Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

galaxer

Medlem
Hej igen ,har funderingar på att köpa en ny kamera ,har en D3000,är jätte nöjd med den,men nu vill jag ha en ny ,fotar mycket porträtt ,bilar,barn å hästar , de finns hur mycket som helst å välja på,å jag e inte så haj på de tekniska ,de enda jag vet är att jag vill ha en Nikon som tar skarpa bilder ,någon som kan ge lite tips :)
Mvh Helene .

Hur brukar du förresten ta dina bilder? Tar du de flesta handhållna? Har du provat att ta bilder på stativ? Kit-objektivet är faktiskt inte så pjåkigt, vid rätt handhavande. :) Annars kan jag varmt rekommendera Nikons 50mm 1.8D eller Tamron 17-50mm 2.8, men bara du kan avgöra vilken brännvidd och ljusstyrka du behöver. Dessa två är iaf bra mycket skarpare än kitobjektivet.

Jag tar foto i alla förhållanden ,men porträtt är ju i Stillastående oftast,de e väl de jag gör mest .som bilar tex ,tar även rörliga bilder men där tycker jag att dom jag har funkar bra,,har stativ men är inte helt bekväm m de ,jag ska åka å kika på dom du föreslagit ,låter vettigt =D
Helene.

Hur brukar du förresten ta dina bilder? Tar du de flesta handhållna? Har du provat att ta bilder på stativ? Kit-objektivet är faktiskt inte så pjåkigt, vid rätt handhavande. :) Annars kan jag varmt rekommendera Nikons 50mm 1.8D eller Tamron 17-50mm 2.8, men bara du kan avgöra vilken brännvidd och ljusstyrka du behöver. Dessa två är iaf bra mycket skarpare än kitobjektivet.

50mmf1.8D är en dålig rekomendation då autofokusen inte kommer fungera med det. AF-S 50mm f1.8G är objektivet som gäller för D3000. AF-S 35mm f1.8G DX är också ett alternativ att titta på.

/Karl

50mmf1.8D är en dålig rekomendation då autofokusen inte kommer fungera med det. AF-S 50mm f1.8G är objektivet som gäller för D3000. AF-S 35mm f1.8G DX är också ett alternativ att titta på.

/Karl

Ja det är helt rätt, slarvigt av mig...tänkte inte på att det var till en D3000 :) Tamronalternativet funkar dock fint!

ok,jag ska kolla dessa två.tack så jätte mycket för hjälpen alla,å snabba svar,me like =D
Helene.

Förmodligen kommer du dock behöva lära dig hur ISO, bländare och slutartid inverkar på skärpan på korten. Så att du vet hur du skall hantera kameran i olika situationer för att få maximal skärpa.

D3000 med i stort sett vilket objektiv är kapabel att ta skarpa porträttsbilder. För sport kan du behöva snabbare objektiv än kit-zoomen.

/Karl

så sant,övning ger färdighet,fick tips om att träna på en tex vatten som rinner el vattenslang ,å jag har tränat för att förstå detta med ISO å allt,det går bättre å bättre för varje gång,har även tränat på sonen när han kör cross,fundera på en fotokurs,var man nu kan hitta en sådan =D
Helene.

ANNONS
Götaplatsens Foto