Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Numrering vid import i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mozo

Avslutat medlemskap
Jag har problem med att få numreringen att funka när jag importerar mina bilder från minneskortet till Lightroom 2. Man kan ju lägga till en numrering "Sequence". Mitt problem är att Lightroom inte fortsätter numreringen där jag slutade senast. Den siffra jag skriver i att den ska börja från, står kvar nästa gång. Det resulterar ju i att filer får samma namn.
Detta har fungerat kalasbra i ett annat program jag har haft enbart för import av mina bilder (cam2pc). Men jag vill ha så få program som möjligt när jag jobbar med mina filer.

Har sökt på nätet om detta men inte hittat någon bra lösning. Någon som har en lösning?

mvh
cf

Vad jag vet finns ingen direkt lösning på dit problem vid import men däremot kan du döpa om bilderna inne i Lightroom och då få en ny nummerserie på dem. Om detta passar för ditt sätt att jobba i Lightroom vet jag inte men det är en bra metod om man raderat vissa bilder men ändå vill ha en obruten nummerserie för de bilder som är kvar.

Hej!

När du får upp importera-dialogen i LR2 så klicka på "Template->Edit..." där kan du foga ihop en valfri förinställning för omdöpning av filnamn. Själv använder jag:

Date(YYYYMMDD).custom_text.Sequence#

där sequence# börjar om från 1 eller valfritt nummer vid import. Sedan sorterar LR in bilderna i mappar års+månadsvis. Taggas därefter rikligt både genom importförinställningar och manuellt under granskning. Tyvärr släpar efterarbetet så filerna döps oftast till temp eller motsvarande och sedan när jag haft tid att gå igenom allt och sållat så döper jag om dem slutligen med LRs batch rename (F2) och kan då använda förinställningen ovan smidigt.

Om du istället använder Image# så tar LR numret från filen som den är döpt i kameran vilket kan vara mer eller mindre meningsfullt men det är möjligen lite lättare att hålla filnamn unika. Tar du Import# så får du det du vill ha, såvitt jag förstår, en indexering i rak stigande nummerföljd av importerade bilder (så som LR ser det).

lycka till!

Senast ändrad:
Hoppsan det blev fel, nu har jag testat

Import# Index på antal importomgångar till lightroom
Image# Index taget från exponeringsnummer i importerade filen
Sequence# Index som räknar upp för varje bild med bas vald i LR vid import

Ledsen för det, det är alltså Image# som ger det du vill ha. Evt i kombination med någon av de andra.

Jag har problem med att få numreringen att funka när jag importerar mina bilder från minneskortet till Lightroom 2. Man kan ju lägga till en numrering "Sequence". Mitt problem är att Lightroom inte fortsätter numreringen där jag slutade senast. Den siffra jag skriver i att den ska börja från, står kvar nästa gång. Det resulterar ju i att filer får samma namn.
Detta har fungerat kalasbra i ett annat program jag har haft enbart för import av mina bilder (cam2pc). Men jag vill ha så få program som möjligt när jag jobbar med mina filer.

Har sökt på nätet om detta men inte hittat någon bra lösning. Någon som har en lösning?

mvh
cf

Lite nyfiken varför du vill ha just den typen av numrering vid import eftersom LR själv kan sortera exakt efter datum vilket innebär att sekvensen blir den du letar efter.

/Stefan

Jag vill bara ha en löpande numrering helt enkelt. Och jag vill att den numreringen skall skötas automatiskt.:) Ska testa Image# och se om det blir som jag vill.

mvh
cf

Jag vill bara ha en löpande numrering helt enkelt. Och jag vill att den numreringen skall skötas automatiskt.:) Ska testa Image# och se om det blir som jag vill.

mvh
cf

Finner ingen praktisk användning för det du söker och du VILL vette 17 om det är ett bra svar.
Själv importerar jag Datum-filnamn, ex "090831-IMG_9001.CR2". På det viset kommer aldrig finnas dubblerade namn. Vilket det ibland kunde göra innan då jag bara importerade med filnamnet och kamerans började om på nytt med sin numrering.
Sen när jag exporter kan jag ibland vilja ha namn + sekvens.
Men inne i LR finns det ingen betydelse så länge man använder sig av biblioteket.

/Stefan

Jag låter Lightroom importera filerna utan omdöpning. Då får jag löpande nummer som aldrig börjar om, eftersom kameran inte återställer sig automagiskt.

Lightroom placerar sedan bilderna i mappar efter år, och undermappar för varje månad och sedan undermappar för varje dag.

Det tycker jag funkar bra :)

Jag låter Lightroom importera filerna utan omdöpning. Då får jag löpande nummer som aldrig börjar om, eftersom kameran inte återställer sig automagiskt.

Lightroom placerar sedan bilderna i mappar efter år, och undermappar för varje månad och sedan undermappar för varje dag.

Det tycker jag funkar bra :)

Alla kameran börjar om efter 9999 bilder ;). Det är där jag fick problem innan jag började med datumärkningen. Särkilt när man byter kamera och har samma märke hela tiden. Då börjar ju räkneverket om från 0.

Allra bäst märker man det när familjen har flera kameror med samma märke och ska importera till biblioteket från samma tillställning.

/Stefan

Senast ändrad:
Ja, det har du såklart rätt i. Säger som "uppfinnaren" i Yrrol: "Tänkte'nte på dé" :) För mig har det aldrig blivit ett problem dock, eftersom jag alltid har lagrat i en mapp per datum :)

Samt att det tar några år för mig innan jag kommer upp i 9999 bilder, jag tycker det är så våldsamt tråkigt att sortera bilder att jag alltid exponerar väldigt sparsamt, även digitalt :) Seriebildsläget på min 5D har jag faktiskt aldrig ens testat :)

HAHA,
ja egenligen ska man ju inte fota såååå våldsamt mkt.
Bättre att fotografera grymt bra från början och 99% av bilderna är superkvalité. Jag är så grym att jag "måste" radera hälften hahaha.

Ditt sätt är ju faktiskt bäst tillämpad för Mozo problem. Löser en del grubbel då kameran faktiskt numrerar helt själv.

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto