Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalglugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Har funtat ett tag på att köpa en normalglugg.

Nu funderar jag på vilken. (Kör eos)

Canon EF 50/1,4 USM 4872 kr
Canon EF 50/1,8 II. 1260 kr

Hur stor skillnad är det egentligen dom emellan?
Är 1.4'an värd de extra 3600 spänn som den kostar

Hur är skärpan i de båda?

Hur är autofocusen i 1.8'an?

Skärpemässigt är det nog ingen större skillnad på gluggarna, även 1.8 är mycket skarp. Skillnaden ligger nog snarast på fokuseringen. Och framför allt kvalitetskänslan (50/1.8 både är och känns billig).

Själv har jag 50/1.8, och autofokusen är ganska snabb, helt acceptabel. Däremot är fokusringen löjligt liten, vilket gör det lite fippligt att fokusera manuellt. Speciellt med tanke på att objektivet ofta används i festligare samamnhang...

I mina album är bilderna
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=60021&set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=60009&set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=60010&set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=54832&set=lp
. tagna med gluggen i fråga. Om det nu går att bedöma något utifrån jpg-komprimerade bilder.

Angående ljusstyrkan,så tror jag inte heller att skillnanden mellan 1.4 och 1.8 har någon större praktisk betydelse. Oftast vill man ändå blända upp något högre för skräpedjupets skull.

Senast ändrad:
Hej,
Kanske är det en av nätets vanligaste Canon-frågor. och inget ont i det..
Båda är riktigt skarpa. Faktiskt skarpare än L-zoomar och är ett av de 'bättre' köp man kan göra till sin EOS tycker jag.
Båda är som sagt ur-skarpa och kontrastrika även om 1.4:an är lite, lite vassare.
Det finns faktiskt ett tredje, kanske bästa alternativ: 50/1.8 Mk1. Byggkvalitet som 50/1.4 men aningen ljussvagare och en lite slöare, ljudligare motor.
Det slutade tyvärr tillverkas 1989 och finns ibland på beg.hyllor för en tusenlapp ungefär.

Optiskt sett är dom bra båda, dock är 50/1,4 något något bättre. Mekaniskt sett så är 50/1.8 II en katastrof. Sämre (mekaniskt) o plastigare objektiv har jag aldrig haft(har och haft nog drygt 30 olika objektiv). Autofokusen är långsam och ljudlig. Min 50/1.8 II har nästan gått i sär när motljusskyddet fick sig en törn. En fördel är att det väger knappt någonting.

Du lär ju dock inte se på bilderna att de är 3600 dyrare. Tycker att 50/1,4 är ganska dyr men ska man ha Iransk kaviar så får man betala priset.

Tack för svaren!

Det lutar helt klart åt 50/1.8 gluggen.

Så kan man ju spara lite för att så småning om komplementera med med en telezoom.
Farsan är I singapore, han ska kolla på prylar där. Typ ett EF 100-300/4,5-5,6 USM och ett EF 85/1,8 USM. Om priserna ligger rätt...vi får se.

Fullöppnade så är 1,8:an lite skarpare. Då 1,4 bländas ned till 1,8 så är den nog likvärdig 1,8.
Totalt sett nedbländat kring 5,6-8 så är 50 1,4 bättre. Mätbart bättre i.a.f. ;- )
Men det är väl framför allt byggkvalitéen och finnish som skiljer dem åt.

Har du stålar till 1,4 så köp den !

mvh
patrik,Canon

egentligen skulle det vara läge att köpa ett EF 50/1.4 I alla fall...för att kunna köra samma filterdiameter som 85/1.8 om jag skaffar ett sånt...men jag använder I princip bara UV...och ett uv kostar inte 3600 spänn :)

Framförallt så är det ljusstyrkan jag är ute efter...f4.5 @ 50mm (28-135/3.5-5.6 USM IS) håller inte I alla lägen...inte ens med IS :p (Men jag älskar gluggen, helt underbar)

Hej

Du bör nog överväga IS versionen i så fall och ev begagnat. (Av 100-300).

Roine

Walle skrev:
Tack för svaren!

Det lutar helt klart åt 50/1.8 gluggen.

Så kan man ju spara lite för att så småning om komplementera med med en telezoom.
Farsan är I singapore, han ska kolla på prylar där. Typ ett EF 100-300/4,5-5,6 USM och ett EF 85/1,8 USM. Om priserna ligger rätt...vi får se.

50/1,8 är prisvärd!!

Hej
Jag stod inför precis samma val som du för ca 3 månader sedan.
Med tanke på prisskillnaden borde det inte vara ett svårt val men det känns inte kul att köpa ett så plastigt objektiv som 1,8.
Det är inte heller roligt att betala nästan 5000kr för ett objektiv som många tycker är helt oanvändbart.
Själv var jag osäker på hur mycket jag skulle använda ett 50, syftet var att ersätta mitt 28-80 med ett fast 50.
Det hela slutade med att jag fick tag på ett 50/1,8 MK1 begagnad.
För närvarande är jag nöjd med valet. Den ”nya” 50an sitter nästan alltid på kameran då jag har den i väskan men även då jag bara bär med mig kameran utan övrig utrustning. Jag har ännu inte saknat en större bländare eller bättre skärpa och det är svårt att motivera priset för 50/1,4 bara för att få en bättre mekanisk konstruktion. Jag hade tur som fick tag på en 1,8 MK1 (från lasses fotofynd på http://home.swipnet.se/~w-116753/) vilket inte är det lättaste. Eftersom du planera att köpa ytterligare objektiv tror jag det bästa valet är att spara pengarna till det. Om du i framtiden känner att du använder 50/1,8 väldigt mycket och då kan motivera prisskillnaden till 50/1,4 kan du alltid byta upp sig.

Lycka till
Jonas

PS. 50/1,4 är tydligen ngt skarpare men det vore nästan konstigt annars med tanke på priset http://cybaea.com/photo/lens-quality-50.html

Har nu lagt in en annons på antingen EF 50/1.8 Mk1 eller EF 50/1.4 USM här på sidan.

Får se om det ger nåt.

Roine: Ja, går I dom tankarna. Men det blir nog senare from mot sommaren eller så..om det inte dyker upp nåt innan.

Hej

Det finns en hel del på beg. marknaden ser jag. Så det blir nog inte svårt att hitta nått.

Jag har haft en 50/1.8 och den är bra men plastig. Sålde den pga att på D30:n blev det 50x1.6, dvs inte bra inomhus. Köpte då 24-70/2.8 Sigma, vilket jag fortfarande anser vara en bra glugg på D30/D60:n.

Roine

roinek skrev:

Jag har haft en 50/1.8 och den är bra men plastig. Sålde den pga att på D30:n blev det 50x1.6, dvs inte bra inomhus. Köpte då 24-70/2.8 Sigma, vilket jag fortfarande anser vara en bra glugg på D30/D60:n.

Roine

50 mm är väl perfekt på en D30/D60! Blir ju ett perfekt porträttobjektiv! Ett 80/1.8 för en dryg tusing är väl inte helt fel?! Dessutom väldigt lätt och kompakt. Jag behåller definitivt mitt 50/1.8 fast jag beställt en D60.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Hej

Kan så vara, och den är ju klart skarp. Men tar inte riktigt dom bilderna så jag sålde den till nån på fotosidan för ett tag sedan.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto