Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ny kamera
- Trådstartare THill
- Start datum
HannesNikon
Aktiv medlem
Hej.
Överväger att köpa ny och ha min D90 som backup kamera.
Vad kan ni rekomendera? Plåtar mest bröllop, porträtt och en del produkter.
D700 eller D7000? Eller annan...vilken? Tacksam för tips.
Tack.
Hur stor budget har du? Vilka objektiv har du? Ska du köpa nya objektiv? Hur intresserad är du? Vill du bara ha en lite bättre kamera eller känner du att det är dags för en lite mer proffsigare kamera? Vad är det du saknar på din D90? Hur intresserad är du av att filma?
Om du svarar på ovanstående frågor så kanske jag kan hjälpa dig!
THill
Aktiv medlem
Hur stor budget har du? Vilka objektiv har du? Ska du köpa nya objektiv? Hur intresserad är du? Vill du bara ha en lite bättre kamera eller känner du att det är dags för en lite mer proffsigare kamera? Vad är det du saknar på din D90? Hur intresserad är du av att filma?
Om du svarar på ovanstående frågor så kanske jag kan hjälpa dig!
Hej och tack för era svar.
Jag anser mig som mycket seriös i ett tidigt skede. Har momsregistrerat mig och marknadsför mig som bröllopsfotograf www.theresehill.com (står på danska då jag bor i KBH)
Budgeten är inte satt ännu
Mina objektiv är:
10-20 Sigma
18-55 Nikon
50 mm Nikkor (mitt barn...älskar detta objektiv)
18-200 Sigma (mindre nöjd med)
Vill också investera i fler ljuskänsliga objektiv men är lite osäker där också.
Jag vill ha en som är bättre än 90, men vet inte helt vad jag ska gå efter. Är i princip nöjd med min 90...men vill ha en extra till bla just bröllopsfotografering. (slippa byta objektiv osv.)
Plåtar en del porträtt och produktfotografering också.
Tack för svar.
HannesNikon
Aktiv medlem
Jag skulle ha köpt en D7000 om jag vore du. Jag gissar att din budget inte riktigt räcker till en D700 som kostar ca 20 000 kr. D700 är ju en av Nikons proffskameror.
D7000 har splitter ny teknik eftersom att den kom ut i slutet av förra året. D300 eller D300s skulle jag inte rekommendera framför D7000, de börjar bli ganska gamla modeller nu.
Lite fakta:
D7000 har en 16 megapixel DX sensor som hanterar ISO väldigt bra. När man tittar på dina bilder på hemsidan (väldigt bra bilder by the way) så märker man att det är lite brus i en del av dem. När man är i en mörk kyrka så kan det vara bra att kunna höja iso till 3200 och inte märka av det rent brusmässigt.
Den kan ta 6 bilder per sekund (vet inte om man har nytta av detta inom bröllopsfoto), den har en magnesium-kropp vilket gör att den är robustare. Den är vädertätad, den har ett nytt ljusmätningssystem med dubbelt så många mätpunkter som D90. Den har två minneskort vilket gör att du kan spara jpeg på ena och raw på andra, eller overflow (när det ena blir fullt så börjar den spara på det andra) eller så kan du spara bilder på ena och film på det andra.
På tal om film, D7000 kan du filma med! Om du är intresserad av det så kan jag varmt rekommendera D7000 för att filma med. Den filmar i full HD och har continous autofocus.
Summering:
Jag tror att du kommer att klara dig gott och väl med en D7000. D700 känns lite väl dyrt och proffsigt och jag tror att det bara kommer att vara krångligt.
D7000 är ganska lik din D90 utanpå så du kommer nog att känna dig bekväm med det nya robusta metallhuset som liknar din gamla kamera.
Men inuti så är dom helt olika! Går inte att jämföra!
Mitt tips till dig är att googla runt lite, läs om D7000 och kolla på ISO-samples för att se brusegenskaperna. Jämför gärna med D700 och D90 (D90 och D300 har samma sensor).
Ha en bra fortsatt kväll!
/Hannes
D7000 har splitter ny teknik eftersom att den kom ut i slutet av förra året. D300 eller D300s skulle jag inte rekommendera framför D7000, de börjar bli ganska gamla modeller nu.
