Annons

Normalt utseende bländare Canon 85mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag har en Canon 85mm 1,8. Jag tittade in i det idag och tyckte att bländaren såg märklig ut.
"Sidorna" på bländaren är inte lika långa. Vid olika bländartal blir förhållandet olika.
På just detta exempel är "sidan" till vänster märkbart kortare.
Kan nå'n titta i sin glugg och jämföra?

Mvh
Viktor

Bilagor

• img_2720web.jpg
    img_2720web.jpg
    84.7 KB · Visningar: 684
cptviktorbkirk skrev:
Hej
Jag har en Canon 85mm 1,8. Jag tittade in i det idag och tyckte att bländaren såg märklig ut.
"Sidorna" på bländaren är inte lika långa. Vid olika bländartal blir förhållandet olika.
På just detta exempel är "sidan" till vänster märkbart kortare.
Kan nå'n titta i sin glugg och jämföra?

Mvh
Viktor
Blir bilderna lustiga?

Jag kan inte tala för just den där modellen, men att bländare inte är perfekt symmetriska är inget ovanligt. Det där ser inte heller särskilt extremt ut.

Jag kollade precis i en handfull objektiv jag har framför mig. Inget hade perfekt symmetri utom möjligen min Minoltacord tvåögding med "hur många blad som helst". Ett Tokina 200/3,5 var väsentligt värre än ditt.

Off-topic så är det märkligt att det överhuvudtaget funkar år efter år med så tunna lameller.

Ja, och speciellt i moderna objektiv där själva "hållaren" är i plast med rätt usel precision. Gamla objektiv har ofta en rätt fin mekanism som öppnar och sluter men de moderna jag har kikat i undrar jag hur fasiken de kan funka så bra som de ändå gör.

ANNONS
Götaplatsens Foto