Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny och vill lära sig.

Produkter
(logga in för att koppla)

Duffy

Medlem
Hej jag har börjat titta runt lite på olika fotosidor och blir bara mer och mer intresserad av att skaffa en kamera och börja fota,.

Så jag tänkte fråga lite om ni har några tips på någon hyfsad kamera som är enkel att ha att göra med och inte kostar miljoner,.

Har tittat lite på blocket och hittat diverse olika begagnade och kommit fram till att ett pris på max 5-6000 så borde jag kunna få en hyfsad kamera för?

Sen undrar jag även om man ska satsa på att köpa några olika objektiv eller om det finns någon sorts universal objektiv som funkar bra till det mesta men inte bäst till nånting igentligen?
Vill ju som sagt lära mig lite grunder och prova på det innan jag lägger ner för mycket pengar och kommer fram till att det inte var så intressant som jag trodde :)

Men man kanske inte riktigt får dom rätta upplevelserna om man inte har olika objektiv, stativ och extern blixt och vad nu alla tillbehör heter?

Mvh Duffy/J

Som du säger kan det vara svårt att ta jättebra bilder med ett objektiv. Dock tror jag att man kan ta bra bilder med ett objektiv.

Sen kommer du till det stora valet av märke. Finns det något du gillar mer än ett annat? Jag använder Nikon och är jättenöjd! Dock så känns det som att Canon har lite bättre nybörjarpaket. Jag skulle rekommendera Canon 500D med ett 18-55mm objekitv som också har bildstabilisator. Du har inte jättebra zoom men det är jättebra att börja med.

Canon 500D inkl. 18-55mm: http://www.fotokungen.com/canon-eos-500d--1855-is-bulk-inkl-4gb-minne-p-3504.aspx

Om du nu skulle vilja ha Nikon och kan sträcka dig till 7500kr så är Nikon D90 en jättebra kamera, som du dessutom har mycket att växa i. Objektivet är nästan identiskt med Canons.

Länk till den med 18-55mm: http://hegethorns.e-line.nu/servlet...nguest&p=H&$echoLink=7340028200116&$echoVar=0

Om jag ska ta fram en som kanske är mer i klass med 500D så är det Nikon D3100. Det är en renodlad nybörjarkamera som till och med har guide-läge (tror jag?).Detta är med samma objektiv som till D90. Pris på den är 5 380kr.

Länk till den med 18-50 inkl. väska: http://www.fotokungen.com/nikon-d3100--1855vr-inkl-vaska-p-4846.aspx

Lycka till med dina val och välkommen in i fotografernas värld! :)

PS. Glöm inte att kolla fotosidans begagnatmarknad och blocket. Där kan du fynda rejält!

Senast ändrad:
Först vill jag tacka för välkomnandet :)

Sen nej jättebra blir dom kanske inte men det tror jag inte jag skulle lyckas med ens med nått superdupermega objektiv just i början men tänkte mest om man kunde köra med nått universal och jobba sig uppåt eller vad man ska säga :)

Just dom 2(500D,D90) som du nämner har jag tittat lite på och även hittat några begagnade för ca 4-5000,.
Men kanske är bättre att köpa nytt även om inte kraven på kvalitet är just det som är högst utan är mest ute efter en kamera som är enkel och lätt att lära sig med,.

Det med att bestämma märken kommer nog bli att jag köper den som känns mest gedigen och ligger bäst i handen,. Har ganska klumpiga händer så behöver väl kanske någon med lite större grepp yta på,.
Som sagt så vill jag ju lära mig i första hand och känner lite att själva grejen med att välja märke får bli lite senare när jag har lite mer kunskaper om vad man ska jämföra mellan dom olika märkena :)

Sen tänkte jag även fråga om det är mest Canon och Nikon som gäller om det finns fler märken man ska hålla ögon öppna efter?

Mvh Duffy/J

Hej ! Kul att du fått intresse av att fotografera ! Det är så det börjar sedan är man FAST ! Tycker du ska köpa nytt till att börja med ! Man ska kunna lite och ha "lite kött på benen" om man ska handla begagnat,man måste ju veta så pass mycket att man kan kontrollera kamera och objektiv vid ett begagnatköp så att allt verkligen funkar.Märket har ingen större betydelse ,men Nikon D3100 som någon föreslog är en mycket bra kamera att börja med ,tillsammans med kitoptiken 18-105 där du får lite större "zoomomfång" än paketet med 18-55.När du fotat ett tag och lärt dig så pass mycket att du vill byta upp dig till bättre hus och objektiv,då börjar det kosta lite pengar,men nu i början kan du vara lite mer sparsam-Extern blixt,stativ mm kan du vänta med,inget man behöver i början.Du kan även skippa UV-filter (som man sätter på frontlinsen)som säkert en ev försäljare försöker pracka på dig,dessa filter gör varken från eller till och motljusskyddet på objektivet skyddar bättre mot stötar än ett UV-filter.Sen är frågan vilket märke du ska ha,Nikon ,Canon,,Sony och Pentax gör i stort sätt lika bra kameror,det är bara du som kan avgöra det genom att ta reda på vad du vill ha och sist men inte minst,känna hur de känns i hantering,bra grepp osv.Lycka till !

Börja enkelt och sen om du känner att du kan hantera grejorna och vill bygga på det med stativ, fler objektiv med mera skrot så kan du då köpa till allt det. Men köp inte allt på en gång för då om du av en eller annan anledning inte greppar det hela så sitter du där med dyr utrustning som bara samlar damm.

Gå in i diverse butiker, känn kameran hur den ligger i handen, hur den känns att fota med och om det är något du skulle kunna lära dig samt om plånboken klarar av hela kalaset. Därefter kan du investera, köp inte före och osett för då kan du få dig en gris i säcken..

/ Magnus

Börja enkelt och sen om du känner att du kan hantera grejorna och vill bygga på det med stativ, fler objektiv med mera skrot så kan du då köpa till allt det. Men köp inte allt på en gång för då om du av en eller annan anledning inte greppar det hela så sitter du där med dyr utrustning som bara samlar damm.

Gå in i diverse butiker, känn kameran hur den ligger i handen, hur den känns att fota med och om det är något du skulle kunna lära dig samt om plånboken klarar av hela kalaset. Därefter kan du investera, köp inte före och osett för då kan du få dig en gris i säcken..

/ Magnus

Nej precis det är lite det jag hade funderingar om :)
Men var lite orolig över att man kanske inte fick hela upplevelsen utan lite extra utrustning och därmed kanske tappar lite intresse för det,. Men nu har jag väl fått lite svar på den frågan iallafall:)

Sen funderade jag lite på Olympus dom såg ut att ha några lite "rejälare" modeller som kanske passar mig bra i handen,.
Är dessa invecklade så att det kanske är lite överkurs för mig eller är dom relativt enkla?

Funderade även på om det finns några fördelar/nackdelar med att ha stor eller liten display?
Eller är det med lite utav en fråga jag får ställa mig själv?

Börjar bli mycket frågor nu men frågar man inget får man heller inget veta :)

Mvh Duffy/J

Olympus har nog det robustaste kamerahuset på marknaden: E-5. Det är rejält så det förslår och tål att man sparkar på det.

Olympus har dock satsat mer på sina spegellösa kameror i sin "micro four-thirds"-serie, och man kan nog räkna med att det inte kommer fler spegelreflexkameror i E-serien. De spegellösa kamerorna är också bra, men har förstås annorlunda ergonomi än spegelreflexkamerorna.

Jag föreslår att du tittar noga på Pentax och Sony. Deras senaste kameror har antagligen bäst bildkvalitet just nu (tillsammans med Nikon; alla tre använder Sony-sensorer). Både Pentax och Sony har inbyggd bildstabilisering i kamerahuset. Sony är duktiga på att stoppa in kul (och användbar!) teknologi i sina kameror, och Pentax är världsmästare på bakåtkompatibilitet när det gäller objektiv. Det finns alltså stora mängder begagnade Pentaxobjektiv på marknaden om man vill spara pengar.

