Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ljudet blev sista spiken

nu blev det lätt att avgöra att en 300D/10D inte är en kamera för mej. Har inte funderat så mycket på det förut, men det är klart att dagens DSLR slamrar som "tryckpressar" o "symaskiner".

Då får det vara tills utvecklingen kommit en bit till, kanske nästa generation DSLR. Tack för påminnelsen!

Lite synd bara att ALLA bilderna är tagna med den zoomen. Det vore kul att se bilder tagna med lite vassare, medel-dyr optik. Vid andra DSLR-tester har oftast L-optik använts efterom kamerorna varit dyra och kanske vänt sig till en målgrupp med pengar. Fler bilder kommer nog...

Re: Ljudet blev sista spiken

KGS skrev:
nu blev det lätt att avgöra att en 300D/10D inte är en kamera för mej. Har inte funderat så mycket på det förut, men det är klart att dagens DSLR slamrar som "tryckpressar" o "symaskiner".

Då får det vara tills utvecklingen kommit en bit till, kanske nästa generation DSLR. Tack för påminnelsen!
Canon tänker lite längre..det är ju ljudet som "lockar" levande motiv att titta mot dig. Har du en A1 så får du bara bilder på bakdelen av djur etc.. ;-)

Re: Re: Review!

müsli skrev:
Ja, vad säger man? 300D sparkar D100'ans röv? I alla fall vad gäller bildkvalité. Nikon, huka er.
Sån direkt ur kartongen tror jag att D100 är inställd för att du ska justera bilderna i efterhand -vilket Många vill. Bilderna från 300D är mer "se bra ut" rätt ur kameran.. den sparkar knappast röven på D100...

KanonCanon skrev:
Lägg på 1000 så har du ett ok objektiv.. ~11000. Fortfarande de bästa bilder jag sett från en kamera i den prisklassen.

Jag tycker de flesta bilder jag sett från 300D är bra eller mycket bra. Med nåt undantag som väl finns här i tråden. De bilder Jesper diskuterade var tagna med betydligt dyrare optik. Den "medföljande" gluggen var han inte särskilt impad av, men jag tycker som du, helt okej.

Re: Re: Re: Review!

KanonCanon skrev:
Sån direkt ur kartongen tror jag att D100 är inställd för att du ska justera bilderna i efterhand -vilket Många vill. Bilderna från 300D är mer "se bra ut" rätt ur kameran.. den sparkar knappast röven på D100...
Inte vad gäller brus, men upplösningen är bättre.
Se sidan 21 av testen.

Re: Ljudet blev sista spiken

KGS skrev:

Ärligt talat; det var nog en av de dummaste anledningar jag hört för att man inte skulle välja en toppkamera.

Som om det skulle få alla andra fördelar att hamna i skam.

Så om du radar upp och jämför(med din mera lekorienterade A1a) så i slutändan så är det bara en faktor som avgör?

Det uppstår ett ljud(försumbart faktiskt) vid bildtagning?

Hohum..

Re: Re: Ljudet blev sista spiken

stranden skrev:
Ärligt talat; det var nog en av de dummaste anledningar jag hört för att man inte skulle välja en toppkamera. Som om det skulle få alla andra fördelar att hamna i skam.
Tvärtom, jag tycker det är korkat att inte väga in spegel och slutar ljud vid val av kamera.
Om det står och väger som i det här fallet, kan det faktiskt ha betydelse, speciellt om man ska använda kameran i miljöer där en slamrande kamera kan vara störande. Skillnaden var markant vilket dom påpekar i testen.
"the EOS 300D is noticeably louder than the EOS 10D"
"the EOS 300D's mirror isn't as elegantly damped as the EOS 10D and does send more vibration through the camera"

Och hur påverkas bildkvalitén vid långa exponeringar om kameran skakar mer av spegelvibrationer?

Senast ändrad:
Med 300D förefaller Canon inriktat på ta hem en grupp köpare som inte är inställd på inköp av dyrare optik - i varje fall inte i ett första skede. Eftersom det ändå rör sig om en mindre investering än de proffsigare varianterna, räknar man med att användarna längre fram skall kittlas av möjligheten att komplettera med ytterligare objektiv - en successiv process. Självklart vill man då visa, vad bildsnsorn och kameran i övrigt förmår med användning av optik av högsta kvalitet.

På dSLR-sidan kommer man nog att kunna kapa åt sig en del köpare. Ni som själva har 10D i er hand, vilken utveckling tror ni på? Om ni inte redan hade 10D i hand och stod i begrepp att lägga er till med en dSLR, hur skulle ni själva göra?

Re: Re: Re: Re: Ljudet blev sista spiken

bjanha skrev:
Denna bild är tagen med 30sek. Jag tycker den ser väldigt skarp och bra ut.
Så långa exponeringar påverkas väldigt lite av spegelvibrationer.
Påverkan är störst i området 1/10 till 1 sekund långa exponeringar om jag minns rätt.

NisseM skrev:
På dSLR-sidan kommer man nog att kunna kapa åt sig en del köpare. Ni som själva har 10D i er hand, vilken utveckling tror ni på? Om ni inte redan hade 10D i hand och stod i begrepp att lägga er till med en dSLR, hur skulle ni själva göra?

10D... utan att tveka.. Den merkostnaden som det medför är befogad, tycker jag. Men det är ju helt beroende på var man befinner sig i sin fotografiska utveckling och vilka behov man har.

Egentligen hade en 1Ds varit det optimala för mig.. Men en sådan har man ju knappast råd med.

Jag är jäkligt glad att Canon pumpar ut nya modeller, för i det långa loppet innebär det billigare kameror, både proffs och konsument.

Frågan är väl bara om man vill stå brevid och titta på eller om man vill vara med i matchen ;)

Jag står inte ens och överväger att köpa digitalt ännu och har ännu inte fyllt ett år med kamera, men eftersom jag inte kan hålla mig postar jag ändå ;-)

I dagsläget hade jag utan tvekan valt 10D framför 300D, utan någon som helst tvekan. Val av AF, spegeluppfällning, ergonomi, etc

Att det blir så dyrt ett system jämfört med en allt-i-ett-kamera har jag svårt att se. Måste man ha alla brännvidder på en gång? Själv har jag inte mer än tre ännu, 50mm, 200mm samt en 1,4x converter vilket också ger mig snudd på 300mm. En vidvinkel och en kort tele till så täcker jag det mesta.

Jahopp, nu har jag mummlat tillräckligt, inget att bry sig om :), Solen skiner ju!

Spegelfällning: Exemelvis om du tar en extrem närbild i relativt dåligt ljus. D v s liten bländaröppning för bättre skärpedjup ger kanske en slutartid på 1/15 sekund. Då kan själva spegeln påverka exponeringen (vibrationer). Fäll upp spegeln före exponeringen och det är endast slutaren som rör sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto