Annons

Ny fotosida, tyck till.

Produkter
(logga in för att koppla)
För det första tror jag att ett annat textsnitt hade passar bättre. Den tycker jag att bilderna skulle legat legat tätare för att inte få det så utdgratet... Sen tror jag en lite mer utvecklad design men som ändå framhäver bilderna i första hand skulle passa, en enkel vit/grå ram eller liknande runt om som sluter ihop den. Sen två små grejer:
Sidan saknar en favicon alltså den lilla ikonen som syns i bl.a. Firefox och Netscape. Och sen är länkarna standard, ändra gärna fär på dom till något mer passande. Det ändrar du lätt med en extern css-fil. Om man ska vara petig så är den kodad i hmtl istället för xhtml, men det är något som dom flesta inte märker... Bilderna låter jag någon annan kommentera.

/Michael

En enkel och klassisk layout.
När man kollar på tumnaglarna så är där lite för mycket information under bilden, det ser inte så snyggt ut, du kunde kanske gjort en mouseOver funktion för detta eller lagt infot någon annanstans, det blir för plottrigt?

Och då kommenterar jag bilderna...

Tycker du har väldigt snygga naturbilder och sportbilder. Du har genomgående en snygg komposition och de är oftast väldigt rena bilder utan stökiga bakgrunder osv. Även dina makrobilder gillar jag med vackra färger och bra teknik.

När det gäller dina personbilder tycker jag det märks som du skriver att du inte gillar att ta sådana bilder. Tycker att du kunde gallra hårdare här. Tror att många inte bedömmer en sida efter den bästa bilden utan efter den sämsta (jag gör det iallafall). Dina riktigt snygga bröllopsbilder dras ner av en del porträttbilder som inte är särskillt intressanta, t.ex. några bilder tagna med sonykameran (pojken i mössan där du har tagit med den inbyggda blixten och ljuset är platt och ointressant).

Men som sagt, riktigt snygga bröllopsbilder. Lite ovanliga och snygga i en övrigt rätt stel fotogren.

Dina editet skulle jag helt ta bort om jag var dig. Ex. Hole in the head bilden skulle jag nog vilja ha en modell som faktiskt brydde sig lite mer om att han faktiskt hade ett hål i huvudet...
Pickup chick skulle jag möjligtvis spara, det är lite charmig.

Fortsätt med sköna bilder!

/Jakob

Tusen tack för era svar och för att ni tagit er tid att titta :)

Michael, jag vet tyvärr inte tillräckligt om hemsidor för att förstå vad det är du menar (tyvärr). Jag vet faktiskt inte ens Firefox och Netscape är för något.
Jag har fuskat fram sidan genom att ta en sida från min riktiga hemsida (som är byggd av andra), tömt den och lagt in mina bilder. Det har varit många sömnlösa nätter för att få ihop det överhuvudtaget.
Jag skall försöka kolla upp vad du menar, för säkert är det grymt bra tips.

Jaroslaw, ja kanske vill man inte se någon info alls?
Tänkte att det kanske kunde vara roligt att veta kamera inställningarna, men jag skall testa ta bort det. Tack för tipset.

Jakob, tusen tack för att du verkligen tagit dig tid att titta på bilderna.
Du har nog rätt i att många av bilderna, speciellt i "people" och "edit" inte har där att göra, jag vet faktiskt inte varför jag stoppade dit dom (troligen för att flickan min alltid skäller på att jag aldrig tar såna bilder).

Men du har rätt, jag tar bort alla bilder jag inte själv är nöjd med.
Kanske stoppa in fler bröllops bilder?

Som sagt, tack för er tid, här skall rensas bort.

/Magnus

Kill your darling :)
Svårt att vara självkritisk, jag har samma problem har massor av bilder framme av sentimentala själ som inte borde vara på min sida både här och på min vanliga sida :)
En kul grej är att när jag rensade bort lite bilder som jag tyckte inte platsade så fick jag mail av en kund som undrade varför de fina bilderna var borta :)

Jag tyckte för övrigt också dina bilder var bra vissa bättre än andra men det är så det är.

xandx skrev:
En kul grej är att när jag rensade bort lite bilder som jag tyckte inte platsade så fick jag mail av en kund som undrade varför de fina bilderna var borta :)

Jag tyckte för övrigt också dina bilder var bra vissa bättre än andra men det är så det är.

