Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Ixus (i)

Produkter
(logga in för att koppla)
the world's hippest camera - tveksamt

Canon gör en XT o satsar på färg o form... men XT har zoom... det är nog bäst de håller sej till DSLR där de får vara ifred änsålänge...

Kim!!! nu rör vi oss i hippklassen, där räknas bara utseende och färg!! (Vem blir först med utbytbara skal?)

De flesta kameror av det här slaget där form går före funktion är väl rätt bedrövliga som fotoapparater... men snart bygger de in mobiltelefon i dem, så har vi den första kameran med mobiltelefon. Lär bli bättre bilder än de mobiler som har kameror...

/kg som har svartvit mobiltelefon!!

Jag menar att IXUS-serien ger betydligt bättre (faktiskt riktigt användbar) bildkvalitet, särskilt jämfört med Dimage-x serien.

Personligen skulle jag kunna tänka mig en IXUS (inte denna utan zoom dock) men inte än XT.

Uttbyttbara skal har jag redan sett ..på en panasonic tror jag det var..billig grej så klart.

/Kim som tycker det är hippt med bildkvalitet ;-)

Fixfocus och SD kort gör den mindre intressant. Som "smycke" kan den säkert sälja men 399 euro är en hel del pengar.

Jag tror jag kommer köpa en så snart den finns att köpa. Jag har en Ixus v3 nu men den är helt enkelt för stor att ha med sig. Den blir snart såld.

Avsaknaden av optisk zoom tycker jag inte är en så stor grej. Det är trots allt en p&s och en fixlens borde ju dessutom ha bättre kvalitet än en zoom.

Att den använder SD istället för CF är synd, men SD-kort är väl betydligt mindre än CF så det är väl därför det används antar jag.

sueed skrev:
en fixlens borde ju dessutom ha bättre kvalitet än en zoom.
Det skulle jag inte vara allt för säker på. Tänk på att inte bara brännvidden är fast utan också fokus. Så bildkvaliteten lär nog vara mycket sämre än riktiga kameror med fokusmekanism skulle jag tro.

Då kan väl den där kameran knappast ha fixfokus i så dall?

Även om det är korta brännvidder vi pratar om känns det helt omöjligt att man skulle kunna få skärpa på en makrobild på en fingerspets och ändå kunna ta normala bilder. Om de inte har gjort en sensor i mikrometerklassen :)

ANNONS
Götaplatsens Foto