Annons

Ny röntgen kan förstöra din film.

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeS

Aktiv medlem
Hej.. Hittade den här texten på luftfartsverkets hemsida.. Efter nyår gäller det att vara noga med att packa film i rätt bagage..

Alla väskor röntgas i nytt bagagesystem
Vid årsskiftet införs 100 procents bagagekontroll på EU: s samtliga flygplatser.
Det innebär att allt incheckat bagage både inrikes och utrikes kommer att röntgas på samma sätt som sker med handbagaget idag.
Den nya röntgen är kraftigare än tidigare och kan förstöra fotografisk film.

– Bagagekontrollen ger resenärerna en ökad trygget i flygresandet. Kontrollen kommer att ske ”bakom kulisserna” så för resenären blir det inga praktiska skillnader på Arlanda flygplats, säger Johan Linder, säkerhetsavdelningen LFV Arlanda.

Samtliga fyra terminaler på Arlanda flygplats har anpassats till det nya direktivet, som i Sverige regleras av Luftfartsinspektionen. Den totala säkerhetsinvesteringen uppgår på Arlanda till omkring 200 miljoner kronor, och ytterligare över 200 flygplatskontrollanter har anställts av Falck security som utför kontrollerna för LFV. För LFVs alla flygplatser är investeringen 450 miljoner kronor.

För resenärerna innebär investeringen att en flygbiljett kan bli tio kronor dyrare. Totalt blir säkerhetsavgiften på Arlanda flygplats 25 kronor per inrikesresa och 35 kronor per utrikesresa, jämfört med 17 respektive 24 kronor idag.
Skillnaden i pris mellan inrikes och utrikes beror på att bagagemängden sammantaget är större vid utrikes än inrikes resor



– Eftersom den nya röntgen kan förstöra fotografisk film ska sådan i fortsättningen packas i handbagaget. Detta i motsats till vassa föremål som liksom tidigare ska packas i det incheckade bagaget, säger Johan Linder.

LÄNKEN
 
Fanns det inte "blypåsar" man kunde lägga film i?
Den skulle ju klara röntgen. Eller?

Tyckte jag hörde det här förut. Eller var det bara för exponerad film kanske?

/Henke
 
Jodå..visst finns det blypåsar, som de då antingen öppnar eller krämar på ännu mer juice för att se vad som är innuti ;/
 
jag brukar be personalen i tullen kolla mina kodak 3200 asa vid sidan om. det har alltid varit ok. "vanlig film" är mindre ljuskänslig och inte så farligt med. (om de nu inte kryddár apparaterna efter nyår). tänk på att det är strålning uppe i luften också. det sägs att en attlanden strålning är värre än ett tandläkarbesök (intet att göra med fobier dock). finns det ingen som har gjort nåt test?
 
På 10000 m höjd är den kosmiska strålningen en faktor att räkna med (vid markytan har den ingen betydelse). En tumregel (som jag inte kan gå i god för) är att en timmes flygning på 10000 m motsvarar en passage genom en vanlig handbagageröntgen (inte röntgenapparaten för incheckningsbagaget, alltså). Blypåsen behövs i så fall vid långa flygningar.
 
Sen är det väll så att man kan ju köra blypåse ändå. Man kan aldrig vara tillräckligt säker.

Det där med skadad film via röntgen gäller ju inte enbart film. Är det så att du tex har med en bärbar maskin, måste denna passera röntgen med lcd display uppåt. Samt ingen battri i. Den skall dessutom ha varit avstängd en timme innan.
Skadorna efter röntgen på LCD är inte den trevligaste.
Nåja det var inte data vi pratade här utan film.
 
Ursäkta sidospåret..
Men hur menar du att röntgenstrålning skadar LCD?


Kramer skrev:
Är det så att du tex har med en bärbar maskin, måste denna passera röntgen med lcd display uppåt. Samt ingen battri i. Den skall dessutom ha varit avstängd en timme innan.
Skadorna efter röntgen på LCD är inte den trevligaste.
 
Johan Okker skrev:
Ursäkta sidospåret..
Men hur menar du att röntgenstrålning skadar LCD?
Efter att ha jobbat med bärbara på IBM ett tag fick vi upp en varning av detta. Hur det exakt går till kan jag inte svara på. LCD = Liquid Cell Display. Den kan skadas. Det som händer att sjävla cellerna tar skada och kan orsaka "flytningar" i skärmen.

Däremot kan inte en TFT (ny modell skadas då den består av extremt små dioder som sitter i trio (röd/grön/blå) som skapar en liten punkt på displayen...
 
Spännande!!
Men då borde detta innebära risk för mobiler och även kameror med LCD:er.

Frågan är om LFV känner till risken, eller ens de olika tillverkarna?

Kramer skrev:
Efter att ha jobbat med bärbara på IBM ett tag fick vi upp en varning av detta. Hur det exakt går till kan jag inte svara på. LCD = Liquid Cell Display. Den kan skadas. Det som händer att sjävla cellerna tar skada och kan orsaka "flytningar" i skärmen.

Däremot kan inte en TFT (ny modell skadas då den består av extremt små dioder som sitter i trio (röd/grön/blå) som skapar en liten punkt på displayen...
 
Kramer skrev:
...Det där med skadad film via röntgen gäller ju inte enbart film. Är det så att du tex har med en bärbar maskin, måste denna passera röntgen med lcd display uppåt. Samt ingen battri i. Den skall dessutom ha varit avstängd en timme innan.
Skadorna efter röntgen på LCD är inte den trevligaste....

Låt mig gissa.
Kommer informationen från USA?
Landet där man skyddar sig från alla eventualiteter ifall någon skulle stämma dig!!!

I den bärbara barndomen var man dock tvungen att starta datorn för flygplatspersonalen så dom såg att det var batteri och inte något annat än batteri i datorn.

Ingen av mina gamla bärbara datorer har tagit skada av röntgen vid flygplats eller annan plats.
 
Senast ändrad:
hasse lundberg skrev:
Låt mig gissa.
Kommer informationen från USA?
Landet där man skyddar sig från alla eventualiteter ifall någon skulle stämma dig!!!

I den bärbara barndomen var man dock tvungen att starta datorn för flygplatspersonalen så dom såg att det var batteri och inte något annat än batteri i datorn.

Ingen av mina gamla bärbara datorer har tagit skada av röntgen vid flygplats eller annan plats.

WOW! Väldans vad USA fientliga vi var här då! Ho ho ho! Nej sanningen är att du har haft tur.
Jag vet mycket väl om det där med batteriproceduren...ha själv haft en bärbar.

Och det är ingen bluff med LCD delen. Inte bara USA som tillverkar datorer, dessutom är det dom som tillverkar minst av dem.

Men men, det är helt upp till dig.

Jag tror inte denna gäller för kameradisplayer, men logist sätt borde det vara samma prcedur.
Som jag skrev innan, vet jag inte riktigt hur det fungerar, jag satte mig aldrig in så pass djupt i det. Kan bero på storleken på slärmen.

Men nu har vi spårat ur ordentligt här!

TEBAX TILL FOTO!

:))
 
ANNONS