Lite fakta:
D7000 har en 16 megapixel DX sensor som hanterar ISO väldigt bra. När man tittar på dina bilder på hemsidan (väldigt bra bilder by the way) så märker man att det är lite brus i en del av dem. När man är i en mörk kyrka så kan det vara bra att kunna höja iso till 3200 och inte märka av det rent brusmässigt.
Den kan ta 6 bilder per sekund (vet inte om man har nytta av detta inom bröllopsfoto), den har en magnesium-kropp vilket gör att den är robustare. Den är vädertätad, den har ett nytt ljusmätningssystem med dubbelt så många mätpunkter som D90. Den har två minneskort vilket gör att du kan spara jpeg på ena och raw på andra, eller overflow (när det ena blir fullt så börjar den spara på det andra) eller så kan du spara bilder på ena och film på det andra.
På tal om film, D7000 kan du filma med! Om du är intresserad av det så kan jag varmt rekommendera D7000 för att filma med. Den filmar i full HD och har continous autofocus.
Summering:
Jag tror att du kommer att klara dig gott och väl med en D7000. D700 känns lite väl dyrt och proffsigt och jag tror att det bara kommer att vara krångligt.
D7000 är ganska lik din D90 utanpå så du kommer nog att känna dig bekväm med det nya robusta metallhuset som liknar din gamla kamera.
Men inuti så är dom helt olika! Går inte att jämföra!
Mitt tips till dig är att googla runt lite, läs om D7000 och kolla på ISO-samples för att se brusegenskaperna. Jämför gärna med D700 och D90 (D90 och D300 har samma sensor).
Ha en bra fortsatt kväll!
/Hannes
HannesNikon
Aktiv medlem
Om du vill ha ett ljusstarkt objektiv så skulle jag rekommendera ett Nikon AF-S 35mm f/1,8 . Ett ljusstarkt och bra objektiv. 35 mm på en DX-kamera är lagom. Testa själv genom att "frysa" ditt 18-55 på 35 mm. Dessutom så är det inte så dyrt! ca 2000 kr med frakt!
Ditt 50 mm är ett bra porträttobjektiv, behåll det objektivet!
Om du har köpt ett 55-200 så gissar jag att du var ute efter lite zoom. Köp ett Sigma 70-200 f/2,8 istället. Det går inte att jämföra med ditt 55-200. Mycket bättre kvalitet och större bländare.
Ditt 50 mm är ett bra porträttobjektiv, behåll det objektivet!
Om du har köpt ett 55-200 så gissar jag att du var ute efter lite zoom. Köp ett Sigma 70-200 f/2,8 istället. Det går inte att jämföra med ditt 55-200. Mycket bättre kvalitet och större bländare.
Helmetrock
Aktiv medlem
Du har ju bara ett objektiv som fungerar på D700, men å andra sidan är det bara det objektivet som har den minsta möjlighet att leverera mer än absolut minimum för en bröllopsfotograf.
Om jag var som dig skulle jag lugna mig med kamerahus och uppgradera på objektivfronten först. Ett 85/1,8 är ett fint och prisvärt objektiv, du skulle också kunna byta upp dig från din 18-55 till en 17-50/2,8 av valfritt märke efter budget.
Om jag var som dig skulle jag lugna mig med kamerahus och uppgradera på objektivfronten först. Ett 85/1,8 är ett fint och prisvärt objektiv, du skulle också kunna byta upp dig från din 18-55 till en 17-50/2,8 av valfritt märke efter budget.
HannesNikon
Aktiv medlem
Mitt tredje inlägg 
Lite ISO länkar:
http://kenrockwell.com/tech/comparisons/2010-11-08-d7000-d300-5dmarkii-d3-iso/index.htm
http://www.kenrockwell.com/nikon/d90/iso-3200.htm
Ken Rockwell´s sida är bra om du ska plugga kamera-specs. Googla bara modellnamnet tillsammans med "ken rockwell" och... voila!
Ha en fortsatt trevlig kväll! /Hannes
Lite ISO länkar:
http://kenrockwell.com/tech/comparisons/2010-11-08-d7000-d300-5dmarkii-d3-iso/index.htm
http://www.kenrockwell.com/nikon/d90/iso-3200.htm
Ken Rockwell´s sida är bra om du ska plugga kamera-specs. Googla bara modellnamnet tillsammans med "ken rockwell" och... voila!
