Annons

Nollställa tidigare användare

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Har ett problem som eg inte är ett problem, men som jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med.

Jag har en begagnad 1D mkIII och når jag fotar i raw så registreras den gamla ägaren namn i bildfilen. Fotar jag i jpg registreras inget namn. Hur kommer jag runt detta så att jag får bort hans namn och kan få dit mitt istället? Har kollat runt i menyerna utan framgång så jag vore tacksam för tips här.

Kroka på kameran på datorn med USB-kabel och starta EOS Utility (om det inte startar av sig självt). Via det programmet kan du lägga in användarnamnet.

Aha. Då får jag leta rätt på cd-skivan med programvaran först, har aldrig haft det installerat.
Tack för hjälpen.

Jag råkade ut för samma sak när jag köpte min 5D begagnad.
Blev lite irriterad och letade som en tok i menyer innan jag insåg att det var EOS utility som var lösningen. Hade heller aldrig sett någon anledning att installera det innan.

Man kan få problem med EOS Utility och Vista. Det går att ladda bilder från kameran via EOS Utility, men när du vill prata med kameran (t ex byta ägarenamn) så får du ingen kontakt. Finns trådar hur man ska göra då. Själv fick jag inte det att fungera med min 5D. Ska testa att försöka prata med kameran från en masking som inte har Vista.

/Gunnar

För kameror med live view är EOS Utility fint, om man vill fotografera "online", så att säga.
Annars ger det en automatisk hantering av bildöverföring, om man vill undvika att utsätta kortkontakten i kameran för risken att bli tillknölad när man plockar minneskortet in och ut titt och tätt.

Man kan få problem med EOS Utility och Vista. Det går att ladda bilder från kameran via EOS Utility, men när du vill prata med kameran (t ex byta ägarenamn) så får du ingen kontakt. Finns trådar hur man ska göra då. Själv fick jag inte det att fungera med min 5D.

Ett alternativ är att använda gphoto2 i linux, borde fungera även från en live-skiva om man inte vill installera linux.

Man kan få problem med EOS Utility och Vista. Det går att ladda bilder från kameran via EOS Utility, men när du vill prata med kameran (t ex byta ägarenamn) så får du ingen kontakt. Finns trådar hur man ska göra då. Själv fick jag inte det att fungera med min 5D. Ska testa att försöka prata med kameran från en masking som inte har Vista.

/Gunnar
Jag har Vista Ultimate och har inga problem med EOS utility. Kanske andra Vista versioner som har det?! Se också till att du har den senaste versionen av EOS utility.

/Gunnar

Jag kör mac så det är inget problem för mig :)

Men imorse fixade jag det iaf snabbt och lätt. Smidigt numera när alla bilder automatiskt blir taggade med mitt namn. Tackar för hjälpen!

ANNONS
Götaplatsens Foto