Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
bjanha skrev:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/EDR/EDRA.HTM
Manual Color Temperature Setting Range
300D: None
10D: 2,800 ~ 10,000K in 100K increments

[...]

Min fråga är, vad har detta för inverkan på slutresultatet, speciellt då "Manual Color Temperature Setting Range" där det inte går att göra några inställningar alls? Det är ju ändå det som är det viktiga, iaf för mig som inte har plastskräck.

Skulle inte oroa mig alltför mycket för det: dels kan man väl fortfarande ställa vitbalans i 300D (färgtemperaturgrejen är mera noggrann, men vi snackar finlir). Dessutom: kör du RAW-formatet så kan du justera vitbalans och färgtemperatur i efterhand i datorn (om de inte strypt den funktionaliteten också). Hursomhelst: vitbalansinställning finns.

"The EOS 300D's AF system operates in One Shot, AI Focus, or AI Servo AF modes, but unlike the 10D, the 300D doesn't let you decide which AF mode to use. (This looks like a limitation that might push more experienced pros to choose the 10D despite its higher cost.)"

Vad är detta då för mig som inte är så hemma bland dessa termer (än)?

bjanha skrev:
Vad är detta då för mig som inte är så hemma bland dessa termer (än)?

Det betyder i korthet att om du rattar in t ex sportläget så tycker kameran att AF skall följa motivet (alltså väljer den det som kallas "AI Servo AF"). Om man å andra sidan rattar in landskapsläget eller porträttläget, så tycker kameran att det ska vara "One-shot AF" (det betyder att den fokuserar på något och stannar där, även om motivet eller kameran sedan skulle flytta på sig).

Alltså, beroende på vilket exponeringsprogram du kör, väljer kameran hur AF skall jobba. På 10D kan du själv råda över det. Bra eller dåligt? Upp till dig att bestämma :eek:)

Nej, det är ingen skillnad, eller väldigt liten skillnad mellan sensorn i 10D och 300D. MEN, som sagt.. istället för att ta ordentliga bilder med ex 18-55 eller 55-200 för att visa hur det blir, så har Canon (som så många andra, naturligtvis) valt att visa vad kameran KAN prestera och inte vad den kommer att prestera med de objektiv som faller inom ramen för de tilltänkta köparna.

Jovisst, även ett fullfjädrat proffs med en massa proffsgluggar kanske kan tänka sig en 300D, men jag tror att de fotograferna är lätt räknade..

Att jämföra en Ixus och en 300D med EFS 18-55 är inte helt lätt.

Jeppe skrev:

Att jämföra en Ixus och en 300D med EFS 18-55 är inte helt lätt.
Jag har både en Ixus400 och en 10D. Båda är helt fantastiska men på helt olika sätt och kan ta väldigt fina bilder. Som att jämföra en EOS1v med en bra kompaktkamera.

Linmajon skrev:
Jag har både en Ixus400 och en 10D. Båda är helt fantastiska men på helt olika sätt och kan ta väldigt fina bilder. Som att jämföra en EOS1v med en bra kompaktkamera.

Japp.. men det beror ju ytterst på optiken som sitter på 300D.

Det skulle vara MYCKET intressant att se bilder från en IXUS400 och en 300D med EFS 18-55 för att se skillnaden (eller likheten)

Linmajon skrev:

Nja, antar att vi har oerhörda problem att se skillnad på en bild från min gamla Contax T2 samt en bild tagen med EOS1v med motsvarande brännvidd av hög kvalite (mycket hög bör den vara).

Att skilja ixusen från 10D bör vara klart lättare, stor kvalitetsskillnad bör det vara.

Däremot så antar jag efter den info jag fått av er att 10D & 300D ska vara indentiska i det bildresultat dom kan ge med samma optik.

Tycker dock att begränsningarna som framkommit stör lite, detta med att vara styrd av fokuseringsmetod av programmen gillar jag inte. Att det sedan inte går att styra färgtemperaturen manuellt som på 10D samt min simpla D7i tycker jag är dåligt. Jag använder ofta denna funktion på min kamera än om den är ngt begränsad jämfört med 10Ds möjligheter.

Mvh/Larsa

såg att 300D med objektiv bara kostar 993 Euro på Technikdirekt.de borde man köpa därifrån istället?
det är ju trots allt runt 1500kr billigare än cyberfoto och scandinavian..
Nackdelen? svårar med support eller?

edit: det är ju bara 9000!!!

2000 billigare än i sverige...

Senast ändrad:
larsaz skrev:

Att skilja ixusen från 10D bör vara klart lättare, stor kvalitetsskillnad bör det vara.
Mvh/Larsa

Nej.. ALLTSÅ.. Ta en bild Med IXUS400 (eller vilken annan digitalkompakt i princip) och ta en bild (helst likadan då) med en 300D och EFS 18-55..och INGET annat..

Eftersom flertalet av 300D-köparna förmodligen kommer att välja detta paket så borde det vara en intressant jämförelse att se hur mycket pengar de gett i förhållande till den ökade? bildkvalitén.

Jeppe skrev:
Du lär inte hitta en glugg som motsvarar EFS 18-55, den lär räcka till 10x15-kopior om man inte bländar ned den till typ 8 eller 11.

Varför säger du så? i genomgången som jag läste medan jag körde till huvudstaden idag fick gluggen mycket beröm, dessutom finns den i en amerikansk snålversion o en japansk lyxversion... undrar vilken de levererar i Europa... i USA hade de valt nån enklare variant för att få ner priset under "magiska" 1000 amerikanska euro eller vad det heter...

KGS skrev:
Varför säger du så? i genomgången som jag läste medan jag körde till huvudstaden idag fick gluggen mycket beröm, dessutom finns den i en amerikansk snålversion o en japansk lyxversion... undrar vilken de levererar i Europa... i USA hade de valt nån enklare variant för att få ner priset under "magiska" 1000 amerikanska euro eller vad det heter...

Hmm ja.. alltså den är säkert bra för sitt pris. Men det blir svårt att hitta en konkurrent till det priset :)

Bilderna som fanns på dpreview var jag inte direkt lyrisk över.. Tyckte att kantskärpan var urusel, trots att gluggen var nedtaggad till f11...

Men som sagt.. för 1500:- så.....blir det nog bra till svenssons fotoalbum. :)

Jeppe skrev:
Men som sagt.. för 1500:- så.....blir det nog bra till svenssons fotoalbum. :)

+ 9000 för huset... men om nu svensson köper den o inte investerar i nån mer glugg än den som följer med... har svensson köpt "rätt" kamera då? egentligen? 10x15 kopior i god klass får du från en Olympus My 400 som dessutom tål vatten... ett smartare val än t ex Canon Ixus 400... *duckar snabbt*

Ljudet går att stänga av men då måste du också stänga av kameran och då blir det ju inga bilder....

PS. Ljudet är från slutaren/spegeln.
Inte en ljudfil som ex. från Canon IXUS 400.

M v h

Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto