Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny profilsida och händelselista

Produkter
(logga in för att koppla)

c.o

Aktiv medlem
kartorna

vad hände med funktionen som gjorde att man kunde zooma ut från kartan oxå´?
nu kan man bara zooma in, vill man gå tillbaka måste man börja om...det fanns en streckad lodrät linje till vänster i kartorna innan.
 

nonno

Aktiv medlem
1)När jag är på "Din sida" under "Händelser" och har fått ett svar på en kommentar, finns det en tumnagel på bilden som jag kommenterat. När jag för muspekaren över tumnageln, indikeras att det är en bild som går att klicka på för förstoring. När jag sedan klickar på tumnageln, länkas jag vidare till en ny sida med texten "Http 404 Webbsidan kan inte hittas". Är det tänkt att jag ska kunna komma till bilden genom att klicka på tumnageln eller är det bara en miss att muspekaren indikerar som den gör?

2) När jag via "Din sida" öppnar länken "Givit XXX kommentarer och XX röster" når jag mina lämnade kommentarer samt att jag valt "visa bild" och ser då en tumnagel på respektive bild som kommenterats.
Som det är nu, finns det en tumnagel på den kommenterade bilden inklusive en länk under den med titeln på bilden samt den lämnade kommentaren. Tidigare kunde jag nå bilden och alla kommentarer som den fått genom att klicka på tumnageln, nu når jag den endast genom att klicka på länken med dess titel. Vore smidigare om det också går att komma till bilden genom att klicka på tumnageln då titel/länk ibland kan bestå av bara några få tecken eller en siffra och blir då en hiskeligt kort länk som kan bli svår att träffa med muspekaren.

3) Texten på "Din sida" vid "Summering" längst ned är bra liten. Jag använder Explorer 7.0 och det går inte att välja storlek på texten via Explorer och "Visa". Går det att få större eller mer tydlig text särskilt längst ned med alla länkarna?

Hoppas ni förstår vad jag menar med ovanstående, det är knappt jag förstår min text själv. :)

/Nonno
 
Senast ändrad:

nonno

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt logiken bakom alla sifferangivelser på "Profilsidan" och "Din sida". Några exempel:
Antal mottagna kommentarer uppvisar olika siffror beroende på var jag tittar. Samma gäller givna kommentarer. De sistnämnda har jag 3 olika uppgifter på beroende på var jag tittar. Vad beror det på och vilken siffra är mest rätt? Är detta buggar som kommer fixas till eller är "sanningen" lika relativ som mina sifferangivelser på mina sidor? :))

Antalet inlägg i min gästbok har efter förändringen skjutit i höjden utan att jag fått några nya inlägg. Där hade jag runt 900 inlägg mot att jag nu plötsligt fått en siffra på 1878. Jag tycker att det här är spännande och skulle vilja förstå hur siffrorna kan bli så olika.
/Nonno
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
De räknar förmodligen rätt men inkluderar mer än tidigare. Tex Kommenterar visar alla kommentarer (även gbinlägg, artikelinlägg mm). Det är inte helt tydligt. Vi får kika över siffrorna och återkomma.
 

Artificiell

Aktiv medlem
Delvis dold text

Jag ser att klotterplankstexten delvis skyms av de nya, gråa bildplattorna. Bildblocket behöver bara förskjutas 2-3 mm till höger, alternativ att utrymmet för klotterplankets bredd minskas med motsvarande 2-3 mm. Går det att ordna?
U
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag ser att klotterplankstexten delvis skyms av de nya, gråa bildplattorna. Bildblocket behöver bara förskjutas 2-3 mm till höger, alternativ att utrymmet för klotterplankets bredd minskas med motsvarande 2-3 mm. Går det att ordna?
U
Jag gissar att du menar i Grupperna. Skall kika hur vi löser det.
 

Stisse

Aktiv medlem
Hej

Vet inte om det är bara jag eller flera som upplever att det är mycket konstigheter efter uppgraderingen.. Känner också att nya funktioner inte är dokumenterade ordentligt..

