Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canon (efter 5D mk4)

Produkter
(logga in för att koppla)

Saxdalen

Aktiv medlem
Hejsan!
Min Canon 5d mk4 blev stulen. Hade ett 24-105/4 objektiv på den och lite tillbehör.

Jag söker nu en ny kamera. Funderar på en ny Canon R (med något p eller liknande bakom) och ett liknande objektiv.

Vad skall jag välja?

Mestadels används kameran av familjen på semester m.m. så det är viktigt att den är relativt enkel och snabb i autofokusen och att den tar bra bilder utan massa arbete efter. Ja, Ni förstår säkert.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
EOS-R är i stort sett en spegellös 5D Mark IV så på det sättet är det ett naturligt steg. Däremot så är den idag lite föråldrad och har för mig att produktionen skall ha upphört. Dessutom saknar den bildstab i huset som är trevligt att ha.

Har man råd är EOS-R6 ett bra val. Den har liknande upplösning (24mp vs 30 vilket är en försumbar skillnad enbart 10% mindre upplösning linjärt med 24mp) men erbjuder bildstab i huset och lite vassare AF. Kostar dock ca 25.000kr ny eller runt 20.000kr beg. Detta är ett rejält kliv upp mot de 11.000kr som en beg EOS-R betingar.

Har du inga objektiv kvar är du fri att välja system. Kolla även då på en beg Nikon Z6 med 25-70/4 som kan fås beg för ca 15.000kr tillsammans. Den har bildstab i huset men det finns inget eget batteri grepp till den och bara en kortplats. Du kan även titta på Z5.

Hos Sony har du A7RII eller A7 III för kanske 10.000kr resp lite under 15.000kr beg.

Panasonic S5 med 20-50 är en trevlig kombo då 20mm är rätt bra på resor. Kan köpas ny allt som oftast i kit för runt 16.000kr. kommer säkert något på Black Friday. Dock enbart kontrast AF om ön snabb sådan.
 

törnan

Aktiv medlem
Har du inga objektiv kvar är du fri att välja system. Kolla även då på en beg Nikon Z6 med 25-70/4 som kan fås beg för ca 15.000kr tillsammans. Den har bildstab i huset men det finns inget eget batteri grepp till den och bara en kortplats.

Batterigrepp finns, MB-N10, det har dock inga kontroller så det är ett rent batterigrepp och inget vertikalgrepp.
 

DubbelEken

Aktiv medlem
Tråkigt att höra att du blivit bestulen.

Om du har råd med en Canon R5, köp den men jag kan också rekommendera Canon R6. Den har jag och jag är mycket nöjd med den.
Jag kan äntligen fotografera min barn i farten och alltid få skarpa bilder på ansikten. Exempelvis fotograferade jag min 3 åring som svängde fram och tillbaka med sin hand framför sitt ansikte med en leksak(dinosaurien flög) och trots att hennes hand var närmast kameran och ansiktet ibland skymt hittade kameran(serietagning 12 bps) ändå fokus och bilden blev perfekt med ett skarpt ansikte.
Jag är mycket imponerad av R6:ans snabba fokussystem.
Den hittar fokus i alla möjliga besvärliga situationer, t.ex i mörker med svagt ljus.

Kameran fotograferar 12 bilder per sek med mekanisk slutare och 20 bilder per sek med elektronisk slutare.

Bildstabilisator finns i kamerahuset vilket fungerar mycket bra med objektiv utan IS.

Kameran har bara 20 mp(tyvärr varken tidigare nämnt 24mp eller 5dm4:s 30mp) men jag tycker att det fungerar bra ändå när jag t.ex beskär bilderna. Kameran har väldigt många inställningsmöjligheter(fler än 5dm4?) för alla knappar så man kan skräddarsy kameran på flera olika sätt antingen personligt som jag gjort eller mer lätthanterligt så att fler i familjen kan använda kameran. Kameran är lätthanterlig, speciellt om du är van med hanteringen från din 5dm4.

Kameran är mindre i storlek än 5dm4.
20211018_193942.jpg20211018_194009.jpg


Med EF-objektiv måste man ha en adapter men det fungerar jättebra och det är inte någon skillnad mot t.ex en 5dm4 med EF-objektiv. Autofokus är lika bra.

Filma kan ju R6 såklart göra men jag är mest intresserad av stillbilder så jag kan inte utala mig om filmfunktioner. Som jag förstått är den likvärdig eller bättre än 5dmk4 på att filma.

Lycka till med ett köp.
 
Senast ändrad:

ChrisC

Medlem
R5/R6 är fantastiska kameror, båda på sina sätt. Föredrar R6:an i svagt ljus. Fram till 31/12 har Canon en generös cashback-kampanj: 3200 kr tillbaka för R6:an, 4500 för R5.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Att tänka på när man köper moderna spegellösa kameror är tillgången på optik


Så ska du välja Canon se till att du har budget för att välja Canon objektiv.
 

acke

Avslutat medlemskap
Att tänka på när man köper moderna spegellösa kameror är tillgången på optik


Så ska du välja Canon se till att du har budget för att välja Canon objektiv.
Och inte bara budget. Kontrollera också noggrant att Canon i sitt RF-objektivsortiment erbjuder precis alla brännvidder och ljusstyrkor som du kan tänkas behöva inom överskådlig framtid.

Går du in i RF så sitter du fast bakom Canons låsta grindar. Du kommer inte att kunna använda nyutvecklade, innovativa objektiv från tredjepartstillverkare, objektiv som kanske saknar motsvarighet i RF-utbudet. Ett starkt skäl att överväga andra kamerasystem än Canons.

Mycket bra budskap i den Youtube-videon!
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Med Adapter kan du använda EF-objektiv.
Inget fel på EF-objektiv, men kom ihåg att de är ”gamla” konstruktioner optimerade för DSLR. EF-objektiv drar inte nytta av alla nya fördelar som finns med spegelfria kamerahus. Ingen kommer heller att satsa pengar på nyutveckling av EF. Det är en fattning på långsamt utdöende.
 

DubbelEken

Aktiv medlem
Inget fel på EF-objektiv, men kom ihåg att de är ”gamla” konstruktioner optimerade för DSLR. EF-objektiv drar inte nytta av alla nya fördelar som finns med spegelfria kamerahus. Ingen kommer heller att satsa pengar på nyutveckling av EF. Det är en fattning på långsamt utdöende.
Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt med "gamla" EF-objektiv med adapter på Canons spegellösa som t.ex R6.
Det som är bra nu med den spegellösa eran är att EF-objektiven har gått ned i pris på begagnatmarknaden så nu kan man fynda på vissa objektiv som tidigare alltid haft ett högst andra handsvärde.
De flesta som skrivit i den här tråden verkar ju inte ens fotografera med canon och en del av dessa försöker racka ned på Canon och det tycker jag är tråkigt.
Men jag håller med om att det är synd att Canon inte ännu låtit andra tillverka objektiv med RF-fattning men det kommer att ske snart när Canon släppt lite fler RF-objektiv. RF-fattningen är ju ganska ny, några år gammal och EF-fattningen har ju funnits i mer än 30 år så det är inte konstigt att det finns jättemånga fler brännvidder med EF än RF.
 

acke

Avslutat medlemskap
…De flesta som skrivit i den här tråden verkar ju inte ens fotografera med canon och en del av dessa försöker racka ned på Canon och det tycker jag är tråkigt.
Nej, det är inte tråkigt. Tvärtom är det bra och helt nödvändigt. Canon förtjänar massiv kritik från oss konsumenter för sitt beslut. Ur kundens synvinkel finns det inga fördelar med att inte kunna välja objektiv från tredjepartstillverkare. Alla kunder vill ha valfrihet och det måste vi driva opinion för.

Jag har själv ett RF-hus och ett antal gamla EF-objektiv som jag använder med adapter. Jag kommer INTE att köpa någon RF-optik från Canon förrän de släpper in Sigma och Tamron i RF-systemet. Det är en principsak - jag vägrar att gynna överdriven protektionism. Jag kan klara mig med de grejer jag har i 1-2 år till, men sedan byter jag fabrikat om inte Canon skärper till sig.

Förhoppningsvis har du rätt i att Canon kommer att ändra sig framöver när man har etablerat ett stabilt utbud av egna RF-objektiv. Men fram till dess kommer jag att högljutt uttrycka mitt missnöje, varje gång jag får tillfälle.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Nej, det är inte tråkigt. Tvärtom är det bra och helt nödvändigt. Canon förtjänar massiv kritik från oss konsumenter för sitt beslut. Ur kundens synvinkel finns det inga fördelar med att inte kunna välja objektiv från tredjepartstillverkare. Alla kunder vill ha valfrihet och det måste vi driva opinion för.
Javisst, i det korta perspektivet vore det bättre för konsumenterna om det inte fanns någon patenträtt eller varumärkesskydd. Och ingen upphovsrätt. Allting skulle ju bli billigare.