Ha en fortsatt trevlig kväll! /Hannes
HannesNikon
Aktiv medlem
Du har ju bara ett objektiv som fungerar på D700, men å andra sidan är det bara det objektivet som har den minsta möjlighet att leverera mer än absolut minimum för en bröllopsfotograf.
Jag håller inte riktigt med dig där Helmetrock, eller nja, till viss del
Hon skulle nog behöva en lite bättre kamera med tanke på mörka kyrkor och dåligt väder. Men sen så håller jag med dig om att hon behöver något nytt objektiv också. Men ett 85 mm?! Vad ska hon med det till? 17-50 däremot är ett fint objektiv som jag tror skulle passa henne.
Helmetrock
Aktiv medlem
Jag håller inte riktigt med dig där Helmetrock, eller nja, till viss del
Hon skulle nog behöva en lite bättre kamera med tanke på mörka kyrkor och dåligt väder. Men sen så håller jag med dig om att hon behöver något nytt objektiv också. Men ett 85 mm?! Vad ska hon med det till? 17-50 däremot är ett fint objektiv som jag tror skulle passa henne.
85 mm är kanon till porträtt och annat. Många bröllopsfotografer använder det. Antagligen mer användbart till bröllop än 35/1,8 men båda är kanonfina och en bra grund som ett ljusstarkt set som tillsammans fungerar till nästan vad som helst.
Vad gäller ISO, så vinner hon nästan ett steg på att byta till en f/2,8 zoom och över två steg på fasta f/1,8 istället för 18-55. Det motsvarar en D3s istället för en D90 i brusprestanda till ett lägre pris än en D7000.
jonas_erik
Avslutat medlemskap
Funkar hur bra som helst med D90 i kyrkor med fasta ljusstarka objektiv,även brushanteringen.Instämmer med Helmetrock att köpa bättre objektiv först ,antingen någon 2,8 zoom eller en fast 1,8.Du kommer då att uppleva en enorm skillnad,den kommer inte att bli så mycket bättre med D7000 som många förespråkar,bara marginala skillnader.
D7000 har inte "splitter ny" teknik, utan förfinad teknik som innebär att den är lite bättre än den förra modellen.Det är inte så lätt att D7000 är svaret på allt ! MVH.
D7000 har inte "splitter ny" teknik, utan förfinad teknik som innebär att den är lite bättre än den förra modellen.Det är inte så lätt att D7000 är svaret på allt ! MVH.
Tokoza
Aktiv medlem
Förmodligen bäst att fortsätter med dx hus, i alla fall tills du får fler fx objektiv. Kanske är det smartare att välja nya ljusstarka objektiv framför D7000. Och eftersom du håller på med mycket porträttfoto rekommenderas nedanstående objektiv.
Nikon AF-S 24-70/2.8 G ED
Nikon AF-S 70-200/2.8G IF-ED VR II
Sigma EX 50/1.4 DG HSM
Men för de tillfällen då du vill kunna uppnå större skärpedjup vid sämre ljusförhållanden behöver du ett hus med bättre iso egenskaper än D90. Då är nog en d7000 bästa alternativet. D700 har ännu lägre brusnivå, men eftersom man måste blända ner med fx sensorn för att uppnå samma skärpedjup förloras en del av iso övertaget (har ett vagt minne av att man måste blända ner 1 stop för att uppnå samma skärpedjup).
Nikon AF-S 24-70/2.8 G ED
Nikon AF-S 70-200/2.8G IF-ED VR II
Sigma EX 50/1.4 DG HSM
Men för de tillfällen då du vill kunna uppnå större skärpedjup vid sämre ljusförhållanden behöver du ett hus med bättre iso egenskaper än D90. Då är nog en d7000 bästa alternativet. D700 har ännu lägre brusnivå, men eftersom man måste blända ner med fx sensorn för att uppnå samma skärpedjup förloras en del av iso övertaget (har ett vagt minne av att man måste blända ner 1 stop för att uppnå samma skärpedjup).
grebe608
Aktiv medlem
Efter att ha tittat på din hemsida, tycker jag du verkar seriös med dina ambitioner. Du har uppenbarligen redan gjort professionella uppdrag, och tjänat pengar på det. Jag tycker det är rimligt och ansvarsfullt att då ha en backup kamera. Till det är ju D90:n utmärkt. Du vill alltså gå vidare, både professionellt och för att det är kul (med prylar). Då tycker jag nog det är rimligt att titta på D7000, eller fina begagnade exemplar av D700 (ca 15.000 kr) eller D3 (ca 20.000 kr). För dig borde de ge lite extra, framförallt bättre ljuskänslighet. Sedan är nya D400 och D4 på gång under 2011, mums..
