Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny fotoutrustning för 10.000:-?

Produkter
(logga in för att koppla)

Naomi

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska köpa ny fotoutrustning och har cirka 10.000:- att spendera. Funderar på Nikon F80 eller Nikon F75.

Har ni tips på bra objektiv? Jag fotograferar mest porträttfoto och landskap. Är väldigt petig och vill ha bra kvalitet på bilderna.

Har ni erfarenhet av att köpa begagnat?

Är tacksam för all hjälp. /Naomi

Jag har en F80 och är helnöjd.
Finns en del begagnade på www.cyberphoto.se såg jag. Har för mig att jag sett F80-hus för drygt 4000 kr. Till det skulle det väl inte vara fel med ett 80-200/f2,8. Äldsta varianten utan stativfäste finns att få för runt 5 i bra skick. Sen börjar budgeten tryta. Men letar du duktigt ska det nog gå att få in ett 50 mm/f1,8 också. Lite senare kan du kanske kosta på dig en vidvinkel. Har en 20 mm/f2,8 som för varje gång jag tar fram det växer. Gillar det mer och mer.

Mina erfarenheter av att köpa begagnat är mycket goda. De jag köpt av har varit mycket seriösa och den beskrivning jag fått har stämt väl överens med de objektiv jag fått i handen.

Lycka till i din jakt!

/Svante

Om du är väldigt petig med kvalitén på bilderna skulle jag rekommendera dig att leta efter ett begagnat hus.. kanske även gluggarna.

Ex en begagnad F80 hittar du för runt 4000:-

Sen är ju inte nikkor min starka sida, men ett 50/1.8 är aldrig fel.. och kanske ett 85 eller 100mm. Dessa porträttgluggar brukar vara oerhört bra.

Skulle tro att du kan få ihop Hus + 50,85-100 och ett vidvinkel om du tittar på begagnatmarknaden.

Jo du har nog rätt Jeppe. Det kanske blir trångt i budgeten med ett 80-200. Men hittar du en 85:a så skall det nog räcka till en vidvinkel också.

QXL hittade jag en auktion med ett 50 mm/f1.8 (inte min auktion så jag vet inte vad reservationspriset kan vara)

Cyberphoto under cyberbörsen fanns det flera F80 för ca 4000 kr.

Det fanns även ett 50 mm/f1,8 för 1000 spänn där, ett 85 mm/f1,8 för 2500 kr och ett 35 mm/f2,0 för 2000 kr. Eller varför inte ett 60 mm/f2,8 micronikkor så kan du fota macro också.

Som du märker finns det en hel del att hitta på beg marknaden bara man vet vad man vill ha.

Kör hårt
/Svante

Mitt tips är också att leta begagnat.
Jag har köpt nästan all min utrustning begagnad och är mycket nöjd. Det finns ju även endel till salu på denna sida under "köpa/radannonser".

Bor du i Stockholm tycker jag du skall ta en tur runt stan och kolla in de affärer som säljer begagnat. Jag har handlat på LP-foto, Schönherrs Foto och Kameradoktorn och är mycket nöjd. Det är också ett bra sätt att få klämma och känna på grejerna och även kunna ställa frågor!

Lycka till

/Tommy

Glöm inte att titta på utländska handlare, till exempel http://www.warehouseexpress.com har en (titta under 'Special Offers') silverfärgad F80 för £299 (med £1 = 13.583 SEK) = 4061.92 SEK.

Själv tycker jag att om du har råd skall du satsa på F80 istället för F75.

-- Nicke

80-200/2,8 Det är ett fantastiskt fint objektiv.
Pengarna borde räcka till 80-200/2,8 och ett hus.
Sedan är det bara att börja spara.

Ja, en billig 35-70 för ett par hundralappar kan man väl slita lite på under tiden.

Skaffa för Guds skull en F80 och inte en F75, F75 har nog långsammare i fokus, mindre finesser och har dessutom 1,5bps som maxhastighet. Jag tycker att F80 är en mycket bra kamera som absolut är något att satsa på. Vad gäller objektiven så är allt matnyttigt redan sagt, lycka till.

Kolla in Minoltas 800si som brukar dyka upp på diverse begagnatställen( t.ex finns det en nyservad här på fotosida.).Otroligt mycket kamera för pengarna och du får plats med några gluggar också i din budget..
mvh/gunte

Eller varför inte kolla en hasselblad 500C/M med ett normaloptik 80mm, kommer nog att passa dina behov, även prisklassen :)
Kolla gärna in mina bilder...

Mvh // Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto