Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalzoomobjektiv till amatör

Produkter
(logga in för att koppla)

magula

Aktiv medlem
Jag gå i köptankarna om ett nytt objektiv.
Har tittat mycket på Nikons 24-70mm f/2.8G ED AF-S. Detta är ju dock inte det billigaste objektivet på marknaden. Här även tittat på Sigma EX 24-70/2,8 IF DG HSM.

Någon som har något bra och prisvärt alternativ till dessa?

/MM

Vad har du tänkt att använda det på för kamera? I mitt tycke är det vansinne att köpa ett 24-70 till en DX-kamera. På FX däremot, är det en annan femma. Om man tycker att det är kul med ett kilo "termos" som får kameran att peka rakt nedåt när man bär den;-)

Ett prisvärt alternativ till FX är Tamron 28-75/2,8. Det är avsevärt mindre och lättare, men ändå riktigt skarpt och fint. Till DX hade jag istället kollat efter Tamron 17-50/2,8 eller Nikkor 17-55/2,8. Helst då begagnat.

Det beror väl lite på hur man fotograferar. Jag har oftast mitt Tamron 28-75/2.8 på min D90/D50, så varför inte?

Det är inte så dyrt, inte så stort, men fungerar bra och skarpt.

Vad har du tänkt att använda det på för kamera? I mitt tycke är det vansinne att köpa ett 24-70 till en DX-kamera. På FX däremot, är det en annan femma. Om man tycker att det är kul med ett kilo "termos" som får kameran att peka rakt nedåt när man bär den;-)

Ett prisvärt alternativ till FX är Tamron 28-75/2,8. Det är avsevärt mindre och lättare, men ändå riktigt skarpt och fint. Till DX hade jag istället kollat efter Tamron 17-50/2,8 eller Nikkor 17-55/2,8. Helst då begagnat.

Tack för tipset. Har idag en D80 men även här har jag tankar om att byta till D300s eller D700.
/MM

kit

På resor när jag inte vill släpa med mig hela kitet använder jag ofta mitt gamla AF Nikkor 35-70 1:3,3-4,5 som var kitobjektiv till F801 för en massa år sedan men med mycket bättre kvalitetskänsla än dagen kitgluggar. Kostar runt 1000:- på begmarknaden och är mycket bra för pengarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto