Annons

Ny Mac till redigering

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Hej!
Jag har idag en 10 år gammal iMac som jag redigerar bilder på och känner att det är dags för en ny.
Kikat på MacBook Pro 13” och iMac 24” i första hand då jag inte har hur stor budget som helst.
Jag kopplar en extern skärm till datorn så skärmen behöver inte vara så stor.
Vad är det egentligen jag ska satsa på när jag väljer dator till redigering?
Jobbar som bröllopsfotograf så det blir många bilder som ska behandlas och jag jobbar nästan uteslutande i Lightroom.
Blir lite förvirrad av olika processorer och 7,8 kärnor på grafikminnet mm.
Vad ska jag tänka på som är viktigt för just bilder och Lightroom? Maxa minnet och så bra grafikkort som möjligt? Ju fler kärnor desto bättre?
Tacksam för tips vad jag ska kolla efter.
Mvh
Johan
 

atotowi

Aktiv medlem
Båda alternativen bygger på Apples M1/M2 processorer med inbyggd grafik. i MAc finns med M1 och MacBook Pro med M1 eller M2 (nyare och snabbare). M-processorerna är väldigt snabba och effektiva och grafiken räcker mer än väl. Jag skulle gå på 16GB arbetsminne.
Båda har enbart 2st Thunderbolt4/USB4 anslutningar. så det finns inte så många direktanslutningar men det kan ju lösas med dockningsstation.

Ett annat alternativ kan vara Mac Mini M1 med 16GB vilket blir ca 10k billigare men en skärm mindre. Men ger 2xTunderbolt3/USB 4 + 2xUSB 3.1 Gen 2 + HDMI 4k 60Hz istället för 2xThunderbolt4/USB4. !0k räcker till en extra skärm om du behöver 2 skärmar.
 

hornavan

Aktiv medlem
Min Mac mini M1 2020 med 16 gig fungerar bättre än någon annan Mac jag har haft, men den kan sega ihop när det är för mycket på gång.
Dom som testar sådana här saker gör det sällan i IRL. När jag har en eller flera hårddiskar inkopplade går det tyngre. Jag köpte till en Hyperdrive hub, som jag trodde skulle lösa mina anslutningsproblem. Så roligt skall vi inte ha. Tack till Scandinavianphoto som lät mig returnera den. Utan hub går det bättre, men jag upplever ändå att jag måste dra ur sladdar då och då för att det skall rulla på som jag vill.
Dock är det sällan problem med mina huvudprogram som är Photoshop och iMovie. Idag skulle jag kanske satsa på M2 med ännu mer minne.
Kom ihåg; köp så det svider då kan du njuta längre!
 

Artis

Aktiv medlem
Hej!
Jag har idag en 10 år gammal iMac som jag redigerar bilder på och känner att det är dags för en ny.
Kikat på MacBook Pro 13” och iMac 24” i första hand då jag inte har hur stor budget som helst.
Jag kopplar en extern skärm till datorn så skärmen behöver inte vara så stor.
Vad är det egentligen jag ska satsa på när jag väljer dator till redigering?
Jobbar som bröllopsfotograf så det blir många bilder som ska behandlas och jag jobbar nästan uteslutande i Lightroom.
Blir lite förvirrad av olika processorer och 7,8 kärnor på grafikminnet mm.
Vad ska jag tänka på som är viktigt för just bilder och Lightroom? Maxa minnet och så bra grafikkort som möjligt? Ju fler kärnor desto bättre?
Tacksam för tips vad jag ska kolla efter.
Mvh
Johan
Hej
Jag hade (har fortfarande kvar till att kunna köra vissa program) en MacBook Pro 15" från 2012.
I mars månad köpte jag en MB Pro M1 14" för att snabba på just bildbehandlingen. Den är värd vartenda krona (tycker jag) och den rekommenderar jag starkt. Fördelen med den mot en stationär är att du kan ta den med dig. Storleken på skärmen spelar ingen större roll eftersom jag brukar ha en extern skärm till bildbehandlingen. Så nu är det verkligen roligt att jobba med stora, krävande bilder.

För det mesta brukar jag fotografera konserter och använder DxO PhotoLab Elite 5 till bidbehandlingen och eftersom jag använder ganska höga ISO så är brusreduceringen DeepPrime på DxO ett fantastisk, men processor krävande verktyg.
Nu till jämförelsen:
Att exportera en bild på 40 MB på MBP 15" i7 16 Ram från 2012 tog 4 min 31 sek med DeepPrime.
Samma bild på MBP M1 14" med 8 kärnor 16 Ram tog 6 sek med DeepPrime.
Det visar vilken tidsbesparing man gör med att behandla 100-tals bilder.
 
Senast ändrad:

pt96hni

Aktiv medlem
En M1 (& M2) processor har 8 kärnor varav 4 är högprestanda och 4 lågprestanda. M1 Pro har 8 eller 10 kärnor där 6 eller 8 är högprestanda och 2 lågprestanda.

MacBook Air , Mac mini, iMac och MacBook Pro 13 har M1 medans MacBook Pro 14' & 16' har M1 Pro.
 

Pippo

Aktiv medlem
Kör själv med en Macbbok Air (M1, 16 GB RAM) och den är rapp som attan och fixar allt och mer därtill. Skulle jag köpa nytt idag skulle jag välja den nya Air som kommer ut, men ser ingen anledning till att byta i nuläget.
 

Artis

Aktiv medlem
En M1 (& M2) processor har 8 kärnor varav 4 är högprestanda och 4 lågprestanda. M1 Pro har 8 eller 10 kärnor där 6 eller 8 är högprestanda och 2 lågprestanda.

MacBook Air , Mac mini, iMac och MacBook Pro 13 har M1 medans MacBook Pro 14' & 16' har M1 Pro.
Det stämmer, borde ha skrivit MacBook Pro M1 PRO.
 

pt96hni

Aktiv medlem
Kör själv med en Macbbok Air (M1, 16 GB RAM) och den är rapp som attan och fixar allt och mer därtill. Skulle jag köpa nytt idag skulle jag välja den nya Air som kommer ut, men ser ingen anledning till att byta i nuläget.
Problemet med nya MacBook Air är priset, ska man ha 16 GB ram och 512 GB disk så är priset inte långt ifrån en 14' MacBook Pro.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Problemet med nya MacBook Air är priset, ska man ha 16 GB ram och 512 GB disk så är priset inte långt ifrån en 14' MacBook Pro.
Jag vet inte varför man skulle förvänta sig att MBA är väldigt mycket billigare, nu skiljer det ändå omkring 3000 kr (typ 12 procent). MBA har vissa fördelar, MBP har andra. Vilken man väljer beror förstås på vad man prioriterar, just nu lutar det nog åt att jag köper MBA.
 

plenty1

Aktiv medlem
Jag använder en Mac mini 2012 som snart skall uppgraderas då den börjar bli lite seg. Kör lightroom, Capture one och Photoshop på datorn. Fundera på att fortsätta med macmini d det är dags för byte.
 

johanpehrson

Aktiv medlem
Tack för alla svar!
Jag har kommit fram till att det blir en MacBook Pro M2 nu när den släpps snart. Hoppas jag blir nöjd och kan ha den länge.
mvh
Johan
 

Artis

Aktiv medlem
Tack för alla svar!
Jag har kommit fram till att det blir en MacBook Pro M2 nu när den släpps snart. Hoppas jag blir nöjd och kan ha den länge.
mvh
Johan
Observera att leveranstider är milslånga och exv MBP M2 13" har kvar den förhatliga Touch Bar som Apple av någon anledning har kvar. Hur är det med de andra storlekar vet jag inte. Jag har i alla fall den inte på min 14" MBP M1 Pro.
 

johanpehrson

Aktiv medlem
Observera att leveranstider är milslånga och exv MBP M2 13" har kvar den förhatliga Touch Bar som Apple av någon anledning har kvar. Hur är det med de andra storlekar vet jag inte. Jag har i alla fall den inte på min 14" MBP M1 Pro.
Oj, ja det va lång väntan.
jag tänkte ju beställa en 13” med 24 gb ram och minst 512 gb hårddisk. Verkar ju få vänta till någongång i augusti i så fall. Lite segt..
 

ErlandH

Aktiv medlem
Oj, ja det va lång väntan.
jag tänkte ju beställa en 13” med 24 gb ram och minst 512 gb hårddisk. Verkar ju få vänta till någongång i augusti i så fall. Lite segt..
Kanske bättre att välja en MBP14? Prisskillnaden är inte jättestor om man vill ha 16/512: 22500 kr mot 24000 kr. Och då får du en M1 Pro-processor. Och MagSafe. Och kortläsare. Och …
 
Senast ändrad:

Artis

Aktiv medlem
Kanske bättre att välja en MBP14? Prisskillnaden är inte jättestor om man vill ha 16/512: 22500 kr mot 24000 kr. Och då får du en M1 Pro-processor. Och MagSafe. Och kortläsare. Och …
Jag är jättenöjd med min MBPro M1 Pro 14” med 16MB ram. Den nya 13” M2 trots 18% bättre prestanda mot M1 skulle aldrig locka mig speciellt med de begränsningar den har jämfört med M1.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag är jättenöjd med min MBPro M1 Pro 14” med 16MB ram. Den nya 13” M2 trots 18% bättre prestanda mot M1 skulle aldrig locka mig speciellt med de begränsningar den har jämfört med M1.
Enligt de tester jag sett är M1 Pro märkbart snabbare än M2. Och MBP14 har, som du säger, en del andra fördelar mot MBP13. Enda nackdelen är väl att den är lite tyngre.

Har svårt att se något skäl att köpa MBP13. Däremot har jag svårt att välja mellan nya MBA (lättare och billigare) och MBP14 (bättre).
 

Artis

Aktiv medlem
Enligt de tester jag sett är M1 Pro märkbart snabbare än M2. Och MBP14 har, som du säger, en del andra fördelar mot MBP13. Enda nackdelen är väl att den är lite tyngre.

Har svårt att se något skäl att köpa MBP13. Däremot har jag svårt att välja mellan nya MBA (lättare och billigare) och MBP14 (bättre).
Prisskillnaden är inte så jättestor så lägger man det ut på alla de åren dator ska tjänstgöra så det skulle inte göra någon skillnad (för mig).
 

johanpehrson

Aktiv medlem
Nu blev jag osäker när jag läste era svar och recensioner.
Jag har beställt en 13” MBP, 24 gb ram, M2 processor.
Är som sagt inte så kunnig och insatt i detta men trodde typ att ”senaste modellen måste va den bästa”.
Frågan är om jag ska avbeställa och köra på en 14” MBP, 16 gb, M1 processor för nästan samma summa.

Jag kommer redigera bilder i Lr och Ps och koppla till externa skärmar.
Det är ju färre anslutningar på nya 13” men det löser man väll med en hub tänkte jag och kortläsare.
Touch bar har jag aldrig använt, verkar ju inte va många som gillar det. Hur gör man då med alla F-knappar?

Nu blev jag fundersam, ska jag byta till 14” M1??

mvh
Johan
 

StanM

Aktiv medlem
Det är givetvis svårt att säga ”välj den eller den” då det trots allt inte är mina pengar det handlar om. Med det sagt, hade jag köpt en MacBook idag, hade jag valt en 14” MacBook Pro med M1Pro processorn i.st. M2. Fjortontummarens totala paketering är mer lockande än trettontumaren.
 
ANNONS