Annons

NU vs DÅ på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Inte mycket, men lite engagemang kan nog underlätta.
Försäkringsbedrägerier, upphovsrätt, smuggla hem kamera, pris för jobb/bild, bildstöld, (fel) vinnare av tävlingar, bildmanipulation, skatt, fotomoral, drönarregler, modellreleaser, fotoförbud, bröllopsfoto...

Det finns gott om ickepryltrådar som engagerar nästan varje gång.
 

j3n5

Aktiv medlem
Kan bara hålla med, dom jobbar mycket bra, det är baske mig inte bara att få till artiklar av skilda slag, sedan har vi krille på objektiv.se, legendarisk testare på gamla tidningen Foto. Betyg A++ för dom alla.
Det redaktionella innehållet håller riktigt bra nivå och utvecklas ständigt. Det är absolut bättre nu än förr. Jag tycker också att redaktionens möten och med läsare blivit mycket bättre och håller hög etisk samt pedagogisk nivå.
 

j3n5

Aktiv medlem
Jag säger inte att det blir så, men det KAN bli så; att om andelen icke-prylinriktade trådar i forumen skulle öka, så kanske kurvan på sikt kommer vända uppåt igen.
Jag tror att det är svårt eftersom det faktiskt är så subjektivt. När det är subjektivt blir diskussionen lätt exkluderande fast det inte är intentionen. Vem törs diskutera estetik och filosofi med någon som i kontexten står högre i rang? Jämför med nättrolleri, när folk tror de är anonyma kommer åsikterna fram. Problematiskt, men typiskt för forum.

När det gäller områden vi tror det finns evidens, då törs folk träda fram ock skriva andra på näsan. Lite löjligt faktiskt eftersom precis som många här påstår så är själva användningen av prylar också rätt subjektiv. Jag kanske gillar kontraståtergivningen i ett glas bättre än ett annat fast det mäter sämre än de i ett test.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag tror att det är svårt eftersom det faktiskt är så subjektivt. När det är subjektivt blir diskussionen lätt exkluderande fast det inte är intentionen. Vem törs diskutera estetik och filosofi med någon som i kontexten står högre i rang? Jämför med nättrolleri, när folk tror de är anonyma kommer åsikterna fram. Problematiskt, men typiskt för forum.

När det gäller områden vi tror det finns evidens, då törs folk träda fram ock skriva andra på näsan. Lite löjligt faktiskt eftersom precis som många här påstår så är själva användningen av prylar också rätt subjektiv. Jag kanske gillar kontraståtergivningen i ett glas bättre än ett annat fast det mäter sämre än de i ett test.
Tro mig; olika former för pryldiskussion är också exkluderande. Dels för att det kan uppfattas som onödiga detaljer, betydelselösa, oaktuella tråkiga mm.

Sedan måste ju det ena inte utesluta det andra, helst av allt vill man ha både och. Då får Fotosidan ännu större underlag.

Jag har exempelvis varit i flera fotoklubbar där man undrat över varför antalet medlemmar minskat och där nästan varje möte handlat om prylar, teknik och fototävlingar. Ett bredare fält av aktiviteter och diskussioner hade kanske fått medlemsmassan att öka igen.

Och rent socialt är ju Fotosidan lite som en fotoklubb, en mötesplats för fotointresserade.

/Terje
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag tror att det är svårt eftersom det faktiskt är så subjektivt. När det är subjektivt blir diskussionen lätt exkluderande fast det inte är intentionen. Vem törs diskutera estetik och filosofi med någon som i kontexten står högre i rang? Jämför med nättrolleri, när folk tror de är anonyma kommer åsikterna fram. Problematiskt, men typiskt för forum.
Men borde det inte vara tvärtom? I mjuka frågeställningar som estetik och filosofi finns det sällan några entydiga sanningar. Det finns inget rätt och fel, till skillnad från frågor inom teknik och naturvetenskap. Det borde rimligen vara enklare att hävda en åsikt i mjuka frågor. Eller?

Vad gäller åsikter om fotografier så är varje person sin egen expert, oavsett eventuell fotografisk rankning eller status. Din uppfattning om en bild är alltid rätt för dig, i varje givet ögonblick. Sedan kan man alltid ändra åsikt genom att resonera med andra, men det är en helt annan sak.
 

iSolen.se

Guest
Men borde det inte vara tvärtom? I mjuka frågeställningar som estetik och filosofi finns det sällan några entydiga sanningar. Det finns inget rätt och fel, till skillnad från frågor inom teknik och naturvetenskap. Det borde rimligen vara enklare att hävda en åsikt i mjuka frågor. Eller?
Framförallt borde det finnas mer att diskutera.
 

Terje H

Aktiv medlem
....

Vad gäller åsikter om fotografier så är varje person sin egen expert, oavsett eventuell fotografisk rankning eller status. Din uppfattning om en bild är alltid rätt för dig, i varje givet ögonblick. Sedan kan man alltid ändra åsikt genom att resonera med andra, men det är en helt annan sak.
Klockrent! Kunde inte sagt det bättre själv. 👍

/Terje
 

Abrus

Aktiv medlem
Det är bara att gratulera!

