Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normal till Canon EOS 30D

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander skrev:
[35/2 ser ju ut att vara 20 år gammal.
Japp. ef 35/2 är från tidigt 90-tal.
Men det enda med det är att af. motorn surrar lite. Det kan jag uppleva lite störande om jag låter den jaga fokus. Som när man leker eller testar lite med den.
Annars så tycker jag af är ganska snabb och träffsäker (jagar inte speciellt mycket).

Vid praktiskt fotograferande upplever jag inte af. ljudet som störande.
Men visst vore det gott om Canon byggde in en USM i denna trevliga optik.

Greger

Robin Gyllander skrev:
Allvarligt är den värd 13 000?

Tja folk betalar ju villigt de pengarna för den. ;-)

Jag har ett tag gått och funderat på en normal för min 30D och det lutar nog åt en 35L:

Vill man inte betala 13.000:- går det ju att få den för ca 9.500:- från B&H inklusive frakt, tull och moms....

Det går ju att få en Sigma 30/1,4, Canon 50/1,4 plus 85/1,8 för samma pengar som en 35L.
(ungefär)

Samtidigt så beror det nog på hur mycket pengar man tänkt sig lägga ut totalt på objektiv.

Efter sommaren brukar det ju bli runt 15 000 och resten av året planerar man ju vad man ska bränna dem på.

Sigma 30/1,4 känns inte så framtidsäkert. Funkar ju inte på fullformat.

Nej det är ju ett problem med Sigmas DC.

Fast frågan är ju om du inte har mer glädje av den här på din nuvarande kamera och när du väl lägger en massa pengar på en FF så kan du ju lika gärna skaffa ett objektiv som passar den.

Sigmas verkar ju mycket trevligare än Canons 35/2 och sen börjar det bli fattigt på ljusstarka normalobjektiv under 50mm

Sigmas 28/1,8 har ju fått rätt svalt betyg här på FS

Funkar det att montera sigmas "1,6" gluggar på ff?
För att croppa en massa bilder görs på ett tjohej i lightroom.

Robin Gyllander skrev:
Funkar det att montera sigmas "1,6" gluggar på ff?
För att croppa en massa bilder görs på ett tjohej i lightroom.
Sigma 30/1.4 på Canon eos 3 (analog) Ser ut så här :
Glöm att kroppa.

/ Erik

Bilagor

• sigma 30 med 3_an.jpg
    sigma 30 med 3_an.jpg
    22.6 KB · Visningar: 400
Tokina 35/2,8 kanske annars skulle vara något. Man får ju macro med den och det är ju kul. Men har inte sett några tester av den än.

Robin Gyllander skrev:
Men croppa inre cirkeln e inget svårt.
Fast då kan du lika gärna använda ett 50 mm. Förstår inte varför du ska kroppa alla bilder. Du undrade nog om spegeln tar i men det gör den inte, konstigt att den diskussionen finns. fattningen är ju lika oavsett det är en digital eller analog, och bakersta linsen på Canon 50/1.4 går också långt bak.

/ Erik

Står nu mellan canons 28/1,8 och sigmas dito. Är det värt 2 lakan extra för usm och "canon logga"?

Jag köpte Sigmas 30/1,4.
Var först ganska skeptisk till Sigman eftersom jag hade tänkt köpa Canons 35/1,4L.
Kom fram till att priset inte motiverade den dyrare så det fick bli Sigman tills vidare.
Är riktigt nöjd med den och skulle nog rekommendera den som normal på en Aps-c.
Tror att den fått lite oförtjänt dåligt rykte att ha taskig fokus.

Edit//
Fast du vill kanske att den ska passa en ff och då fungerar det ju inte.
Det är så länge sedan jag läste i den här tråden så jag svarade nog innan jag tänkte... :)

Robin Gyllander skrev:
Står nu mellan canons 28/1,8 och sigmas dito. Är det värt 2 lakan extra för usm och "canon logga"?

Jag kan bara svara för mig själv, och för min del stod jag inför samma dilemma som dig för några månader sedan. För min del blev det en knappt begagnad Canon 28/1.8.

Anledningarna var flera:

1. Sigma 30/1.4 DC går inte att använda om jag väljer att gå "fullframe" framöver.

2. Sigma 28/1.8 fungerar på fullframe, men har inte USM/HSM, är klumpig och stor, och tycks vara sämre optiskt än både 30/1.4 DC och Canon 28/1.8.

3. Jag har och har haft ett antal Sigma- och Tokina-objektiv, och inget av dem har felfokuserat, men Sigma 30/1.4 DC verkar enligt många användare ha minst sagt varierande kvalitet.

Till Canon-objektivets nackdel var bristen på medföljande motljusskydd, och priset. Jag hade tur och fick tag i ett till bra pris, som var köpt en månad tidigare. Håll utkik på beg-annonserna, Robin!

Mvh Jimmy

Canon EF 35mm f/1.4L USM vore det självklara valet för mig, vore jag Canon ägare, oavsett format, så skulle den gluggen vara den första jag inköpte till huset.

Annars återstår ju bara Sigmas 30/f1.4 om man vill ha en riktigt snabb kvalitets normal till Canon APS-C.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto