Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Normal till Canon EOS 30D
- Trådstartare RG
- Start datum
ekemannen
Aktiv medlem
En liten bild på kantskärpan.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1416741.htm
Inget uppskäpt och tagen på bl. 1.4 men du kan se skilnaden mellan mitten och kanten. Den är inte jätteskarp på 1.4, men det är i stort sett inget objektiv (sen är skärpedjupet väldigt kort så det är svårt att träffa rätt). Ett väldigt dugligt objektiv enligt mej ! Används oftast.
/ Erik
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1416741.htm
Inget uppskäpt och tagen på bl. 1.4 men du kan se skilnaden mellan mitten och kanten. Den är inte jätteskarp på 1.4, men det är i stort sett inget objektiv (sen är skärpedjupet väldigt kort så det är svårt att träffa rätt). Ett väldigt dugligt objektiv enligt mej ! Används oftast.
/ Erik
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
har också en av de tidiga Sigma 30/1,4, funkar klockrent vad gäller fokus och enormt skarp i mitten, även på full öppning, däremot svagare i kanterna, men det spelar mindre roll när jag plåtar på de stora bländaröppningarna.
apersson850
Aktiv medlem
Jag skulle hellre satsa på en lite vidare "normal", om jag skulle köpa en fast sådan. Får väl tillstå att jag är lite frestad av nya EF 24 mm f/1,4 L USM II. Den motsvarar drygt 38 mm få min 40D.
Får väl se vad de tänker ta betalt för den.
Får väl se vad de tänker ta betalt för den.
Nilzohn
Aktiv medlem
Hört att canons 28/1,8 har väldigt skiftande kvalite. Så den vågar man inte beställa på postorder?
Klart man gör, men beställ hos en handlare med bra returpolicy. Bl.a CyberPhoto är bra på detta. Returnera om den inte håller måttet.
Allemyr
Aktiv medlem
Eftersom 28 1.8 har ett lite sämre ryckte ligger dom ganska lågt i andrahandsvärde så kanske värt att sondera begagnat marknaden. Men allmänt om 28 1.8 så skulle jag först läsa en del tester innan jag slog till på den, pga det skiljda ryktena å speciellt när du ska använda den till en kamera som med FF som jag förstått det.
Nilzohn
Aktiv medlem
Har ju handlat alla dyrare grejer från dem utom mitt sigma 10-20. Man måste ju stödja landsbyggden.Blir nog ett 28/1,8 eller 28/2,8, har riktigt svårt att bestämma mig.
![]()
Om du ska ha en 28/2.8 kan du lika gärna köpa en normalzoom som är bra vid F/2.8, t.ex Tamrons 28-75/2.8.
sundis73
Aktiv medlem
Om du ska ha en 28/2.8 kan du lika gärna köpa en normalzoom som är bra vid F/2.8, t.ex Tamrons 28-75/2.8.
Ja jag håller med.
Förstår inte vitsen att köpa ett fast objektiv med så liten bländare när det går att få tag på en skarp zoom med samma bländare.
Visst är det kul att fota med fast optik men det känns som bortkastade pengar i det här fallet.
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Ja jag håller med.
Förstår inte vitsen att köpa ett fast objektiv med så liten bländare när det går att få tag på en skarp zoom med samma bländare.
Visst är det kul att fota med fast optik men det känns som bortkastade pengar i det här fallet.
Äger sedan länge en Canon 28/2,8 och är mycket nöjd med den. Visst lite långsam och surrig fokusering men optiskt mycket bra. Dessutom lätt att bära på. Kör den på Canon 40D.
Tokinas 28-75/2,8 köpte jag för ett år sedan och den ersätter ju elegant den fasta Canon 28. Bättre fokusering, ännu bättre skärpa och även ett lyft mekaniskt. Köp den!