"Fotosidan" har förändrats, utvecklats, anpassats till marknaden och överlevt och är fortfarande Nordens bästa fotosajt. Samma gäller "Fotosidan Magasinet" som överlevde i konkurrens med andra väletablerade fototidningar och som håller på att bli Sveriges bästa fototidning. Det är bara att gratulera! Men visst har vissa saker varit bättre förr men det var andra tider då.
 

j3n5

Aktiv medlem
Men borde det inte vara tvärtom? I mjuka frågeställningar som estetik och filosofi finns det sällan några entydiga sanningar. Det finns inget rätt och fel, till skillnad från frågor inom teknik och naturvetenskap. Det borde rimligen vara enklare att hävda en åsikt i mjuka frågor. Eller?

Vad gäller åsikter om fotografier så är varje person sin egen expert, oavsett eventuell fotografisk rankning eller status. Din uppfattning om en bild är alltid rätt för dig, i varje givet ögonblick. Sedan kan man alltid ändra åsikt genom att resonera med andra, men det är en helt annan sak.
Jag håller med om att det borde vara så men efter flera år som lärare inom kultur på vuxennivå så tror jag mig veta att det är ett deltagande vi måste skapa.
 

j3n5

Aktiv medlem
Tro mig; olika former för pryldiskussion är också exkluderande. Dels för att det kan uppfattas som onödiga detaljer, betydelselösa, oaktuella tråkiga mm.

Sedan måste ju det ena inte utesluta det andra, helst av allt vill man ha både och. Då får Fotosidan ännu större underlag.

Jag har exempelvis varit i flera fotoklubbar där man undrat över varför antalet medlemmar minskat och där nästan varje möte handlat om prylar, teknik och fototävlingar. Ett bredare fält av aktiviteter och diskussioner hade kanske fått medlemsmassan att öka igen.

Och rent socialt är ju Fotosidan lite som en fotoklubb, en mötesplats för fotointresserade.

/Terje
Tro mig, jag har varit med i två fotoklubbar och hör till dom som verkligen uppskattade din tid i Söderhamns Kameraklubb, ändå var tiden i Enskede med Fröderbergs expeditioner mer inspirerande. Kan det bero på hur man ser på medlemmar och aktiviteter?
 

Terje H

Aktiv medlem
Tro mig, jag hör till dom som uppskattade din tid i Söderhamns Kameraklubb..;)
Hehe, intensiteten ökade och flera kom på mötena. Var en härlig tid! Hoppas det är bra med er alla i fotoklubben - glöm inte att hälsa till alla!

Hur man ser på medlemmar och aktiviteter är givetvis jätteviktigt!
 

j3n5

Aktiv medlem
Hehe, intensiteten ökade och flera kom på mötena. Var en härlig tid! Hoppas det är bra med er alla i fotoklubben - glöm inte att hälsa till alla!
Absolut Terje, det betydde mycket. Lite för att förtydliga, det går ju att se på komposition på olika sätt. Från rent tekniskt till helt poetiskt och känslobaserat. Du gjorde mycket för att balansera den diskussionen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Javisst, utvecklingen av sociala medier spelar naturligtvis en stor roll. Mycket av den tid som jag för >10 år sedan spenderade på FS lägger jag nu i olika fotogrupper på FB.
En annan bidragande orsak till forumens nedgång, tror jag, är att funktionaliteten och gränssnittet uppfattas som gammalt.

Hur är det med portfolios på FS, finns den funktionen kvar och används den flitigt?
FB har aldrig funnits som ett alternativ för mig i alla fall sedan jag fick klart för mig att man bygger sociogram "bakom gardinen" och att deras affärsidé är att förse de som är intresserade av deras data med just denna data.

Huruvida FS är omodernt eller inte kan man ju tvista om och det gjorde man redan kring den webb företaget jag jobbade på hade redan på 90-talet. Men det finns ju flera sidor av det myntet. Den företagswebben var ett proffsverktyg för beställning av IT-grejor och där handlade allt om att effektivt ge möjlighet att hitta och beställa IT-grejor. Den webben hade redan då miljardomsättning per år sett över Norden. Allt handlade om god läsbarhet och effektivitet - no non sense. FS är också väldigt ren, effektiv och gör sitt jobb som förväntat utan några krusiduller. Om det är ett kriterium på att en webb är modern om den är överlastad av olika typsnitt och "hela havet stormar" i form av videos och animationer som stör användarnas koncentration, så passar åtminstone jag. Jag tycker heller inte det tillför särskilt mycket om hemsidan ser ut som en provkarta från Beckers.

Jag har börjat använda både blogg och portfolio på FS sedan ca 1/2 år och uppskattar både enkelhet och effektivitet i båda och gillar skarpt att man kan använda bloggen som bas för presentation av portfolios där det är enklare att få texten vettigt formaterad. Länkar konsekvent till Portfolio från Blogg.

https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm

http://www.sten-ake-sandh.fotosidan.se/portfolios.htm


Har få negativa saker att säga om FS Portfolio - möjligen att bildrenderingen bandar slumpmässigt ibland. Enda stora nackdelarna annars är ju att detta är ett forum för fotografer och vill man nå andra så är FS kanske inte det optimala. Men Torsten Götlin som driver Federationen Svenska Fotografers site:

http://www.fotografer.n.nu/fotograf/n-n

… hittade i alla fall mina portfolios och erbjöd mig att lägga upp en utställning där med 30 bilder för en mycket blygsam summa, så kanske gör jag det. Inte för att jag främst vill sälja bilder utan för att nå andra än FS-medlemmar och förhoppningsvis andra än fotografer.

En annan sak kunde också bli bättre. Idag lever portfolios sitt eget liv. Kanske borde de integrerar bättre med de övriga bildfoldrarna för som det nu är så tänker nog många inte på att de faktiskt finns.

Beträffande FS förmodade nedgång i aktivitet så är det säkert så men det är också stora skillnader i mitt engagemang för foto på vår och sommar i jämförelse med hur det är under höst och vinter. Det är säkert fler som är som jag.

Ska man säga något om hur det var förr så tycker jag det var mycket högre i tak och man tillät en vitalare debatt. Under Micke Risedals glansdagar i exv. "pixel"-, "DR"- och "Canon AF"-trådarna så var debatten stundtals hätsk men diskussionerna förde verkligen framåt och de diskussionerna kom också att på olika sätt leda fram till ny kunskap efter att gamla "myter" skrotats. Det kan jag sakna nu. Även Micke blev ju avstängd ett antal gånger och varnad ett otal.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Jag har följt FS i några år.
Anmälde mig som medlem idag.
Ett Stort Tack till Er för allt ni lärt mig, och för all inspiration jag fått.

Jag ser ingen motsättning mellan olika intresseområden.
Vem som helst verkar ju kunna "starta en tråd", och man följer ju bara de diskussioner som man tycker är intressanta.

Jag uppskattar FS:s bredd, inte minst det utbyte av kunskaper och erfarenheter som sker mellan medlemmar. Att man hjälper varandra.
Alla har vi lite att bidra med.

Beträffande teknikfrågor finns det några som är oerhört kunniga; "nördar", fantaster, ingenjörer, etc. Deras spetskompetens är viktig i många av dessa diskussioner, som annars lätt bara blir "allmänt tyckande", och i värsta fall kan felaktigheter få stå oemotsagda.
En välvillig fråga till er som varit med länge:
Tycker ni att dessa personer har fått, och får, den uppskattning och det bemötande som de förtjänar?
(OBS. Jag hör själv inte till denna grupp, men de är viktiga för mig, eftersom jag ibland tycker mer än vad jag begriper.)
 

PMD

Aktiv medlem
Det jag talade om är fotografins syfte i ett större sammanhang. Varför finns fotografi? Av vilken orsak uppstod fotografin? Vad betyder fotografi för mänskligheten?
Dessa frågor går inte att ge ett entydigt svar på. Fotografitekniken uppfanns förmodligen för att det fanns folk som var tekniskt nyfikna och ville försöka göra permanenta bilder med sina camera obscura.

Du kan nog få lika många olika svar på varför fotografering finns som det finns fotografer.
 

PMD

Aktiv medlem
Vem törs diskutera estetik och filosofi med någon som i kontexten står högre i rang?
Vad menar du med "högre i rang"? Är det den som är mer kunnig i ämnet som står högre i rang?

Jag tycker nog att det kan vara givande att diskutera med någon som kan mer än jag om ett ämne. Det kan vara lärorikt.
 

acke

Avslutat medlemskap
Dessa frågor går inte att ge ett entydigt svar på. Fotografitekniken uppfanns förmodligen för att det fanns folk som var tekniskt nyfikna och ville försöka göra permanenta bilder med sina camera obscura.

Du kan nog få lika många olika svar på varför fotografering finns som det finns fotografer.
Precis! Det var dit jag ville komma. Mjuka frågor har sällan entydiga svar, men det gör dem inte mindre intressanta.

På individnivå finns det förstås många olika skäl till varför man intresserar sig för fotografi. Alla dessa skäl kan vara legitima för individen. Pryl-, teknik- och konsumtionsintresse kan vara ett skäl.

Men vad är viktigast i ett större och längre perspektiv? Har fotoprylarna ett stort egenvärde för mänskligheten? Eller är det möjligen det man kan åstadkomma med prylarna, bilderna, som betyder något?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Men vad är viktigast i ett större och längre perspektiv? Har fotoprylarna ett stort egenvärde för mänskligheten? Eller är det möjligen det man kan åstadkomma med prylarna, bilderna, som betyder något?
Det finns ingen anledning att ställa prylar mot bilder. Det finns ett värde i att prata om både ock.

Det behövs trots allt utrusning för att fotografera, och för vissa typer av bilder har utrustningen stor betydelse. Att forumdiskussioner hjälper folk att investera rätt är väl bara bra? Samma sak med den konsumentjournalistik som bedrivs på sajten.
 
ANNONS