Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny objektivfråga!

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasBerntsson

Avslutat medlemskap
Funderar på att köpa något av följande objektiv:
* Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
* Sigma 18-125/3,5-5,6 DC
* Tamron 18-200/3,5-6,3 XR Di II Macro

Vilket skall jag välja? Det är tänkt att det skall ersätta mig kitobjektiv. Jag skall iväg och resa rätt länge så jag behöver ett bra all-round objektiv...

Vill gärna lite makrofunktion på det så kanske tamron är bäst?

Tacksam för svar trots att dom flesta säkert är trötta på alla dessa objektivfrågor till canon 350d.

Bästa alternativet är väl 17-85 IS, fast den är kanske för dyr.

28-135 IS ger ju ingen vidvinkel och är därför en dålig ersättare till kitobjektivet.

I den följden du skrev dem. :)

Bäst

* Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
* Sigma 18-125/3,5-5,6 DC
* Tamron 18-200/3,5-6,3 XR Di II Macro

Sämst

IS och USM är inte fel. Hade helt klart valt Canon i detta läget.

Tamron 18-200/3,5-6,3 XR Di II Macro

Såg ett sånt till salu här på sidan idag för 2900 det är bra pris jag har ett sånt och är mycket nöjd med det

NiklasBerntsson skrev:
Är det riktigt säkert? bara för det e ett 'märke' e det inte bäst. (jag tänte på det iofs).

Nej det har inget med märke att göra. Det bara är så att av just dessa objektiv är Canonet det bästa objektivet med hänsyn taget till kvalitet. Dock som Kim säger tappar du en hel del vidvinkel på Canon objektivet vid användning ihop med digitala 1.6x.

Kan du tänka dig att betala upp till 5000, så tycker jag du definitivt ska kolla in Sigma EX 18-50/2.8. Du tappar lite tele men du har fördel av ljusstyrkan vid mysiga tillfällen. Har själv ett sådant objektiv och det är riktigt bra vill jag lova.

Om du kan nöja dig med 50mm i tele så tycker även jag att 18-50/2.8 är att rekommendra, det är många gånger man har glädje av stor bländare, både för att kunna få korta slutartider och även för att kunna få kortare skärpedjup.

Stor bländare innebär även att sökaren blir ljusare och det är ju en trevlig egenskap det oxå.

Jag skall ju trots allt til Hong kong (fast det först i slutet av resan) så jag hade tänkt att köpa ett teleobjektiv där. Då skall jag nog satsa på ett 18-50 mm/2.8 nu istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto