Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

dahlgren

Aktiv medlem
jag står inför att införskaffa mig en ny kamera. Har sedan tidigare en olympus c-200 zoom. Skulle gärna vilja lära mig mera om fotografering och behöver då en kamera som har lite manuella inställningsmöjligheter. Har tittat på både Minolta 7i och hi. Nu har även fujis kommande s7000 (http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=505034) blivit prissatt. Priset verkar mycket intressant. Min smärtgräns går vid 10 000 kr för kameran utan minne. Är det någon som kan hjälpa mig att välja kamera? Jar jag missat någon kamera i den här prisklassen?

Om du skal lära dig mera om manuella inställningar och vill utvekla dig som fotograf kan det ju vara en bra idé att skaffa en kamera med möjlighet för att byta objektiv. Och.. i såfall är det inte en Minolta 7i eller hi du skal ha.

Jag kan inte ge dig några rekommendationer på digitala slr, då jag själv kör med film. Om du väntar några månader så kommer Minolta ut med en "riktig" dslr. Du har ju tänkt dig att inte överskrida 10000.- gränsen och då är ju i alla fall Leica, Nikon och många av dom andra "status-märkena" out of question. Kolla in dom som inte har fått stas bland proffsen, då kan du lätt hitta något till halva priset, samma kvalitet och ofta längre framskriden teknologi.

Sen har du ju alltid möjligheten att skaffa begagnat. Märkena som inte har den rätta statusen kan man ofta få för en spottstyver.

Här på fotosidan, samt av min gode vän Peter Jönsson, som är en inbiten Minolta-tillhängare.

Jag kommer inte ihåg exakt vad överskriften på foruminlägget heter, men det kan nu inte vara så svårt att hitta.

Det har varit uppe och kört ca en månads tid. Om jag minns riktigt kommer modellen att heta något som A1. Jag har dock ingen aning om prisen. Det kan nog bli lite svårt att hitta en dslr för under 10000.- med objektiv och det hela, men det kan inte vara omöjligt.

En D-SLR känns inte som ett alternativ då den kommer att kräva massa olika dyra objektiv. Nöjer mig med en kamera utan den möjligheten.

Sök här inne på forumet. Skriv bara Minolta dslr, och begränsa dig till forum innan för den sista månden. Jag gjorde precis det och fick upp 16 resultat (inkl. vårat eget forum).

Ok, där ser man. Du är tydligen bättre informerad än jag. Det som jag har hört är ju tredje hands info. och den kan man ju inte alltid lita på.

Har sett vissa spekulera om att A2 som det pratas om ska släppas efter jul nångång ska bli en DSLR.. men det finns det väl knappast några belägg för..

Verkar förövrigt väldigt dumt att kalla den för A2 också, eftersom dom har en gammal kamera med den beteckningen..

ANNONS
Götaplatsens Foto