Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Noterat, Canon AF/MF-omkopplare samt IS-omkopplare.

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Jag har noterat att Canon har bytt ut AF/MF omkopplaren på alla deras EF-S objektiv till den nya modellen (platt/räfflad), men jag har inte sett något EF-S 60mm f/2.8 Macro USM som har den nya omkopplaren. Så jag mailade Canon och fick svar i dag.

B�ste kund,

Canon har �ndrat designen p� omkopplaren p� nya EF-S linser. Vi har tyv�rr inte �ndrat n�got p� EF-S 60mm f/2.8 Macro USM.

Med V�nlig h�lsning

Canon Support Centre

Lite märkligt anser jag, men jag misstänker att det handlar om att man på just macroobjektiven använder Manuell fokus mycket. Därför vill
dom att det skall vara lätt att ändra på den. Men samtidigt så riskerer man att ändra av misstag eftersom den gamla omkopplaren är
upphöjd.

Andra objektiv som jag noterat ha fått nya omkopplare (som hade gamla modellerna från början) är:

EF 24-70mm f/2.8L USM
EF 17-40mm f/4L USM
EF 70-200mm f/4L USM
EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM

Det finns säkert många fler...

//Daniel

Jag har bara noterat två olika typer av design på dom. Den upphöjda som ex återfinns på 28-135 och 50 1.4 samt den nya typen som är platt och som finns på ex 24-105mm mfl.

//Daniel

Jag tittade på de objektiv som just nu finns i väskan.
Där hade jag en sorts IS-omkopplare, en annan för IS-mode och fokusbegränsning, där denna andra även används för AF-omkoppling på en del objektiv men ytterligare en modell på knapp används på andra objektiv.
Även optik som har identiska knappar och funktioner för dem kan ha olika hållare som de sitter i (EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM och EF 24-105 mm f/4L IS USM är ett exempel).

Bara mina EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM och EF-S 60 mm f/2,8 macro USM var helt identiska.

Hemma har jag fler att jämföra med. Jag återkommer.

Har nu tittat på dessa fyra:

EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 II
EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM
EF 35-135 mm f/4-5,6 USM
EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM

Ingen av dem är likadan som någon annan. Ingen är heller likadan som någon av de fem jag hade i väskan. Det enda som stämmer överens är att de två IS-omkopplarna på 70-300 har ett identiskt arrangemang som IS/AF har på EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM.

Så nog finns det varianter alltid. Canon måste ju ha någon anställd som bara ritar knappar!

ANNONS
Götaplatsens Foto