Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Alfons2 skrev:
Spegelfällning: Exemelvis om du tar en extrem närbild i relativt dåligt ljus. D v s liten bländaröppning för bättre skärpedjup ger kanske en slutartid på 1/15 sekund. Då kan själva spegeln påverka exponeringen (vibrationer). Fäll upp spegeln före exponeringen och det är endast slutaren som rör sig.

Det här låter ju inte så muntert. Just macro-fotografering i naturen var något jag tänkte använda min eventuella 300D till.
Jag är en flitig besökare av macro-forumet på fredmiranda.com och såg framför mig kommande knivskarpa bilder på insekter jag skulle ta med 300D. Hmmm..

Björn: Just insekter är ganska svåra att fota med fälld spegel.
Du ser inget genom sökaren när spegeln är fälld.

NisseM skrev:på dSLR-sidan kommer man nog att kunna kapa åt sig en del köpare. Ni som själva har 10D i er hand, vilken utveckling tror ni på? Om ni inte redan hade 10D i hand och stod i begrepp att lägga er till med en dSLR, hur skulle ni själva göra?

Skulle köpt 300D då jag köpt dslr pga att jag vill ha utbytbat optik och snabbhet och vad jag kan se så skulle jag lätt klara mig med 300:an. I sverige har vi väl i dagsläget en prisskillnad mot 10D på ca 6000 kr vilket är ungefär de pengar jag i dag vill lägga ytterligare på min 10D i form av mer minne och någon optik under 50mm.
/Stefan

Nämnde tidigare att kameran kostar 9000 på technikdirekt.de, är det någon som har nått bra argument att inte köpa den där? Det är ju trots allt 2000kr billigare än i sverige..

Skulle väl vara om man vill reklamera och inte vill skicka grejorna till tyskland utan helre inom sverige eller ännu hellre gå till en butik på stan. Annars är det väl riskfritt vad jag vet att handla i tyskland.
/Stefan

Tänkte på doa(död vid ankomst) fall som diskuterats i nån tråd och tänkte även på mig själv där jag fick byta huset redan efter ett par dagar. Annars så är det ju europa garanti.
/Stefan

geronimo13 skrev:
Canon har europa garanti på sina grejor.
Så det är bara å lämna in hos svenska canon.
Finns det inte "grå marknad" även i europa? Dvs återförsäljaren importerar själv och måste då även stå för garanti själv, dvs man måste skicka grejorna till säljaren för garantiåtgärder?

Någon som vet om t ex TechnikDirekt.de och NY-Camera.com har Canons europagaranti?

NisseM skrev:
Ni som själva har 10D i er hand, vilken utveckling tror ni på? Om ni inte redan hade 10D i hand och stod i begrepp att lägga er till med en dSLR, hur skulle ni själva göra?

300D har för många begränsninger i mitt tycke...det är 10D som gäller för min del..trots prisskillnaden.
En ersättare till 10D kommer säkert i april nästa år (PMA)..som vanligt.

300d har tillräckligt antal finesser o möjligheter. Köp en, spara pengarna (mellanskillnaden 300d -> 10d). Använd kameran ett par, tre år och köp sedan en EOS 3d för ca 16000:-?

Förhoppningsvis med 1.0x sensor.

Så resonerar jag....

Idag ja. Men nu när canon får in storkovan (läs säljer miljoner 300d) kommer kostnaderna inom några år att rasa på fullformats sensorer?

Eller kanske canon stannar vid 1,6x sensorer och fortsätter att utveckla objektiv anpassade för den sensorstorleken?

Tror på alternativ två. Kostnaden på sensorer i den storleken är fortfarande relativt(kurvan blir brantare desto större sensorn är) proportionerlig till storlek och komplexitet, samt vilken antal fungerande sensorer dom får ut av varje batch(yield). Så fullformat blir inte mycket billigare, dock kommer dom nog klämma in fler pixlar.

Såg lite saker i dpreviews review. Dom säger att den inte har sync på andra ridån och blixtexponeringskompensation, men på canons hemsida står det att den har det. Verkar som om dom har lagt till lite saker från dpreviews preproduction model.

Kan var så att det saknades i mjukvaran som fanns med i dpreviews kamera som var en preproduction model.

Frågan är om det går att ställa in från kameran.

Senast ändrad:
Alfons2 skrev:
Idag ja. Men nu när canon får in storkovan (läs säljer miljoner 300d) kommer kostnaderna inom några år att rasa på fullformats sensorer?
Nja, problemet med sensorer är att själva produktionskostnaderna är ganska överväldigande. Fråga tex. Intel, som producerat miljarders miljarder processorchip, vad produktionskostnaderna ligger på felfria chip i storleken 24x36mm. Det är inga småsummor vi talar om, sannolikt runt 20000:- men det är omöjligt att kolla. Man talar mycket ogärna om yield o produktionspriser på chips.

NisseM skrev:
Med 300D förefaller Canon inriktat på ta hem en grupp köpare som inte är inställd på inköp av dyrare optik - i varje fall inte i ett första skede. Eftersom det ändå rör sig om en mindre investering än de proffsigare varianterna, räknar man med att användarna längre fram skall kittlas av möjligheten att komplettera med ytterligare objektiv - en successiv process.
Exakt så tror jag med. Många vill ju ha SLR-kameror med manuella möjligheter 'utifall' de blir intresserade och/eller vill byta objektiv. Man ska inte underskatta folks vilja att köpa mer än de behöver för tillfället...
På dSLR-sidan kommer man nog att kunna kapa åt sig en del köpare. Ni som själva har 10D i er hand, vilken utveckling tror ni på? Om ni inte redan hade 10D i hand och stod i begrepp att lägga er till med en dSLR, hur skulle ni själva göra?
Köpa en 10D. Kanske mest för att jag har råd. Jag tror att det är väldigt få bilder jag skulle missat om jag nu skulle ha köpt en 300D istället, och bildkvaliteten verkar vara närmast identisk. Bra optik skulle jag inte snålat in på dock. Canon har flera grymt bra och halvdyra fasta gluggar. Jag gillar fast optik.
Jag gillar kvalitetskänslan, slutarljudet och inte minst den underbara RATTEN baktill på min 10D.

Min kollega köpte en 300V och jag en 33a.... det är ung samma skillnader mellan 300D och 10D.... jag skulle inte röra en 300D framför en 10D med tanke på den priskillnad som råder nu. 9000kr, ja, då hade det lutat mer åt 300D, men efter sänkningen, inte en chans. Men jag sitter fortfarande kallt till nästa vår... får se hur läget ser ut då. Men jag hoppas på en efterföljare till 10D, men om inte, så blir säkert den bra också.

Hmm, såg lite fel på dpreview, i jämförelsetabellen med 10D listas inte FEC, men det gör det för extern blixt i den större på sidan efter. Samma sak på imaging resource. Blev visst lite förvirrad tror jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto