Annons

Ny Dator(PC) 10 000kr exl.skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

brasse Bosse

Aktiv medlem
Har tänkt skaffa en ny dator(PC), och funderar lite på vad som man kan få för c.a 10 000 kr exklusive skärm.Jag har letat på forumen men inte hittat något som ger svar på mina frågor.Kan väl genast säga att jag är kass på prestanda frågor, men jag vill främst ha en dator för bildbehandling + normalanvändande.. internet m.m... vill väl ha c.a 1TB i hårdisk , tänkt mig runt 4gb i ram.processor , moderkort m.m behöver jag hjälp med....Skärm har jag tänkt att lägga ungefär samma pengar på så jag är även öppen för förslag här...Kanske finns det någon billigare som är ok??

MVH Bosse

Dells Studio XPS? Core i7 skall vara riktigt bra. Supplera med flera hårdiskar och minnen så småningom när du känner att det behövs. Som skärm kanske en 20 tums NEC Spectraview?

http://www.sweclockers.com

Där läser jag alltid in mig på vad som behövs de gånger jag köper dator. Ett forum för datafreaks istället för foto.
Vill du ha 4gb ram så behöver du antingen Windows Vista eller XP 64bit version för att nyttja det fullt ut om jag inte minns fel.

Kan rekommendera www.komplett.se, www.dustinhome.se samt www.itel.se att handla från.

Är en djungel att köpa dator, därför jag bara läser en massa just vid tillfället jag köper ny, sen får man släppa det helt då det händer för mkt på den fronten, både vad gäller priser o prestanda, för att man ska orka hålla sig uppdaterad.

Lycka till med köpet!

Ska du ha mycke ram så behöver du vista 64 oxå.. 32bit hanterar max 4gb å va ja förstått så försvinner mer till delat grafikminne i 32bit än 64..ska du ändå köpa nya grejer så bör inte drivare va nåt problem till 64bit..

Mjao,

Minst 6 GB då

Varför inte 34 bit, 3GB och XP eftersom Vista själv själjer 4 GB. Bör gå lika fort, eller?

Kanske det, får ändå för mig att jag ska ha vista, verkar som det är mer att bygga på.?!!.. Fast kan inte påstå att jag har koll på sånt.. Tack för ditt inlägg, finns ju mycket att begrunda, när det gäller detta med dator köp..

i7 blev det för mig

Då har jag beställt för under 10.000 från Dells hemsida.

Dell Studio XPS
i7
2 st raid0 hårddiskar
6 GB internminne
256 grafikkort

Jag är mycket nöjd med specifikationerna och denna dator kan jag bygga ut senare om det behövs

Dell Studio XPS
i7
2 st raid0 hårddiskar
6 GB internminne
256 grafikkort

Jag är mycket nöjd med specifikationerna och denna dator kan jag bygga ut senare om det behövs
Våndades du mycket över valet av grafikkort? Jag såg att det dyrare grafikkortet (Radeon 4850) är testat av Adobe i CS4 vilket Radeon 3650 inte är.

Nej, gafikkortet räcker väl till och är dessutom uppgraderingsbart om ett par år.
Menar du att det räcker för att kunna köra CS4 fullt ut? I så fall måste jag bara fråga hur du kommit fram till det.

Jag har nämligen försökt hitta information om detta men bara kommit fram till att det inte är ett av dom grafikkort som Adobe testat.

Dell Studio XPS
i7
2 st raid0 hårddiskar
6 GB internminne
256 grafikkort

Verkar ok.. Jag ville ha en bra dator för c.a de pengarna, men jag ska ha den i Brasilien.Kollade Dells sida här och här är de nog inte lika avancerade.Här har de Intel core 2 quad...4 gb minne ddr 800 mhz...framgår inte om det är Vista 64 bit.... Intel® GMA X4500HD är väl ett inbyggt grafikkort, för c.a 400 kr till får man med ett ... ATI Radeon HD 3450 ,256MB .man får bara med 250gb i hårdisk och mot tillägg 320... lite klent , men det går väl att sätta i en egen.. funderar på en på 1TB plus en extern på lika mycket för backup... raid verkar dyrt här... Detta skulle gå på c.a 7000 kr exl. de extra hårdiskarna.. en extern har jag redan på 1TB... Vad tror ni verkar det prisvärt??

Menar du att det räcker för att kunna köra CS4 fullt ut? I så fall måste jag bara fråga hur du kommit fram till det.

Jag har nämligen försökt hitta information om detta men bara kommit fram till att det inte är ett av dom grafikkort som Adobe testat.

Nej, jag tror att du är mer insatt än jag. Jag använder idag CS3 och det kommer att går fint med 256 MB grafikkort. Vilka funktioner missar jag eventuellt i CS4 menar du?

www.ramonabach.com

Vilka funktioner missar jag eventuellt i CS4 menar du?
Eftersom jag inte kör CS4 ännu så vet jag inte. Men har läst att många har problem med CS4 och äldre/sämre grafikkort. I värsta fall så fungerar det inte alls men oftast verkar det vara OpenGL som strular. Det är väl också därför som Adobe tagit fram en lista över testade grafikkort för just CS4.

Eftersom jag inte kör CS4 ännu så vet jag inte. Men har läst att många har problem med CS4 och äldre/sämre grafikkort. I värsta fall så fungerar det inte alls men oftast verkar det vara OpenGL som strular. Det är väl också därför som Adobe tagit fram en lista över testade grafikkort för just CS4.

Funderade på var man hittar den listan? antar på deras hemsida... Man vet ju inte om man så småningom vill ha den versionen..Kan ju vara idé att förbereda sig när man ändå handlar... Tor , du kanske har någon idé om paketet jag visade innan?? Jag bor i Brasilien delar av året, och här verkar det som att det mesta dyker upp senare...Det är min fru som ska ha datorn så hon kan jobba hemma ibland istället för vid hennes studio....Hon har CS3..
Bosse

Adobes lista över testade grafikkort finns här:
http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=kb405711

Jag är verkligen inte någon expert på det här området så jag vågar inte ge dig några råd. Däremot hade jag själv inte köpt någon annan processor än i7 i dagsläget.

Måste kolla om de finns härnere...som jag sa så brukar de komma hit senare... hade med mig minnen en annan gång som det inte fanss processorer för här nere...fick vänta 2 månader innan det dök upp en...

ANNONS