Annons

Ny 5d, tips på objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Sådär, har gått utan kamera ett tag eftersom jag ändå inte haft tid att fota. Slog till idag på en 10 månader gammal 5d för 9k och ett tamron 28-75.

Första gången jag äger Canon och defintivt första gången jag äger fullformat. Skulle vilja ha lite tips på roliga objektiv.

Helst skulle jag vilja ha ett 24mm f/1.4 men tror inte jag dristar mig till att lägga ut de pengarna nu..

Ett ef 70-200 4 L är ju nästan ett måste om du inte vill slänga ut stora summor på ett bra tele, Fast vad är ett roligt objektiv? macro?, vidvinkel?, Ljusstarkt? andra "roliga" alternativ kan vara ef 85 1,8 eller Tamron 90 2,8 macro :)

Ja, det är ju helt beroende på vad man gillar att fotografera. Själv tycker jag att 35/1.4 är fantastisk till min 5D men den kostar ju en bra slant. 85/1.8 är grymt prisvärd och en perfekt porträttglugg på en 5D. Sedan är såklart en 70-200 4.0L med eller utan IS ett prisvärt alternativ. Vill man köra en riktig budgetvariant och gillar att kunna fotografera utan blixt inomhus där det är lite dunkelt är en 50/1.8 grymt prisvärd.

Som du förstår så måste du nog speca lite mer vad du gillar att plåta, och vilken budget du har.

L-gluggar i all ära, men det finns även billig fast optik som vid verklig fotografering funkar jättebra, oavsett vad vissa tester och "pixel-peepers" säger. På vidvinkelsidan är 24/2,8 , 28/1,8 och 35/2 alla kalas på en 5d, jag har använt alla på en sån och är jättenöjd. Dessutom får du alla tre för lägre pris än en fast L-glugg. Köper du begagnat kan du alltid sälja till samma pris. På telesidan är som sagt 85/1,8 och de båda 100:eek:rna ypperliga på en fullformat. Zoomarna har ju redan kommenterats. Men kan tillägga att 17-40 är väldigt trevlig, lite mjuk i kanterna kanske om du inte bländar ner rejält, men det spelar ju mest roll vid landskapsfotografering, och då kan man ju blända ner som sagt och köra stativ. Men den har fantastiska färger och är väldigt skarp i mitten, redan från full öppning.

Senast ändrad:
hmm, jag tänkte inte på canon 17-40 faktiskt, blev väldigt sugen på att byta till den nu =)

Skulle passa väldigt bra då mitt huvudintresse i livet är klättring. Perfekt boulder-lins.

Sen en 85 f/1.8 för porträtt.

Hade som sagt gärna skaffat en 24 f/1.4 för att jag har sett väldigt häfiga dokumentära bilder taget på maxbländare med väldigt snygg oskärpa.

28/2.8 är billig och trevlig på 5D. Min 50/1,2 fortsätter bara gå upp i pris, över 17k senast jag kollade, på scandinavian. Snart kan man sälja den beggad för 15 och göra en fin vinst =)

Håkan Leif och jag verkar ha samma smak. :) (Har märkt att vi ibland skriver i samma trådar om samma objektiv.)

Jag ska inte förneka att 35L och 135L är mina absoluta favoritobjektiv på 5D, men det finns många andra som är väldigt trevliga och betydligt billigare. Jag gillar verkligen min 17-40L (skarp vidöppen i mitten och vid f/8 tycker jag den ger OK skärpa även i hörnen - vet dock inte om det är jag som har ett extra bra exemplar eller om jag inte är tillräckligt kräsen). 24/2.8, 50/1.4 och 100/2 är också väldigt roliga att använda.

Håkan Leif och jag verkar ha samma smak. :) (Har märkt att vi ibland skriver i samma trådar om samma objektiv.)

Jag ska inte förneka att 35L och 135L är mina absoluta favoritobjektiv på 5D, men det finns många andra som är väldigt trevliga och betydligt billigare. Jag gillar verkligen min 17-40L (skarp vidöppen i mitten och vid f/8 tycker jag den ger OK skärpa även i hörnen - vet dock inte om det är jag som har ett extra bra exemplar eller om jag inte är tillräckligt kräsen). 24/2.8, 50/1.4 och 100/2 är också väldigt roliga att använda.

Det är sant Helena, vi tycker lika ofta, det är kul. Behöver väl inte nämna att jag är helt övertygad om att 35/1,4 vore toppen, men jag avstår av några skäl. Dels priset, dels att det är stort och slutligen att det kanske kanske kommer en uppdaterad variant, precis som med 24/1,4. Fast det vet man ju inte. Jag tänker i vart fall vänta, men nog vore det drömgluggen alltid. Som det är i nuläget tycks den nuvarande 35/1,4 varken finnas ny eller begagnad att tillgå.

Ja, det är synd att 35L och 135L är stora och tunga (det är därför jag även har 24/2.8, 50/1.4 och 100/2, som mer lättviktiga alternativ), men de är så bra att det känns värt det för det mesta. Jag köpte 35L begagnad ihop med 5D och fick ett väldigt bra paketpris - annars hade jag nog inte tagit mig råd.

Aha, så det är svårt att få tag på nu? Verkar som det är en version 2 på gång då. Jag har iofs. väldigt svårt att se vad som skulle kunna förbättras, men säkert finns det nåt. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto