Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny med Canon 7D och problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirshim

Aktiv medlem
Misstänker att det är HH-fel men tänkte det är bäst att fråga eliten...

Fick hem kameran idag och började leka direkt i autoläget till att börja med och kameran fokuserar fint...
När jag sen byter till övriga program på programhjulet så försvinner autofokus helt, kollat att jag har AF inställt på objektiven (Sigmas 30mm f1.4 och 18-200), slagit tillbaka till gröna rutan och allt funkar som det ska igen, likadant på båda objektiven som för övrigt funkar fint på min 550D..

Var är knappen jag missat? (hoppas jag)

Hej,
Kanske är den inställd på att ha autofokusen vid tummen istället och bara avtryck på pekfingret? Det är en customfunktion som inte tillämpas i gröna rutan.
mvh Matias

Återställ kameran till fabriksinställbibgar så löser det sig nog.
Om du inte redan har gjort det så uppdatera till senaste firmware (inget som löser ditt problem dock, men den gör kameran bättre)

/Stefan R. Nilsson

jo, eftersom jag inte gjort några egna inställningar så fabriksåterställde jag kameran utan att tveka tidigare men utan resultat....

Men AF-On-knappen funkade, så tackar allra ödmjukast för hjälpen, nu kan jag i lugn och ro ta reda på hur jag ställer om fokusen utan att oroa mig för att det är något fel på kameran

Tänk vilket härligt gäng det finns här på forumet som räddar dagen för en....=)

Det hela låter mycket märkligt.
Fabriksinställningen är att avtryckaren startar både AF och exponeringsmätning.

Eftersom jag personligen enbart använder AF-ON och * för att starta AF (specialinställningar vanliga hos oss sportfotografer, där de olika knapparna aktiverar olika AF-punkter).
Så vet jag var du kan aktivera så att AF startar när du trycker ner avtryckaren halvvägs.

Du går in i den "orange" menyn. Dvs den för "custom functions" (vilket i kameran förkortas med C.Fn).
Där går du till C-FnIV:Manöverering/övrig.
Första undermenyn där, så kan du ändra inställningarna för ett flertal av kamerans knappar.
Den första knappen i den undermenyn är för avtryckarens funktion, när den trycks halvvägs.
Ställ in den till "Starta ljusmätning och AF", så kan du använda avtryckaren för att aktivera AF.
Om detta inte fungerar som det skall, så är det något konstigt med din kamera.
(Läs, behov av service).

Som jag förstod det i en annan tråd var det ett demo ex. Så det är inte konstigt att den kom med ändrade custom inställningar. Vid en vanlig clear settings ändras inte dessa. Jag skulle gissa att allt e lugnt och att det går alldeles utmärkt att ändra tillbaka under custominställningarna :D Observera att det inte går att ändra dessa med gröna rutan inställd, sätt den på t.ex. A. /Matias

Kameran fick bli mitt sällskap i sängen igår, försökte läsa manualen men orkade inte ta in allt som stod där...

Så efter 20 min sökande i menyerna i kameran så funkar numera båda knapparna...=)

Och ja, det är ett demoex från Cyberphoto

Fick rådet att ladda hem senaste fimrware till kameran, såg nu när jag leker i menyerna att jag har 1.2.1, vad heter den senaste?

samma sak

Jag gjorde samma sak och forsokte stalla installningarna tillbaka till 'factory settings'. Det hjalpte inte. Drog till 3 kamera affarer, inget hjalpte. Sa det blev en jobbig tur till Canon i innerstan har i Bangkok. Man maste stalla tillbaka installningarna inom 'custumised settings' som jag av nagon anledning kommit at.......

Peter

Just det, det finns en hel flock med "Återställ inställningarna" i menysystemet i en 7D.
En för kamerans inställningar (3:e gula menyn), en för kamerans custom functions (orange meny), en för interna blixtens inställningar (1:a röda menyn) och en för custom functions i ansluten blixt (1:a röda menyn).

Just den som här efterfrågades är C.Fn IV-1, så den återställs under den oranga menyn.

Eftersom jag personligen enbart använder AF-ON och * för att starta AF (specialinställningar vanliga hos oss sportfotografer, där de olika knapparna aktiverar olika AF-punkter).

Ursäkta kapningen men kan du aktivera AF med både AF-ON och * fast med olika fokuspunkter beroende på vilken knapp du använder? Jag har grottan ner mig rejält i 7D:s AF men det har jag inte noterat.

Ja, det kan man. Jag gör likadant.
Sätt exempelvis AF-ON att aktivera den punkt som för tillfället är vald, men sätt * till att aktivera den registrerade punkten (HP, Home Point).
Kan dessutom göras olika för de tre orienteringarna kameran kan skilja på.

Nu känner jag mig lite korkad men "tre orienteringar"? Jag tänker på kameraposition horisontell, vertikal och..? Finns det fler, eller är det något annat du syftar på?

Nä, det är det väl inte så många som gör, men kameran känner igen det som en särskild orientering ändå. Det är bara uppochner som den inte gör något vettigt av.

Vertikalt "åt höger" med batterigrepp känns också som uppochner men jag fattar grejen :) Det var inte helt lätt att hitta i manualen om man som jag sitter med en pdf framför mig. Sökningar på "Home Point" och liknande gav ingenting. Till slut förstod jag att det vedertagna begreppet är "registrerad af-punkt" och finns i texten på sidan 219 i den svenska manualen version 1. Har man version 2 som gäller Canon 7D med uppdaterad firmware till >2.0 så finns det på sidan 235.

Jag tackar för tipsen!

ANNONS
Götaplatsens Foto