** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)
...

Jag har haft samtidigt både sonys små spegellösa (A6xxx) och DSLR med vertikalgrepp (Canon 80d) och personligen upplever jag att den mindre kameran är lättare att hålla riktigt stilla än den större. ...

Det där låter bakvänt och tror det är en illusion pga greppet. Har du verkligen kollat på bilderna när du jämfört två olika stora/tunga kameror på samma slutartid?

Jag brukar tom hänga på en monopod även om jag inte använder den som stöd. Ger klart mindre skak.
 
Ja det var väl StenÅke som undrade vad dom utgår i från eller hur det mäts överlag, alla fattar ungefär fördelarna med IBIS och optikstab och att det passar olika bra beroende på objektiv. Dagen efter ett sjöslag är nog inget bra att testa IBIS heller är det perfekta tillfället att få lite hjälp av kameran.
 
Det där låter bakvänt och tror det är en illusion pga greppet. Har du verkligen kollat på bilderna när du jämfört två olika stora/tunga kameror på samma slutartid?

Jag brukar tom hänga på en monopod även om jag inte använder den som stöd. Ger klart mindre skak.

Ju större massa desto större tröghet, men å andra sidan blir man snabbare trött i händer och armar av att hålla en tung sak.

Mer forskning behövs! :)
 
Det där låter bakvänt och tror det är en illusion pga greppet. Har du verkligen kollat på bilderna när du jämfört två olika stora/tunga kameror på samma slutartid?

Jag brukar tom hänga på en monopod även om jag inte använder den som stöd. Ger klart mindre skak.

Det var kanske lite förenklat uttryckt och gäller inte alltid.

Med det långa telet, Sigma 150-600, så känns det väldigt stadigt och bra på Caon 80D med vertikalgrepp. Har provat och använt det på Sony A6500 med adapter och det känns inte alls bra, så med stora objektiv så är DSLR-kameran överlägsen.

Den specifika situation jag tänkte på var en annan. Jag använde Canon 85/1,8 för porträttbilder inomhus och då har man ju ingen stabiliisering alls och jag irriterade mig på att jag inte lyckades hålla kameran tillräckligt stilla. Det hoppar och far i sökaren.

Samma objektiv med adapter på Sony-kameran blir mycket bättre. Betydligt enklare att hålla den mindre smidigare kameran still när objektiven inte är så stora.

Bakvänt eller inte, men det här är min personliga erfarenhet och skillnaden är stor - för mig.


/Mats
 
...

Med det långa telet, Sigma 150-600, så känns det väldigt stadigt och bra på Caon 80D med vertikalgrepp. Har provat och använt det på Sony A6500 med adapter och det känns inte alls bra, så med stora objektiv så är DSLR-kameran överlägsen.

Den specifika situation jag tänkte på var en annan. Jag använde Canon 85/1,8 för porträttbilder inomhus och då har man ju ingen stabiliisering alls och jag irriterade mig på att jag inte lyckades hålla kameran tillräckligt stilla. Det hoppar och far i sökaren.

...

/Mats

85-an har ju ingen stabilisering, så du jämför helt enkelt stabilisering mot inte stabilisering. Sonyn borde vinna med många stegs marginal.
 
Ju större massa desto större tröghet, men å andra sidan blir man snabbare trött i händer och armar av att hålla en tung sak.

Mer forskning behövs! :)

Det är sant, och då kan man ju fälla ut monopodden...eller ta stöd med armbågen mot kroppen om man glömt göra det från början :)
 
85-an har ju ingen stabilisering, så du jämför helt enkelt stabilisering mot inte stabilisering. Sonyn borde vinna med många stegs marginal.

Nä, det är inte det som frågan gäller. A6500 har visserligen IBIS, men inte A6300 och A6000 som jag också haft. Nu använde jag sällan det här objektivet på dem, men min observation är att det är lättare att hålla en liten kamera med litet objektiv still än det är med en stor kamera och litet objektiv.

Jag har inte gjort något jämförande test med en specifik uppsättning. Använder mest Sony-objektiven på Sony-kameran och Canon-objektiv på Canon-kameran. Det enda som jag verkligen ofta använde med adapter var Sigma 18-35/1,8, men det är såpass vidvinkligt att skaket inte blir lika tydligt.

Jag har i allafall svårare att hålla en stor kamera (med litet objektiv) still än en mindre. Troligen för att man kan hålla armarna tightare mot kroppen och i fallet med Sony A6xxx att sökaren sitter på sidan av kameran istället för i mitten (men det gäller ju inte för A7Riii som diskuteras här).

Med stora objektiv så är det istället en klar fördel med en rejäl kamera.


/Mats
 
Den specifika situation jag tänkte på var en annan. Jag använde Canon 85/1,8 för porträttbilder inomhus och då har man ju ingen stabiliisering alls och jag irriterade mig på att jag inte lyckades hålla kameran tillräckligt stilla. Det hoppar och far i sökaren.

Samma objektiv med adapter på Sony-kameran blir mycket bättre. Betydligt enklare att hålla den mindre smidigare kameran still när objektiven inte är så stora.

Bakvänt eller inte, men det här är min personliga erfarenhet och skillnaden är stor - för mig.


/Mats

Vet du att bilen blir skarpare eller är det bara är det att ögat upplever af-punkten stabilare i sökaren?

Att jag frågar beror på att jag själv upplever en ovf skakigare äv en evf i mina händer, hur den faktiska bilden blir har jag ingen erfarenhet av. Min tanke har gått åt att jag med en evf blir mindre "stressad" av att af-punkten inte "vibrerar" lika frekvent, vilket i sig kan vara en anledning till att bilden blir skarpare.
 
Värst vad mycket klagande det var här nu då :)

Finns ingen anledning till det. A7Riii är ju alldeles perfekt!

Samma härliga storlek som A7Rii
Samma batteri och batterigrepp som till A9, vilket räcker till gott och väl.
Dubbla SD-platser, den ena med UHS-II. Perfekt att kunna använda befintliga SD-kort och slippa dyra XQD.
10 fps både med mekanisk slutare och tyst läge.
Snabb förbättrad AF med ännu bättre Eye-AF och andra finesser.
Pekskärm med fokusval och joy-stick för den som gillar sånt.
Ännu bättre IBIS än tidigare
Snabbara intern processning - Gör att objektiv med adapter troligen kommer att funka ännu bättre med AF än tidigare bl.a.
Rejält tilltagen buffert.
Pixel-shift för superskarpa bilder.
14-bit raw i allal lägen.


Att antalet megapixel inte har ändrat är väl inget att hänga upp sig på.
42 megapix räcker gott och väl och även om inte sensorn är "ny" så är den säkert putsad på en del och jag tror knappast att någon kan invända något mot bildkvaliteten. Enligt uppgift så är native-ISO höjt och min gissning är att den här tar tillbaka förstaplatsen hos DXO från Nikon.


33 000 kr är ju bara marginellt mer än vad A7Rii kostar idag.
Inget att bråka om.


/Mats

Ja, nog kan man skratta åt gnällspikarna! :) :)
Ingen har varit eller kommer att bli en konstruktör inom kameraindustrin, - ändå vet de hur en Sony A7RIII kunde göras bättre.
Det är bara ca. 12 år sedan Sony koncentrerade sig på systemkameror och avancerade kompakter, - de har gått makalöst framåt i den tekniska utvecklingen, närmast unikt!
 
Det är bara ca. 11 år sedan Sony koncentrerade sig på systemkameror och avancerade kompakter, - de har gått makalöst framåt i den tekniska utvecklingen, närmast unikt!
Den myten trodde jag var ordentligt avfärdad vid det här laget.

1. Sony övertog Konica-Minoltas systemkameraavdelning så man behövde inte starta från noll med systemkameror.

2. Avancerade digitala kompaktkameror har Sony gjort sen 1990-talet.
 
Den myten trodde jag var ordentligt avfärdad vid det här laget.

1. Sony övertog Konica-Minoltas systemkameraavdelning så man behövde inte starta från noll med systemkameror.

2. Avancerade digitala kompaktkameror har Sony gjort sen 1990-talet.

Myt?

1. Omkring sommaren 2005 började ett samarbete mellan Konica Minolta och Sony, ett år senare kom en A100 fram på marknaden, - märkt Sony.
Har inte påstått, att de startade från noll, men denna A100 var deras första systemkamera, inom det digitala. Ca. 12 år sedan, det har hänt mycket sedan dess.