Jag föreslår att du tittar noga på Pentax och Sony. Deras senaste kameror har antagligen bäst bildkvalitet just nu (tillsammans med Nikon; alla tre använder Sony-sensorer). Både Pentax och Sony har inbyggd bildstabilisering i kamerahuset. Sony är duktiga på att stoppa in kul (och användbar!) teknologi i sina kameror, och Pentax är världsmästare på bakåtkompatibilitet när det gäller objektiv. Det finns alltså stora mängder begagnade Pentaxobjektiv på marknaden om man vill spara pengar.

Jag är inte så insatt i Pentax och Sony men jag skulle väl gissa att Nikon och Canon har gjort fler objektiv, eller?

Oroa dig inte om hur upplevelsen blir, för det är sällan man känner sig helt nöjd oavsett hur långa, dyra, tunga, feta och stora objektiv/kameror man har. :)
Spendera smart istället för att spendera mycket nu i början, vad du behöver är ett schysst hus samt ett objektiv, minneskort och rengöringskit. Sen så satsar du allt på att verkligen bemästra grejorna, lär dig dem utantill på alla 18 fingrarna. :)

När du senare känner att du greppar allt då är det bara börja plussa på med mer skrot och en väska till allt så du orkar släpa runt på det, eventeullt ett gymkort till det också om du ska orka släpa runt på 10+ kilo kamerautrustning.

Angående displayens storlek, ju större desto bättre skulle nog jag säga. En liten display gör det svårt att se något på din bild som du nyss har tagit, men är displayen liten eller mindre än 3" så finns det ofta såna zoomknappar så du kan zooma in och ut för att se detaljer på bilden.

Canon och Nikon är ju stora kända märken, men de är inte de enda bra tillverkarna där ute så kika naturligtvis även på andra som redan har föreslagits här i tråden.

/ Magnus

Olympus har nog det robustaste kamerahuset på marknaden: E-5. Det är rejält så det förslår och tål att man sparkar på det.

Olympus har dock satsat mer på sina spegellösa kameror i sin "micro four-thirds"-serie, och man kan nog räkna med att det inte kommer fler spegelreflexkameror i E-serien. De spegellösa kamerorna är också bra, men har förstås annorlunda ergonomi än spegelreflexkamerorna.

Då låter Olympus som ett ganska bra alternativ för min del så kan jag har med mig kameran till jobbet (lastbils chaufför) och fota lite när man är ute i skogen :)

Det med bakåt kompatibilitet lät ju faktiskt jävligt bra det med så kanske man har råd att prova sig fram lite mer med olika objektiv för att verkligen veta vilken del av fotograferingen som känns mest intressant :)
Vad menar du med kul teknologi?
Mvh Duffy/J

Oroa dig inte om hur upplevelsen blir, för det är sällan man känner sig helt nöjd oavsett hur långa, dyra, tunga, feta och stora objektiv/kameror man har. :)
Spendera smart istället för att spendera mycket nu i början, vad du behöver är ett schysst hus samt ett objektiv, minneskort och rengöringskit. Sen så satsar du allt på att verkligen bemästra grejorna, lär dig dem utantill på alla 18 fingrarna. :)

När du senare känner att du greppar allt då är det bara börja plussa på med mer skrot och en väska till allt så du orkar släpa runt på det, eventeullt ett gymkort till det också om du ska orka släpa runt på 10+ kilo kamerautrustning.

Angående displayens storlek, ju större desto bättre skulle nog jag säga. En liten display gör det svårt att se något på din bild som du nyss har tagit, men är displayen liten eller mindre än 3" så finns det ofta såna zoomknappar så du kan zooma in och ut för att se detaljer på bilden.

Canon och Nikon är ju stora kända märken, men de är inte de enda bra tillverkarna där ute så kika naturligtvis även på andra som redan har föreslagits här i tråden.