I ett lite längre perspektiv skulle man dock märka effekter som att företag investerade mycket mindre i forskning och utveckling, och design. Om inte Canon hade kunnat patentera sina konstruktioner hade vi inte haft någon R5. Eller ens några EOS-kameror öht.
 

acke

Avslutat medlemskap
Javisst, i det korta perspektivet vore det bättre för konsumenterna om det inte fanns någon patenträtt eller varumärkesskydd. Och ingen upphovsrätt. Allting skulle ju bli billigare.

I ett lite längre perspektiv skulle man dock märka effekter som att företag investerade mycket mindre i forskning och utveckling, och design. Om inte Canon hade kunnat patentera sina konstruktioner hade vi inte haft någon R5. Eller ens några EOS-kameror öht.
Erland, jag lovar dig att jag har hyfsad förståelse för det mesta som har med IP att göra. Jag hanterar IP-frågor i mitt jobb ett antal timmar varje vecka. Jag har skrivit egna patentansökningar och ansökt om varumärkesskydd många gånger.

Det handlar ju inte om att Canon ska skänka bort någonting. De kan tvärtom tjäna pengar på licensavgifter från tredjepartstillverkare som tillåts använda deras RF-fattning. Stadigt klirr i kassan med minimal ansträngning. Dessutom ökar attraktionskraften i hela RF-systemet om utbudet av objektiv och tillbehör blir större. Jag förstår hur Canon resonerar, men det betyder inte att jag håller med dem.

Jag tror att Canon har mycket att vinna på större öppenhet, och jag tror att vi kommer att få se tredjepartstillverkad RF-optik framöver. Frågan är bara om det händer innan alltför många trogna Canonanvändare har tröttnat och bytt fabrikat. Vi får driva opinion så att det händer snabbt.

Tillägg: Om man googlar en stund i detta ämne så ser man att det finns ett stort missnöje bland Canonanvändare över hela världen. Hur länge kan Canon stå emot trycket? Att bygga ett varumärke tar tid. Att rasera det kan gå betydligt snabbare.

Här är några matnyttiga länkar:
 
Senast ändrad:

nivas

Aktiv medlem
Förhoppningsvis har du rätt i att Canon kommer att ändra sig framöver när man har etablerat ett stabilt utbud av egna RF-objektiv. Men fram till dess kommer jag att högljutt uttrycka mitt missnöje, varje gång jag får tillfälle.
Vad är ett "stabilt utbud"?
Kollade lite snabbt på Cyberphoto, idag finns 45 olika objektiv till RF, varav 34 från Canon.
Motsvarande siffra för EF är 174 resp 54. Jag har inte bemödat att kolla om det kan finnas fler som CF för närvarande inte säljer. Med den här takten lär det inom 3 år finnas lika många RF som det idag finns EF från Canon.
 

acke

Avslutat medlemskap
Vad är ett "stabilt utbud"?
Kollade lite snabbt på Cyberphoto, idag finns 45 olika objektiv till RF, varav 34 från Canon.
Motsvarande siffra för EF är 174 resp 54. Jag har inte bemödat att kolla om det kan finnas fler som CF för närvarande inte säljer. Med den här takten lär det inom 3 år finnas lika många RF som det idag finns EF från Canon.
Det är upp till Canon att avgöra när utbudet är tillräckligt brett för att tillfredsställa det stora flertalet användare. De saknar ju fortfarande flera motsvarigheter till Sigmas ljusstarka Art-serie, exempelvis. Sigma är på gång att lansera uppgraderade versioner av dessa, anpassade för spegelfria kamerahus. Mindre, lättare och bättre än de gamla EF-versionerna från Sigma, som vi Canonanvändare med EF-RF-adapter blir fortsatt begränsade till, förutsatt att Sigma fortsätter att tillverka dem.

De där 11 RF-kompatibla objektiven hos Cyberphoto som inte är Canon, de torde vara manuellt fokuserade utan elektriska kontakter. Dem kan vi inte räkna in i statistiken. På dem är det bara den mekaniska bajonetten som har RF-design. 🙂

Personligen undrar jag om Canons egenproducerade RF-system kommer att växa till samma omfång som den gamla EF-serien en gång hade. Kan Canon upprätthålla ett sådant objektivutbud på en krympande marknad för systemkameror? Dessutom har moderna zoomar blivit så pass bra och ljusstarka att behovet av fasta brännvidder måhända minskar. En spekulation bara.
 