2. Avancerade digitala kompaktkameror från 1990-talet, t.ex. Sony D700, från 1998, det var visserligen en fin konstruktion eller Sony R1 några år senare. Men, det stora klivet kom med Sony RX100, från år 2012. Den kan verkligen kallas en avancerad digital kompaktkamera, - Sony D700 och Sony R1 är inte speciellt kompakta.

Alltså, här finns ingen myt, att hitta.
 
Så du menar att Sonys erfarenheter av att bygga kameror från 1990-talet och framåt bara kastades bort när man skulle konstruera RX100?

Nä, det kan du knappast mena, så vad menar du?
 
Myt?

1. Omkring sommaren 2005 började ett samarbete mellan Konica Minolta och Sony, ett år senare kom en A100 fram på marknaden, - märkt Sony.
Har inte påstått, att de startade från noll, men denna A100 var deras första systemkamera, inom det digitala. Ca. 12 år sedan, det har hänt mycket sedan dess.

Det var den första systemkameran märkt "Sony". Från det som innan var minoltas kameradivision och där man jobbat med dynax 7D och dimage-serien. Steget från de kamerorna till dagens är inte jättestort om man beaktar att utvecklingen därifrån skett stegvis. Dessutom hade väl sony en videokameradivision redan innan det. Så de började verkligen inte från noll även om deras första dslr:er var oförklarligt patetiska (fram till A700 och A900/A850) och strategin verkade sådär (jätteluckan mellan A900 och A99).

Lika lite börjar canon och nikon från noll när det gäller spegellöst, vilket är en annan populär myt.
 
Ja, nog kan man skratta åt gnällspikarna! :) :)
Ingen har varit eller kommer att bli en konstruktör inom kameraindustrin, - ändå vet de hur en Sony A7RIII kunde göras bättre.

Jag håller med dig och Mats om att A7RIII verkar vara en helrätt och grymt fin uppdatering i helt rätt riktning (bravo Sony!), men förstår inte alls dina övriga kommentarer.

Även om du inte är en bilkonstruktör så kan du väl ändå få lov att ha åsikter om en viss bilmodell passar dig, och om den på vissa punkter gärna kunde få ha vissa andra egenskaper för att passa just ditt bilkörande och dina preferenser bättre?

Eller är Sony ”kameraguden” som enligt dig per definition (eller religiös övertygelse) inte kan skapa annat än helt perfekta kameror för alla?
 
Så du menar att Sonys erfarenheter av att bygga kameror från 1990-talet och framåt bara kastades bort när man skulle konstruera RX100?

Nä, det kan du knappast mena, så vad menar du?

2001 kom Sony med 2 kompakter den ena med 3mp och en med 4mp, dessa modeller ganska så stora var relativt avancerade. A100 som kom 2006 var också välspecad, men sämst i klassen vad gäller Lågljus egenskaperna, fast ingen övrig modell var väl så där jättebra eller på den tiden inom iso förmåga.

Lång zoomar kamerorna hade sin glans period under några år och Sony hade några hyggliga modeller där också. Det kom diskussioner om Sony var uppdelade på ett ofördelaktigt sätt, just därför att dom tidiga kompakterna verkade så pass lovande och avancerade. Vändningen kom nog när A580 kom och höll jämna steg med D7000, Pentax K5. Det var mera på tapeten om hög iso prestanda under flera år, det var dominerande tillsammans med att för många pixlar kanske inte var så bra.
 
Canon 300D kom tidigt, Konica/Minolta var lite sena av sig men KMD7D kom med ett saftigt pris, sedan släpptes KMD5D till halva priset 2005. Här pratades det om att flera KM tekniker troligtvis gick i pension när Sony tog över, KMD5D var lovande och välbyggd, hade till och med en extra ratt för justering av vitbalans räfflad och fin. Många ansåg att Minolta skulle ha varit med i Sonyloggan, men det är historia nu.
 
Jag kör D8x0 och tidigare D4 med tjocka hanskar. Det går. Det går inte med Sony och tveksamt med Canon, provade 5DMK3.

Jag fattar inte det här, jag har dasslock till händer och står hela vintrarna uppe i Umeå och fotofraferar norrsken, tro mig varma handskar behövs.. Ändå har jag absolut inga problem att ratta min Sony a7rii med handskarna på, det ända jag inte fixar med handskar är att ta bort linsskyddet. Nä jag tycker Sonys formfaktor är rätt optimal som den är nu, och har man customiserat menyerna på ett vettigt sätt så är dom både enkla och trevliga att använda.
 
ANNONS