Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu måste det bli ett slut på "kattbildskatastrofen" ;-)

Produkter
(logga in för att koppla)

CreativeMind

Aktiv medlem
Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

elbe skrev:
Din skarpa kritik är m.a.o. exakt lika "dum" som "ryggdunkningarna"...

Nu hänger jag inte med riktigt....

Min kritik (jag förutsätter att du läst den) var saklig och "sågade" inte bilden helt, men jag ställde vissa, som jag ser det, relevanta frågor. Poolen är ju "Hård kritik" och jag antar att du läst poolbeskrivningen, kan du utveckla vad du menar med att min "skarpa kritik" är lika dum som ryggdunkandet???
 

elbe

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

CreativeMind skrev:
Nu hänger jag inte med riktigt....

Min kritik (jag förutsätter att du läst den) var saklig och "sågade" inte bilden helt, men jag ställde vissa, som jag ser det, relevanta frågor. Poolen är ju "Hård kritik" och jag antar att du läst poolbeskrivningen, kan du utveckla vad du menar med att min "skarpa kritik" är lika dum som ryggdunkandet???
Du ställde EN fråga i kritiken på "pinup-bilden" Sen hade du fyra "frågor" till som du besvarade själv som den "besserwisser" du framstår som här på FS vad gäller vissa genrer... Men det är kanske de som är "Hård kritik"? Att med pekpinnar efter sina egna värderingar "rätta till" vilsnegågna fotagrafer?..

Du fick iofs ett klockrent svar på frågor om syftet och budskapet men tyvärr så fanns det ingen möjlighet att fortsätta just den diskussionen... DE skulle vara utvecklande!
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

elbe skrev:
Du ställde EN fråga i kritiken på "pinup-bilden" Sen hade du fyra "frågor" till som du besvarade själv som den "besserwisser" du framstår som här på FS vad gäller vissa genrer... Men det är kanske de som är "Hård kritik"? Att med pekpinnar efter sina egna värderingar "rätta till" vilsnegågna fotagrafer?..
Jag diskuterar gärna - starta en tråd i ämnet:)

Du finner tydlligen mina synpunkter stötande, men är de relevanta?

Jag har arbetat med foto så gott som hela mitt liv, jag hyr in fotografer, köper in bilder - tar dagligen ställning till bilders kvalitet och - budskap. Om mitt yrkeskunnade gör mig till en "besserwisser" i dina ögon - OK för det. Men vad tycker du jag skall göra? Knipa käft? Låtsas oförstående och lovsjunga skärpa och ljus? Eller kanske strunta i FS helt o hållet, för FS kanske bara är till för amatörer? Och poolen "Hård kritik" för kompisarna med samma smak o värderingar?
 

elbe

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

CreativeMind skrev:
Jag diskuterar gärna - starta en tråd i ämnet:)

Du finner tydlligen mina synpunkter stötande, men är de relevanta?

Jag har arbetat med foto så gott som hela mitt liv, jag hyr in fotografer, köper in bilder - tar dagligen ställning till bilders kvalitet och - budskap. Om mitt yrkeskunnade gör mig till en "besserwisser" i dina ögon - OK för det. Men vad tycker du jag skall göra? Knipa käft? Låtsas oförstående och lovsjunga skärpa och ljus? Eller kanske strunta i FS helt o hållet, för FS kanske bara är till för amatörer? Och poolen "Hård kritik" för kompisarna med samma smak o värderingar?
OK Johan! Du med din kunskap borde besitta en outömlig källa av ödmjukhet...för de är de som kännetecknar människor med kunskap!

Satt just och läste igenom din kommentarslista. Din första kommentar från 8 april 2006 (om du vill veta så fyller jag år då...) och den var ju lite mjukare än dina senare med punktlistor om direkta åtgärder som just DU tycker fotografen skall rättta sej efter. Ok vissa kan ju "sila" alla synpunkter och gå sin egen väg... De som kan de har störst utvecklingspotential. De som inte kan de krisar ihop och stannar i utvecklingen. Därför är kritik något som är MYCKET känsligt att ge när man inte känner personen som ska ta emot den.

Man ska va stolt över sin kunskap men utan ödmjukhet är den bortkastad. Man ska va ödmjuk i livet men utan stolthet är också den bortkástad.

Ödmjuk och stolt. Aldrig det ena utan det andra. (Dag Hammarskjöld)
 

hansen2

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

elbe skrev:
Du ställde EN fråga i kritiken på "pinup-bilden" Sen hade du fyra "frågor" till som du besvarade själv som den "besserwisser" du framstår som här på FS vad gäller vissa genrer... Men det är kanske de som är "Hård kritik"? Att med pekpinnar efter sina egna värderingar "rätta till" vilsnegågna fotagrafer?..
Vilka värderingar än just sina egna skall man utgå ifrån när man kritiserar bilder? :D

/Johan, nyfiken
 

Tomasz

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

hansen2 skrev:
Vilka värderingar än just sina egna skall man utgå ifrån när man kritiserar bilder? :D

/Johan, nyfiken
Givetvis ska man utgå från sina egna värderingar. Men att vara ödmjuk är att ständigt vara beredd att ompröva sina värderingar.
 

hansen2

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

Tomasz skrev:
Givetvis ska man utgå från sina egna värderingar. Men att vara ödmjuk är att ständigt vara beredd att ompröva sina värderingar.
Medhålles.

Däremot ser jag ingen som helst mening med att lägga upp bilder för kritik och sedan tycka att kritikerna är dryga besserwissrar. Ett underligt och roligt beteende faktiskt :)

/Johan
 

elbe

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

hansen2 skrev:
Vilka värderingar än just sina egna skall man utgå ifrån när man kritiserar bilder? :D

/Johan, nyfiken
Dina egna naturligtvis men är dina den absoluta sanningen?

Pekpinnande besserwisserfotografer KAN besitta en stor kunskap men saknar empatisk förmåga att dela med sig av den på ett ödmjukt sätt...
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

Tomasz skrev:
Givetvis ska man utgå från sina egna värderingar. Men att vara ödmjuk är att ständigt vara beredd att ompröva sina värderingar.
Men kritikpoolerna är inte något diskussionsforum. Fotografen ber ju faktiskt om bla mina åsikter när han/hon lägger ut sin bild? Tanken är ju inte att fotografen vill ha en diskussion om kritikgivarnas värderingar, som dessutom antagligen är lika många som antalet kritikgivare. Om man vill utvecklas osv så står det ju en fritt att ta till sig kritiken, om man reagera med att kritikgivarn är "dryga besserwissrar" - då håller jag med Johan om att det hela blir undereligt!
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

elbe skrev:
Dina egna naturligtvis men är dina den absoluta sanningen?

Pekpinnande besserwisserfotografer KAN besitta en stor kunskap men saknar empatisk förmåga att dela med sig av den på ett ödmjukt sätt...
Kan du ge ett exempel på hur en konstruktiv och utvecklande kritik i poolen "Hård kritik" som samtidigt är empatisk och ödmjuk ser ut?

Blir kritiken mindre relavant för att den inte är "inlindad" i sockervadd? Och hur ofta i "verkliga livet" är andras (i värsta fall kundens ;-) åsikter om dina bilder empatiska och ödmjuka?

Har du någonsin läst en recension av tex en fotoutställning i någon sk kulturtidskrift alt kulturbilaga? ;-)
 
Senast ändrad:

hansen2

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

elbe skrev:
Dina egna naturligtvis men är dina den absoluta sanningen?

