Annons

Norrsken

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!
Jag undrar vad bästa inställningen är för att fota norrsken?
Använder mig av en Nikon D3300, stativ, 18-55mm AF-S DX-objektiv med bländare F3.5-5.6 samt ett Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di.

Mina bilder blir ofta pixliga och i urusel kvalite, mina nattbilder över lag tycker jag blir pixliga och jätte tråkiga..
 

xerent

Aktiv medlem
Hej Julia.

Se bifogad bild som jag tagit med D3300 + Sigma 17-50mm f/2.8 vid ISO 1600, 15 sekunder exponering. Det kan vara ett bra utgångsläge.

Om du använder kitobjektivet, ställ det på 18mm vid f/3.5, ISO 1600 och 25 sekunder som utgångsläge. Beroende på hur intensivt norrskenet är och vilka andra ljuskällor som finns med i bilden får du anpassa exponeringen upp eller ner. Stäng av VR när du fotar på stativ, och fota med fjärr eller med självutlösare så att du inte skakar kameran när du trycker på knappen. Självfallet bör du fotografera i RAW så att du fångar alla detaljer i skuggor och högdagrar.

Hoppas detta hjälper :)

Mvh Svante
 

Bilagor

Hej Julia.

Se bifogad bild som jag tagit med D3300 + Sigma 17-50mm f/2.8 vid ISO 1600, 15 sekunder exponering. Det kan vara ett bra utgångsläge.

Om du använder kitobjektivet, ställ det på 18mm vid f/3.5, ISO 1600 och 25 sekunder som utgångsläge. Beroende på hur intensivt norrskenet är och vilka andra ljuskällor som finns med i bilden får du anpassa exponeringen upp eller ner. Stäng av VR när du fotar på stativ, och fota med fjärr eller med självutlösare så att du inte skakar kameran när du trycker på knappen. Självfallet bör du fotografera i RAW så att du fångar alla detaljer i skuggor och högdagrar.

Hoppas detta hjälper :)

Mvh Svante

Tack så himla mycket för tipsen Svante!
Ska försöka mig på dessa inställningar nästa gång.
Som du ser på bilden nedan så blir bilderna pixliga och väldigt dålig kvalite.. :/
 

Bilagor

xerent

Aktiv medlem
Din bild ser rätt mörk ut; den är underexponerad. Pixligheten kommer antagligen från JPEG-komprimeringen, som är hemsk på mörka partier. Om hela bilden är underexponerad, vilket antagligen är fallet, kan hela bilden bli rätt kass. Du får säkerligen mycket bättre resultat om du fotar i RAW. När du tagit bilden, kolla histogrammet i kameran och se att bilden inte är underexponerad. Ofta kan man tro att bilden är väl exponerad när man tittar på displayen, men man luras eftersom det är så mörkt ute. När jag drar fram histogrammet så märker jag ofta att jag har underexponerat bilden och då får man ta längre slutartid, större bländare eller högre ISO för att få upp exponeringen.

Det kan tilläggas (dock kanske lite överkurs i sammanhanget) att sensorn i D3300 är faktiskt riktigt fin för sin prisklass och har bra dynamiskt omfång så du kan med fördel underexponera bilden ett par steg utan vidare och sedan dra upp den i efterbehandlingen av RAW-filen. Ofta blir bilden mindre brusig då än om du hade haft en högre exponering med hjälp av högre ISO-värde. Brusreduceringen vill du antagligen också göra själv i efterbehandlingen och inte låta kameran göra den åt dig när den konverterar direkt till JPEG i kameran. Fota i RAW helt enkelt ! :)
 
ANNONS