Känner också att jag inte tagit mig tid att sätta mig in i hur allt fungerar men tycker inte att allt känns naturligt.
Finns det en sida som beskriver hur alla funktioner ska fungera?

Vill ni ha synpunkter och konstigheter postade i denna tråd?

Spontant tyckte jag designen såg bra ut, men efter en timmes lekande känns det rörigt och buggigt?

Hur upplever Ni själva att uppgraderingen har fungerat?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi känner att uppgraderingen funkat mkt bra. Vi har inga rapporter om buggar just nu, men vissa designjusteringar kan behövas.

Det går utmärkt att rapportera i tråden.
 

TwO

Avslutat medlemskap
Hej igen

Jag har nu försökt få upp mina utvalda albumtumnaglar på min profil sida i två dagar men det kommer inte upp.

Jag har valt bilder i mina album/ordna med knappen och sparat, men det visas inte på sidan..... klickade för att visa mina favoritbilder och de kom upp på en gång .... ?? Undrar varför ?

Något jag gör fel eller glömt för att uppdatera denna funktionen?

Börjar kännas riktigt bra nu , förutom att jag skulle vilja att andras album syns på profil sidan/samt att andra kan se mina, så att man kan kika på specifika album då man hälsar på hos andra fotografer, att kika igenom alla bilder ger inte den där röda tråden som jag tycker att albumindelningen ger...

Mvh Tess
 

Grimmer

Aktiv medlem
Vi känner att uppgraderingen funkat mkt bra. Vi har inga rapporter om buggar just nu, men vissa designjusteringar kan behövas.

Det går utmärkt att rapportera i tråden.
Förutom det jag rapporterat tidigare så undrar jag vad siffran efter vänner står för. Jag gick in på en av mina vänner och han hade 3 stycken. 2 var online och siffran på fliken visade 1. Bara 1 hade datum i kolumnen senast inloggad så där har kanske vi sambandet. Nu vet jag att en av de andra varit inloggad alldeles nyss så där borde det finnas ett datum.

Hur som helst så visar inte siffran i fliken någon relevant siffra.

Nu uppdaterade jag sidan och nu är alla online men bara två har senast inloggad ifyllt. Siffran i fliken visar fortfarande 1. Det hjälper inte att jag loggade ur och in igen eller ctrl+r.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Hej igen

Jag har nu försökt få upp mina utvalda albumtumnaglar på min profil sida i två dagar men det kommer inte upp.

Jag har valt bilder i mina album/ordna med knappen och sparat, men det visas inte på sidan..... klickade för att visa mina favoritbilder och de kom upp på en gång .... ?? Undrar varför ?

Något jag gör fel eller glömt för att uppdatera denna funktionen?

Börjar kännas riktigt bra nu , förutom att jag skulle vilja att andras album syns på profil sidan/samt att andra kan se mina, så att man kan kika på specifika album då man hälsar på hos andra fotografer, att kika igenom alla bilder ger inte den där röda tråden som jag tycker att albumindelningen ger...

Mvh Tess
Då sitter vi i samma båt. Bara 8 av 9 valda tumnaglar syns för mig.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Förutom det jag rapporterat tidigare så undrar jag vad siffran efter vänner står för. Jag gick in på en av mina vänner och han hade 3 stycken. 2 var online och siffran på fliken visade 1. Bara 1 hade datum i kolumnen senast inloggad så där har kanske vi sambandet. Nu vet jag att en av de andra varit inloggad alldeles nyss så där borde det finnas ett datum.

Hur som helst så visar inte siffran i fliken någon relevant siffra.

Nu uppdaterade jag sidan och nu är alla online men bara två har senast inloggad ifyllt. Siffran i fliken visar fortfarande 1. Det hjälper inte att jag loggade ur och in igen eller ctrl+r.
Nu fungerar det! Snabbt jobbat!
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nu fungerar det! Snabbt jobbat!
Fliken visar antaler vänner totalt, inte inloggade. Men siffrorna i flikrubrikerna är cachade av prestandaskäl, så förändringar i antal kommentarer, vänner etc slår inte igenom på en gång.