Senast ändrad:

froslunda

Aktiv medlem
Tråkigt att höra att du blivit bestulen.

Om du har råd med en Canon R5, köp den men jag kan också rekommendera Canon R6. Den har jag och jag är mycket nöjd med den.
Jag kan äntligen fotografera min barn i farten och alltid få skarpa bilder på ansikten. Exempelvis fotograferade jag min 3 åring som svängde fram och tillbaka med sin hand framför sitt ansikte med en leksak(dinosaurien flög) och trots att hennes hand var närmast kameran och ansiktet ibland skymt hittade kameran(serietagning 12 bps) ändå fokus och bilden blev perfekt med ett skarpt ansikte.
Jag är mycket imponerad av R6:ans snabba fokussystem.
Den hittar fokus i alla möjliga besvärliga situationer, t.ex i mörker med svagt ljus.

Kameran fotograferar 12 bilder per sek med mekanisk slutare och 20 bilder per sek med elektronisk slutare.

Bildstabilisator finns i kamerahuset vilket fungerar mycket bra med objektiv utan IS.

Kameran har bara 20 mp(tyvärr varken tidigare nämnt 24mp eller 5dm4:s 30mp) men jag tycker att det fungerar bra ändå när jag t.ex beskär bilderna. Kameran har väldigt många inställningsmöjligheter(fler än 5dm4?) för alla knappar så man kan skräddarsy kameran på flera olika sätt antingen personligt som jag gjort eller mer lätthanterligt så att fler i familjen kan använda kameran. Kameran är lätthanterlig, speciellt om du är van med hanteringen från din 5dm4.

Kameran är mindre i storlek än 5dm4.
Visa bilaga 167171Visa bilaga 167172


Med EF-objektiv måste man ha en adapter men det fungerar jättebra och det är inte någon skillnad mot t.ex en 5dm4 med EF-objektiv. Autofokus är lika bra.

Filma kan ju R6 såklart göra men jag är mest intresserad av stillbilder så jag kan inte utala mig om filmfunktioner. Som jag förstått är den likvärdig eller bättre än 5dmk4 på att filma.

Lycka till med ett köp.

hur går det att köra blixt med r6? kör du samma blixt till 5D som R6? speedlight 600 ex rt, synkar det?
 

apersson850

Aktiv medlem
När det gäller de riktigt dyra objektiven, med brännvidder från sisådär 300 mm och uppåt, då har Canon det bra förspänt. De senaste EF-objektiven är så bra de klarar av att göra dem, så där monterar Canon i princip bara en fast adapter på de existerande objektiven.
Det gör att de kan lägga sina resurser på att utveckla objektiv som RF 50 mm f/1,2L USM och RF 28-70 f/2,0L USM, exempelvis. Plus några förhållandevis billiga objektiv, som RF 800 mm f/11 IS STM, med lite udda lösningar.

Sigma, som nämns ovan, har en del ljusstarka alternativ i området 15-100 mm. Fast några av dem bara för APS-C. Fast de är förstås för EF, de som jag hittar nu. Ska bli intressant att se hur deras versioner som ska komma för spegellösa är modifierade.

Canon Speedlite 600EX-RT och 600EX II-RT fungerar lika bra på R-serien som på tidigare modeller. Fast de går inte att montera som det är tänkt utan AD-E1, som inte går att få tag i just nu, verkar det som. Rekommenderas att peta bort gummipackningen på blixten om du sätter den direkt på ett R-hus.
Den nya blixtsändaren ST-E10 fungerar med de äldre radioförsedda blixtarna också, typ som ST-E3-RT.
 

acke

Avslutat medlemskap
Sigma, som nämns ovan, har en del ljusstarka alternativ i området 15-100 mm. Fast några av dem bara för APS-C. Fast de är förstås för EF, de som jag hittar nu. Ska bli intressant att se hur deras versioner som ska komma för spegellösa är modifierade.
Här är ett exempel på en nyligen uppdaterad Sigma-glugg för spegelfria system (dock ej för Canons RF-fattning, som bekant) samt dess DSLR-föregångare:

En hyfsad viktsbesparing, eller hur? Lägg därtill att man slipper använda en adapter.

Här är ett annat exempel, för er som gillar att titta på Youtubers:
 
Senast ändrad:
ANNONS