Det finns massor av utförliga texter om skillnaden mellan DX-kameror och FX, t ex Thom Hogan, The Mansurovs, och Ken Rockwell. Gott om trådar här på forumet också.
Håller annars med tidigare inlägg om vikten av att lägga mer fokus på objektiv. Finns ju mycket godis där. Proffszoomarna (12-24), 24-70, 70-200 VR!!, och fasta som ett 85:a t.ex. Vem vet lite blixtar också?. Men en sak i taget allt eftersom det finns utrymme ekonomiskt.
Vill du följa utvecklingen hos en bröllopsfotograf, prylar m.m. kan jag rekommendera Emelie Ohlssons blogg http://emelieohlsson.blogg.se/
Det finns massor av utförliga texter om skillnaden mellan DX-kameror och FX, t ex Thom Hogan, The Mansurovs, och Ken Rockwell. Gott om trådar här på forumet också.
Håller annars med tidigare inlägg om vikten av att lägga mer fokus på objektiv. Finns ju mycket godis där. Proffszoomarna (12-24), 24-70, 70-200 VR!!, och fasta som ett 85:a t.ex. Vem vet lite blixtar också?. Men en sak i taget allt eftersom det finns utrymme ekonomiskt.
Vill du följa utvecklingen hos en bröllopsfotograf, prylar m.m. kan jag rekommendera Emelie Ohlssons blogg http://emelieohlsson.blogg.se/
THill
Aktiv medlem
Efter att ha tittat på din hemsida, tycker jag du verkar seriös med dina ambitioner. Du har uppenbarligen redan gjort professionella uppdrag, och tjänat pengar på det. Jag tycker det är rimligt och ansvarsfullt att då ha en backup kamera. Till det är ju D90:n utmärkt. Du vill alltså gå vidare, både professionellt och för att det är kul (med prylar). Då tycker jag nog det är rimligt att titta på D7000, eller fina begagnade exemplar av D700 (ca 15.000 kr) eller D3 (ca 20.000 kr). För dig borde de ge lite extra, framförallt bättre ljuskänslighet. Sedan är nya D400 och D4 på gång under 2011, mums..
Hej och tack alla för era tips....underbar start på morgonen....kommer nog inte bli så mycket annat seriöst arbete idag. Ska verkligen googla vidare på era tips.
Jag kan klart se en röd tråd genom alla svar...trots att ni tycker olika. Jag har nosat på en del av de tips ni gett mig...men alltid skönt att höra om andras upplevelser med just objektiv.
Ett nytt hus ska jag ha....precis som Grebe skriver ska jag ha en back-up för min i förvägen begagnade D90. Så pass seriös är jag och har redan bokningar till bröllop i sommar. Min värsta mardröm är att något skulle gå sönder eller sluta fungera när man står där mitt i kyrkan...jag har kollat lite på 7000 men ville höra mig för. Tror jag checkar denna lite mer.
Hannes, tack för dina länkar och detaljerade meddelanden. Dom ska jag kolla närmare på.
Tack för fina kommentarer om mina bilder.
Kommer aldrig byta ut mitt 50mm...som jag skrev...det är mitt barn, älskar det. Men såklart blir man begränsad då man inte kan zooma...så ska jag köpa en ny glugg ska det vara med zoom. 17-50/2,8 tror jag det blir.
Har en Nikon 600 till blixt.
Tack ännu en gång för era svar...ha en fin onsdag.
/T
and30ers
Aktiv medlem
Mina objektiv är:
10-20 Sigma
18-55 Nikon
50 mm Nikkor (mitt barn...älskar detta objektiv)
18-200 Sigma (mindre nöjd med)
Satsa dina pengar på toppklassobjektiv! Exempel nedan:
AF-S 35/1.8G
AF-S 50/1.4G eller Sigma EX 50/1.4 HSM
AF 85/1.8D eller Sigma EX 85/1.4 HSM
AF-S 105/2.8 VR Macro
Sigma 150/2.8 OS Macro HSM
Behåll D90 och köp en D90 till, eller en D7000 om du absolut vill bränna pengar på något som inte påverkar bildresultatet i närheten av vad bättre objektiv gör.