Just nu har vi en rejält lång tid men kommer trimma nedåt när vi ser att det inte lastar systemet för mycket. Så det var en sådan uppdatering som löste ditt problem
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hej igen

Jag har nu försökt få upp mina utvalda albumtumnaglar på min profil sida i två dagar men det kommer inte upp.

Jag har valt bilder i mina album/ordna med knappen och sparat, men det visas inte på sidan..... klickade för att visa mina favoritbilder och de kom upp på en gång .... ?? Undrar varför ?

Något jag gör fel eller glömt för att uppdatera denna funktionen?

Börjar kännas riktigt bra nu , förutom att jag skulle vilja att andras album syns på profil sidan/samt att andra kan se mina, så att man kan kika på specifika album då man hälsar på hos andra fotografer, att kika igenom alla bilder ger inte den där röda tråden som jag tycker att albumindelningen ger...

Mvh Tess
Du hade satt "utvalda" tumnaglar. Men jag gissar att du inte valt några tumnaglar. Jag slog om till slumpade och då syns det.
 

Raderad30

Avslutat medlemskap
det är många frågor och lika många svar
läser allt :) och fick mycket hjälp

kan ni underlätta och kanske skriva en sida
med instruktion till alla funktioner.
vet att det är inte lätt uppgift och tar
tid men först skulle vi testa enligt inst
och sedan eventuellt skriva om 'buggar'

t ex jag kan inte hitta knappen där jag kan
få alla mina bilder på en sida...

:eek:)
 

Grimmer

Aktiv medlem
det är många frågor och lika många svar
läser allt :) och fick mycket hjälp

kan ni underlätta och kanske skriva en sida
med instruktion till alla funktioner.
vet att det är inte lätt uppgift och tar
tid men först skulle vi testa enligt inst
och sedan eventuellt skriva om 'buggar'

t ex jag kan inte hitta knappen där jag kan
få alla mina bilder på en sida...

:eek:)
Tyck på "Din sida" längst till höger i menyn. Tryck sedan på fliken "Bilder (xxx)".
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Jag tycker den nya sidan är jättesnygg layout-mässigt.. snyggt jobb där!

Nu har jag väl kanske inte hunnit kolla runt så där jättemycket, men har iallafall reagerat på några saker..

Bla, vill jag komma åt de grupper/pooler där jag är med blir det lite klickande.. Jag har bara hittat vägen, via min profilsida.

Likaså, om jag vill kolla in forumtrådar jag bevakar.. Dessa har fått en ganska undanskymd plats om jag förstått det rätt.

eller.. kan det finnas enkla och smidiga genvägar dit, som jag inte hittat ännu
 

Grimmer

Aktiv medlem
På sidan Bevakningar finns ett val för att filtrera vilka händelser man vill se; egna och andras.
http://www.fotosidan.se/member/agents/logsettings.htm

Dock kan man inte idag ställa in detta per person.
Jag har provat filterfunktionen och den hindrar ju inte händelserna att registreras utan hindrar ju bara visningen. På så vis borde det ju vara en enkel sak att göra en snabbknapp eller dylikt för att enkelt kunna visa bara egna eller alla händelser.

Nåja, det är en intressant funktion med många möjligheter.
 

nonno

Aktiv medlem
Visa alla - hur?

Länken "visa alla" fungerar inte. När jag vill titta på alla kommentarer som jag fått av någon, då kommer det ofta bara fram en tom vit sida. Så kunde det bli förr också, men då fanns det en knapp eller om det var en länk som hette "visa". Genom att trycka på "visa" fick jag fram alla tidigare erhållna kommentarer från en specifik person, nu finns inte den möjligheten. Hur gör man nu?
 
ANNONS