Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ny eller begagnad systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

andreaspersson

Aktiv medlem
Jag har planer på att köpa en digital systemkamera men har svårt att bestämma mig för vad som skulle vara bättre för mig. Nytt eller begagnat?

Arbetar i vanliga fall som TV-fotograf (rörliga bilder), men har nu börjat intressera mig mer för även stillbilder och har funderat på att köpa mig en egen systemkamera. Anser mig själv inte alls vara någon superfotograf inom stillbildsfoto och kommer nog aldrig att jobba med det, utan har och kommer nog även i fortsättningen att bara ha detta som en hobby att ta fina porträtt och naturbilder.

Så frågan är alltså vad som skulle vara bättre att satsa på. En helt ny Canon EOS 400 som förhoppningsvis håller sig lite längre och som man kanske kan "skryta" lite mer mig ;). Eller att försöka hitta en bättre begagnad EOS 300/350 och istället kunna köpa lite kringutrustning för de kronor man sparar.

Måste erkänna att jag är mest sugen på det nyaste, fast det kanske är dumt i mitt fall om jag ändå inte kommer att ha användning för allt det nya i kameran. Vad tror ni?

Tänker du på 400/350 så köp 400D. Den kostar bara en tusing mer och det får du inte mycket för i dagens läge. Och för den tusing får bla bättre autofokus, större buffert och sensorrengöring, bättre skärm mm. Annars är det inte så mycket som skiljer de två kamerorna åt. Ska du ha en beggad 300D så ta reda på hur många exponeringar den har gått och så att autofokusen och allt annat funkar.

Här är en tråd som jag skrev i för någon dag sedan som handlar om ungefär det samma. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=848458#post848458

Fördelen med nytt är ju att det garanterat skall fungera, dessutom om det visar sig vara något fel som visar sig efter ett tag så fixas det ju på garantin, när du köper beggat finns inga garantier och du kan lika gärna bli blåst. Jag har blivit blåst någon gång och några vänner har också blivit blåsta, så efter det har jag slutat handla begagnat helt och hållet, just för risken. Det är värt att lägga lite extra och köpa nytt! Kanske mest för tryggheten med garanti! (Tycker jag)

ANNONS