/ Magnus

Det är ju faktiskt lite lockande att köra lite fotografering ala "bröllopsfotografen" alltså skaffa ett halvmeters objektiv och slänga upp på armen ;) Men sånt får bli när man har lärt sig att bemästra det övriga lite mer :)

Okej så igentligen så kvittar storleken på displayen pga man kan zooma med dom mindre fast dom större är smidigare pga man slipper zoom momentet?

Ja självklart vet jag att det finns fler märken men det jag tänkte på mest var om det var mest Canon och Nikon som användes på lite mer professionell nivå?

Mvh Duffy/J

Vad menar du med kul teknologi?

Minolta (numera Sony eftersom Sony köpte Minoltas systemkameraavdelning för några år sen) har alltid varit först eller bland de första med ny teknik i systemkameror, som t.ex. autofokus, trådlös blixtstyrning och bildstabilisering i kamerahuset. Det senaste de har gjort är att i ett par kamera ha en fast halvgenomskinlig spegel (istället för en spegel som flippar upp och ner) och en elektronisk sökare istället för en optisk. En sådan kamera kan då alltid använda den traditionella, snabba, fasdetekterande autofokusen istället för den sega kontrastbaserade. T.om. när man videofilmar även om det kanske inte är jättestor fördel (vid videofilmining måste man nästan ändå alltid använda manuell fokus för att ha kontroll över fokuseringen). En viktigare fördel är nog att blidfrekvens kan göras mycket hög.

Minolta (numera Sony eftersom Sony köpte Minoltas systemkameraavdelning för några år sen) har alltid varit först eller bland de första med ny teknik i systemkameror, som t.ex. autofokus, trådlös blixtstyrning och bildstabilisering i kamerahuset. Det senaste de har gjort är att i ett par kamera ha en fast halvgenomskinlig spegel (istället för en spegel som flippar upp och ner) och en elektronisk sökare istället för en optisk. En sådan kamera kan då alltid använda den traditionella, snabba, fasdetekterande autofokusen istället för den sega kontrastbaserade. T.om. när man videofilmar även om det kanske inte är jättestor fördel (vid videofilmining måste man nästan ändå alltid använda manuell fokus för att ha kontroll över fokuseringen). En viktigare fördel är nog att blidfrekvens kan göras mycket hög.

Aha okej :)

Det med speglar du pratar om nu och i ditt förra inlägg,.
Vilka är fördelarna/nackdelarna med att ha spegellöst jämfört med spegelreflex?

Mvh Duffy/J

Vilka är fördelarna/nackdelarna med att ha spegellöst jämfört med spegelreflex?

Den uppenbar fördelen är att man kan göra kameran mindre eftersom man slipper utrymmet för spegeln.
Den uppenbara nackdelen är att man måste ha en elektronisk sökare istället för en optisk. Elektroniska sökare är fortfarande sämre än optiska.

Nikons F-objektiv från 1977 och framåt går att montera på moderna Nikonkameror, med varierande funktionaltet när det gäller ljusmätning. Allt från ingen ljusmätning alls (i princip) till full funktion, beroende på kamera/objektiv-kombination.

Hej igen!

Tänkte bara meddela att jag i fredags kom iväg för att känna på några olika hus och fastnade väl för Canon mestadels så precis nu åkte det iväg en beställning på detta paket:
http://www.fotokungen.com/canon-eos-500d--1855-is-inkl-8gb-och-vaska-p-3050-c-167.aspx

Tror jag kommer att bli väldigt nöjd med den och vill tacka för support hjälpen det behövdes eftersom säljarna jag pratade med i fredags försökte övertala mig till att köpa en kompakt kamera istället,.

Så som sagt tackar för hjälpen, Och är väl likabra att förvarna er om att det kommer dyka upp trådar med diverse dumma frågor om redigering i framtiden ifrån min sida ;)

Mvh Duffy

ANNONS
Götaplatsens Foto