Annons

Normalobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Shagwell

Aktiv medlem
Varför har man ruckat på verkligheten och låtit 50mm utgör normalobjektiv för småbilds- och digitalkameror med 24*36 film/ccd/cmos när det borde vara 43mm?

Jag får lov att ge mig där för det resonemanget fungerade ju inte då 40mm borde ligga närmare till hands då. Bra fråga faktiskt :)

/Anders

Därför att det är bara trams det där med att följa diagonalen av negativet för att få ”rätt” brännvidd.

Snarare är det väl så att man bör eftersträva att man i sökaren skall få en naturlig storlek av motivet man betraktar med ett normalobjektiv, har för mig 50mm ger 0,86 ggr förstoring i sökaren.

Typisk tekniskt resonemnang att följa diagonalen ;-)

Dessutom så ger ju 6x6 en annan diagonal än 6x4,5, så jag skall då använda olika brännvidder trots att jag kanske beskär mina bilder till 24x30?

Personligen håller jag dock på att det blivit 50 mm för att det ger lika uppfattning av motivstorlek genom sökaren som när man tittra bredvid sökaren. (Nästan.)

Ok, detta var en tveksam subjektiv förklaring. Är det någon som VET?
När det gäller avbildningsskala i sökaren kan den givetvis påverkas av andra faktorer än gluggens brännvidd. J.m.f försättslinser.

Jag tror att normalobjektiv har blivit normalobjektiv för att det är enklast och billigast att konstruera och tillverka objektiv som har en brännvidd som ligger nära bildens diagonal.

Mitt personliga bildseende ligger nog närmare ett 35 mm med automatiskt tilt och shift, bildstabilisering och automagisk kontrastutjämnare. Och icke att förglömma den automagiska motivförskönaren.

jimh skrev:
Jag tror att normalobjektiv har blivit normalobjektiv för att det är enklast och billigast att konstruera och tillverka objektiv som har en brännvidd som ligger nära bildens diagonal.

Mitt personliga bildseende ligger nog närmare ett 35 mm med automatiskt tilt och shift, bildstabilisering och automagisk kontrastutjämnare. Och icke att förglömma den automagiska motivförskönaren.

Men varför är det billigare att tillverka en 50 än en 40 som är närmare verklighetens normal?

Jag tror att det kan ha att göra med våra klumpiga spegelreflexer som kräver att vi har ett visst avstånd mellan bajonett och filmplan.

Gör man ett kort objektiv som skall sitta så långt från filmen måste man göra ett omvänt teleobjektiv vilket är dyrare och mer komplicerat än de mer simpla konstruktionerna. Ger sämre skärpa också.

Sen tror jag också att det har mycket att göra med att generationer fotografer har blivit itutade att femtian är det enda naturliga sättet att se på omvärlden eftersom HCB et al nästan alltid gjorde det ;-)

Fast å andra sidan var ju 50 mm ett "normalobjektiv" redan på Leica M3-tiden, alltså i detta fall inget med spegelreflex att göra. Har själv läst att man utgick från diagonalen 42-43 mm och "la till lite" (=50mm) och "drog bort lite" (=35mm). Kan det vara så de två mest(?) använda bränvidderna kom till?. Kolla också tråden "7 mm, magi eller slump" (ledsen men jag kan ej kopiera in länken till tråden).

/Anders

Jag har en CZ Contaflex. Ehuru spegelreflex så ändock en ovanligt liten och nätt dylik. Den har ett Tessar 43/2.8 vill jag minnas.

Kanske beror femtians världsdominans just på att Leica bestämde sig för det?

Jag har för mig att det har med att "djupet" i bilden ser normalast ut med 50 mm. Alltså inte syn-vinkeln utan djupet.

Ta ett antal träd som står i en linje med jämna mellan. Om du har ett tele så krymper avståndet mellan träden och tar du ett 19mm så växer avståndet. 50mm blir precis som du ser det.

Du missuppfattade mig nog, om du fotograferar t ex en kvinna som står 10 meter ifrån en byggnad med ett 17, 50 och ett 100 så flyttar sig "avståndet" till bakgrunden närmare ju längre brännvidd du har och tvärt om med kortare.

ANNONS