Använder jag M eller P så funkar allt som det ska tycker bara att det är synd att AV inte funkar, brukar använda mig av M och AV mest.

/Peter.

Du kan ställa in om kameran skall välja tid eller ställa en fast tid när du fotar med blixt i A-läget. Om du fotar i ett mörk rum så kommer kameran att välja den tid som passar till den bländare du valt; vill du inte göra det så hittar du en fn funktion där du ställer A läget på fast synktid, jag tror att det är 200/ sek.

Du kan ställa in om kameran skall välja tid eller ställa en fast tid när du fotar med blixt i A-läget. Om du fotar i ett mörk rum så kommer kameran att välja den tid som passar till den bländare du valt; vill du inte göra det så hittar du en fn funktion där du ställer A läget på fast synktid, jag tror att det är 200/ sek.

Ska ta och kolla up detta,tycker bara det är konstigt att det funkar automatiskt på de andra lägena.

Har ni andra som också har di622 samma problem.

Ska ta och kolla up detta,tycker bara det är konstigt att det funkar automatiskt på de andra lägena.

Har ni andra som också har di622 samma problem.

Det har ingenting med blixten att göra. Nästan alla kameror fungerar så att i A-läget så styrs tiden av det rådande ljuset. Faktiskt en mycket bra funktion som de flesta yrkesfotografer utnyttjar ofta. Ljuset från blixten och omgivningen blandas.
Det gäller att veta vad kamera gör och ta kontroll.
Det är faktiskt varken kamerans eller blixtens ”fel”. Det är som det skall vara.

Det har ingenting med blixten att göra. Nästan alla kameror fungerar så att i A-läget så styrs tiden av det rådande ljuset. Faktiskt en mycket bra funktion som de flesta yrkesfotografer utnyttjar ofta. Ljuset från blixten och omgivningen blandas.
Det gäller att veta vad kamera gör och ta kontroll.
Det är faktiskt varken kamerans eller blixtens ”fel”. Det är som det skall vara.

Tack för förklaringarna,tyckte faktsikt att de bilder jag tog i AV blev mycket mer varma och behagliga när jag fotade inomhus i dagsljus.

Dock så blev det ju rörelse oskärpa,men det ska ett stativ råda bot på. Får ta och prova AV lite mer igen.

Bra att veta att det inte är något fel utrustningen i all fall.

Tack för förklaringarna,tyckte faktsikt att de bilder jag tog i AV blev mycket mer varma och behagliga när jag fotade inomhus i dagsljus.

Dock så blev det ju rörelse oskärpa,men det ska ett stativ råda bot på. Får ta och prova AV lite mer igen.

Bra att veta att det inte är något fel utrustningen i all fall.

Testa även negativ exponeringskompensation, 1 - 2 steg i Av-läget. Då minskar bakgrundsljuset (kameran väljer kortare slutartid) vilket ger mindre rörelseoskärpa. Blixten belyser fortfarande motivet till lagom exponering.

ANNONS
Götaplatsens Foto