Och det säger du nu när jag redan börjat gallra hårt :)

Sidan är mer för mina lyssnare och vänner att se vad jag gör på fritiden än att ragga kunder (är ju inte fotograf alls). Så dom saknar nog inget som jag tar bort.

Tack för det, självklart är det så, hade man bara tagit bra bilder hade man ju varit fotograf.
Nu är jag mest en lallande fåne som tycker att det är döds kul och det får gärna stanna där.
Att jobba med sin hobby är inte alltid bra.

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
Har suttit och petat med en ny fotosida och det vore trevligt om någon ville tycka till lite, både om sidan och om bilderna.

Finns här.
http://www.magnusolsson.com/photography/photography_IIi.htm

Mvh,

Magnus

En sak som jag funderar på är, hur kommer det sig att så fort någon som fotograferar i Sverige sätter upp en site så blir den på engelska och man skriver allt som oftast ut sitt mobilnummer i internationellt format a´la +46 (0)70-xxx xx xx. Blir alla fotografer här i landet verkligen så ofta mål för utländska besökares surfande efter bilder att man inte längre kan skriva på sitt eget modersmål?
Lägg till det att oftast innehåller siten så mycket flash, häftiga typsnitt och effekter att huvudsyftet, att visa bilder och konstarten fotografering försvinner.

(Din site verkar doch lyckligtvis undantagen från sistnämnda.)

Re: Re: Ny fotosida, tyck till.

Andreas S Eriksson skrev:
En sak som jag funderar på är, hur kommer det sig att så fort någon som fotograferar i Sverige sätter upp en site så blir den på engelska och man skriver allt som oftast ut sitt mobilnummer i internationellt format a´la +46 (0)70-xxx xx xx. Blir alla fotografer här i landet verkligen så ofta mål för utländska besökares surfande efter bilder att man inte längre kan skriva på sitt eget modersmål?
Lägg till det att oftast innehåller siten så mycket flash, häftiga typsnitt och effekter att huvudsyftet, att visa bilder och konstarten fotografering försvinner.

(Din site verkar doch lyckligtvis undantagen från sistnämnda.)

Jag kan givetvis bara prata för mig själv och min sida, men min sida är på engelska för att ca 85-90 % av mina besökare är från utlandet.
Jag marknadsförs mer i utlandet, jobbar för tidningar i utlandet, musiken jag sysslar med är grymt mycket större i utlandet, alla mina sponsorer är i utlandet (japan, tyskland, USA) osv.
Det blir på engelska för att nästan alla som är på sidan är engelsktalande (eller i alla fall mycket bättre på det är på svenska).

Sidan är bara en undersida till min musik sida, typ för att folk skall få en djupare bild av mig som människa, inte för att jaga fotokunder. Har inte någon kontakt information där alls av den anledningen att jag inte vill ha några.

Men generellt, om man pratar om alla andra svenska sidor på engelska, så varför inte?
Internet är internationellt, det är på engelska, det kan lika gärna hamna någon från Indien på sidan som det kan hamna en svensk där. Troligen är chansen större att någon från utlandet hamnar där, för det finns så många fler där än det gör i Sverige.
Man blir som man tänker, tänker man smått och hemmavid, så förblir man liten och hemmavid.
Det kostar inget att drömma.

/Magnus

Några har redan varit inne på det, byt teckensnitt. En antikva av typen Times New Roman i vit färg passar illa ihop med svart bakgrund. Orsaken är att den blir mycket svår att läsa, ögonen tåras och man vill ge upp efter två ord. Testa med någon linjär (sanserif) typsnitt istället.

Layout, testa med att flytta den inledande texten under bilderna, så att bilderna hamnar överst. Ta bort texten "Click on the picture to step in" som finns under varenda bild, den stör harmonin och skapar rörighet. Hade texten suttit närmare bilderna, i princip fast mot bildens undersida, så hade det inte varit fullt så rörigt, men bäst är om texten försvinner helt.

Överlag är det väldigt mycket onödig text för en förstasida. Förutom sidans rubrik och bildrubrikerna, skulle jag skippa all övrig text och flytta texten till andra sidor på sajten. Sen skulle jag lägga till en text, typ "Magnus Olsson Photgraphy". Du skulle till och med kunna skippa rubriken och bildrubrikerna och ha "Magnus Olsson Photography" (eller liknande) nästan som enda texten på hela förstasidan. Den enda texten förutom rubriken som är bra att ha med är innehållsförteckning av typen som Fotosidans portfolio har.

Sen bör förstasidan i en dylik hemsida inte behöva scrollas. Gör bilderna liite mindre, så att du får dem på två eller tre rader så att alla bilder syns direkt. Det skapar en skön överblick. Från varje sida på sajten bör det sen finnas en länk till förstasidan.

Nu har jag inte alls tittat på bilderna eller på sajten i övrigt, jag har bara sett förstasidan, så jag kan inte uttala mig om resten.

Re: Re: Re: Ny fotosida, tyck till.

Ibanez Magnus skrev:

Men generellt, om man pratar om alla andra svenska sidor på engelska, så varför inte?
Internet är internationellt, det är på engelska, det kan lika gärna hamna någon från Indien på sidan som det kan hamna en svensk där. Troligen är chansen större att någon från utlandet hamnar där, för det finns så många fler där än det gör i Sverige.
Man blir som man tänker, tänker man smått och hemmavid, så förblir man liten och hemmavid.
Det kostar inget att drömma.

/Magnus

Man kan oxå göra så att man riktar in sig och jobbar hårt på det lokala eller nationella planet. Varför är världen det som man ska drömma om? Är de utländska besökarna de viktigaste, de som räknas?
I ditt fall, ja kanske, men för Kalle Karlsson, 28 år och amatörfotograf i Hyltebruk då?

Det jag menar och vill ha sagt är att det är så hypeat med "photo" och att synas och att ha den flashigaste "siten" att konstformen och motivet till att fota glöms bort. Det är kvantitet mer än kvalité.

Re: Re: Re: Re: Ny fotosida, tyck till.

Andreas S Eriksson skrev:
Man kan oxå göra så att man riktar in sig och jobbar hårt på det lokala eller nationella planet. Varför är världen det som man ska drömma om? Är de utländska besökarna de viktigaste, de som räknas?
I ditt fall, ja kanske, men för Kalle Karlsson, 28 år och amatörfotograf i Hyltebruk då?

Det jag menar och vill ha sagt är att det är så hypeat med "photo" och att synas och att ha den flashigaste "siten" att konstformen och motivet till att fota glöms bort. Det är kvantitet mer än kvalité.

Jo, jag håller med dig i mycket av det du säger, att fokusera på när området om man letar fotojobb. Det är mest troligt därifrån dom kommer att komma, kan man tycka.
Fast med det sagt, dom få fotojobb jag gjort har alla varit utomlands.

Men om man bara har sidan för att visa sina bilder för att det är kul, kan man ju lika gärna ha den på engelska, för som jag sa innan, det är större risk en icke svensk hamnar där än en svensk.

Jag håller helt med dig angående falsh och sånt, i mina ögon är det bara irriterande och får mig att snabbt klicka där ifrån.

För mig själv är det inte kanske om sidan skall vara på engelska, svenska är inte ett alternativ där. Den delen som berör svenskar bara, mina clinics här i Sverige och sidan om det, är på svenska, men resten måste vara på engelska.
Visst skulle man kunna ha sidan på båda språken, men det är nästan inga svenska där så varför göra en sida till åt dom få?

Jag tror inte någon har en engelsk sida för att dom tycker att det är viktigare med utländska gäster, utan för att dom hoppas att dom också skall hamna där.

/Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto