Annons

Ny 27" bildskärm - vad ska man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fujo

Medlem
Minst 10 år gamla skärmen Eizo S2431W vill inte vara med mer verkar det som, menysystemet för justeringar funkar inte förutom ändring av ljusstyrka. Vet inte om det kan bero på ny PC med Windows 10, har sökt nya drivrutiner men Eizo har inga till senare OS än Windows 8.
Hur som helst, skärmen är gammal och kanske ändå borde bytas, gärna till 27" och bättre upplösning än 1920x1200.

Tips på bra fotoskärm?
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har själv en Benq SW2700PT som jag varmt kan rekommendera! Den har både 99% adobeRGB, stöd för kalibrering och överlag riktigt bra bildkvalité. Dessutom ingår keps :) Mer prisvärd skärm för redigering går nog knappt att hitta.
 

Cope1

Aktiv medlem
Jag slår också ett slag för Benq SW2700PT. Köpte en själv för något år sedan och det känns som att man för rätt mkt för pengarna.
 

Fujo

Medlem
Tack för tips!
Har googlat en del och också zoomat in på Benq men modellen SW271 som får lysande recensioner på nördsidorna. I princip samma data som W2700PT men med upplösning 3840x2160. Något dyrare förstås men håller den också 10 år blir det inte mer än någon krona extra per dag.
Får se om någon kommer upp med bättre förslag...
 

iSolen.se

Guest
Tack för tips!
Har googlat en del och också zoomat in på Benq men modellen SW271 som får lysande recensioner på nördsidorna. I princip samma data som W2700PT men med upplösning 3840x2160. Något dyrare förstås men håller den också 10 år blir det inte mer än någon krona extra per dag.
Får se om någon kommer upp med bättre förslag...
Om jag skulle köpa ny skärm idag skulle jag ta steget till 4K.

Eftersom jag dessutom börjat med video är det rätt praktiskt.
 

Fujo

Medlem
Om någon skulle vara intresserad: Skaffade en BenQ SW271.
Lite svår att få att funka med den Win 10 Pro PC som tidigare drev Eizo:n. Mekade mycket men tvingades till sist installera om Win helt för att få allt att fungera problemfritt. Är nu mycket nöjd med skärmen, den har väldigt fin färgåtergivning!
Ett extra plus är att den kan hårdvarukalibreras med X-Rite i1Pro mätsensor och BenQ Palette mjukvara. X-Rite programvara, som kan vara riktigt strulig, behöver inte ens vara installerad.
 
ANNONS