Pekpinnande besserwisserfotografer KAN besitta en stor kunskap men saknar empatisk förmåga att dela med sig av den på ett ödmjukt sätt...
Mina egna värderingar är förstås den absoluta sanningen för mig just i det ögonblicket. Så är det också för dina och mina bildkritiker som aldrig kan ha fel eftersom det är de som upplevt något/inte upplevt något alls i våra bilder och gett uttryck för detta i sin kritik.
Har man problem med detta är mitt messerschmidt-råd att undvika kritikpoolerna.

/Johan
 

elbe

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

CreativeMind skrev:
Kan du ge ett exempel på hur en konstruktiv och utvecklande kritik i poolen "Hård kritik" som samtidigt är empatisk och ödmjuk ser ut?

Blir kritiken mindre relavant för att den inte är "inlindad" i sockervadd? Och hur ofta i "verkliga livet" är andras (i värsta fall kundens ;-) åsikter om dina bilder empatiska och ödmjuka?

Har du någonsin läst en recension av tex en fotoutställning i någon sk kulturtidskrift alt kulturbilaga?
Nu är det ju personen som ska ha empati och ödmjukhet och personer med de egenskaperna kan ge och ta kritik. Och det finns många bra exempel på utvecklande kritik här på FS. Personer utan de egenskaperna ser bara sej själva som allenarådande och klarar absolut inte av att bistå med utvecklande kritik.

Nu är ju det här inte någon kulturtidskrift där någon självhärskande recencent delar ut "råsopar" till höger och vänster för sin egen fåfängas höga nöje och upplagans skull...även om man kan tro de ibland när man läser kritikkommentarer!
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

elbe skrev:
Nu är det ju personen som ska ha empati och ödmjukhet och personer med de egenskaperna kan ge och ta kritik.
Jag tycker, med all respekt för dig som person, att detta blir väldigt flummigt...
Självklart är personangrepp i kritiken inte ok, men det var ju inte det vi diskuterade nu.

...Och det finns många bra exempel på utvecklande kritik här på FS. Personer utan de egenskaperna ser bara sej själva som allenarådande och klarar absolut inte av att bistå med utvecklande kritik....
Återigen, konkreta exempel underlättar i alla fall min förståelse av vad du vill säga. Om jag tex skall tro inläggen i min gästbok och mail jag fått så uppskattas min kritik (i alla fall av några;-) skall jag då tolka det som att jag inte behöver ta åt mig av ditt påstående ovan?
 

Peter Nessler

Aktiv medlem
Nä men vad är det här för konstig syn man har på FS...

Skall allting nu vara inlindad i nån sorts svensk-rosa-fluffig mentalitet?????

Jag blir så trött, lägger man ut bilder i poolen hård bildkritik så får man väl för tusan ta åt sig vad folk skriver, särskilt när en sådan duktig fotograf som Johan skriver???
Nä, då sätter man sig på tvären o kallar människan för besservisser, vad f-n är det...?

Vill man ha rosa-fluffiga-dunka-ryggen-kommentarer får man väl lägga bilden nån annanstans...ex flickr osv...

Detta är ju trots allt en seriös sida, med många duktiga fotografer såväl amatörer som proffs...

Bilden som denna debatt precis handlar om går ju bara ut på en sak, visa upp en storbystad blondin med attityd, klart en sådan får många träffar, men det gör inte per automatik bilden bra... !!! Då är ju kritiken berättigad...

Tyvärr är det sådan här mentalitet som förstör denna så annars bra sida...

Tack för mig!
//Peter
 

Makten

Aktiv medlem
CreativeMind skrev:
...för FS kanske bara är till för amatörer?
Aha, det är det är! Har vi som brinner för bilden för höga krav kanske (kattbilder undanbedes)? Borde yrkesfotograferna också hålla sig nån annanstans, eftersom de ofta verkar tycka att de "redan vet hur man fotograferar", och därför inte vill ha kritik? Ibland undrar man. Hur ofta har ni sett nån "flickfotograf" som verkar ta till sig av kritik? Nä, den rinner bara av, eftersom "det säljer ju". Och hur ofta förstår kattfotografen att det har nån betydelse HUR man avbildar katten?

FS kanske bara passar för medelfotografen, som inte är för bra eller för dålig. I de båda fallen kan man tydligen inte hantera kritik nämligen.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

CreativeMind skrev:
Jag tycker, med all respekt för dig som person, att detta blir väldigt flummigt...
Självklart är personangrepp i kritiken inte ok, men det var ju inte det vi diskuterade nu.



Återigen, konkreta exempel underlättar i alla fall min förståelse av vad du vill säga. Om jag tex skall tro inläggen i min gästbok och mail jag fått så uppskattas min kritik (i alla fall av några;-) skall jag då tolka det som att jag inte behöver ta åt mig av ditt påstående ovan?
Nä, jag diskuterar inte personangrepp utan jag skrev att det är personer med empati och ödmjukhet och som besitter en stor kunskap som kan ge och ta kritik. Sen finns det personer med stor kunskap som vare sej kan ge eller ta kritik och dessa saknar ofta både empati, stolthet och ödmjukhet.

Är du en person med stor kunskap och som är ödmjuk och har empati så hittar du dessa kommentarer och jag hoppas verkligen att du har en sådan självinsikt att du på egen hand kan avgöra om du behöver ta åt dej av mina synpunkter i denna tråd. Jag kan inte besluta de åt dej...
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

elbe skrev:
Är du en person med stor kunskap och som är ödmjuk och har empati så hittar du dessa kommentarer och jag hoppas verkligen att du har en sådan självinsikt att du på egen hand kan avgöra om du behöver ta åt dej av mina synpunkter i denna tråd. Jag kan inte besluta de åt dej...
Återigen med all respekt, detta blir förflummigt för mig att kunna ta på allvar, du måste väl veta om det är mig du menar?
 

Peter Nessler

Aktiv medlem
Makten skrev:
Aha, det är det är! Har vi som brinner för bilden för höga krav kanske (kattbilder undanbedes)? Borde yrkesfotograferna också hålla sig nån annanstans, eftersom de ofta verkar tycka att de "redan vet hur man fotograferar", och därför inte vill ha kritik? Ibland undrar man. Hur ofta har ni sett nån "flickfotograf" som verkar ta till sig av kritik? Nä, den rinner bara av, eftersom "det säljer ju".
Just det fenomenet är fullständigt underbart...
Hur många sådana flickbilder har vi sett, där man undanber sig kritik "eftersom bilden skall säljas", varför i hela helvetet läggar man ut bilden i en kritikpool då????
Ger man likväl kritik, ja då fattar man ju inte att bilden skall säljas och bör därmed hålla sina tassar borta från tangentbordet...

Dessa fotografer är mer ute efter klappet på axeln...grattis grabben, du lyckades hitta en storbystad blondin o dra på henne minimala kläder, sedan lyckades du få människan att stå i en konstig ansträngd pos, där man helst skall ha fokus på hennes överdimensionerade behag...
Grattis 2 grabben, sedan neatade du henne utav bara fan i PS, lade till lite meeera skugga runt behagen för att de skulle se ääännu större ut...
Men ovanstående skall vi inte kritisera när det ligger i en kritikpool, den skall ju säljas...!!!! *Suck*

OBS, detta är verkligen ingen kritik mot storbystade blondiner/brunettter/rödetter, har många sådana vänner o tycker inte det är nåt fel med varken plastik eller naturell...
Men nån jäkla sorts känsla eller budskap skall det vara bakom en bild anser jag...

Man börjar bli trött...

//P
 

elbe

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Bröstbildskatastrofen" :)

CreativeMind skrev:
Återigen med all respekt, detta blir förflummigt för mig att kunna ta på allvar, du måste väl veta om det är mig du menar?
Jag vet vem och vilka jag menar men, som sagt, om det gäller dej är det bara du som kan avgöra...
 
ANNONS