Annons

Nya Canon EOS 22 sept

Produkter
(logga in för att koppla)
jag kan bara utgå från de kameror jag har testat under åren och visst sker det ibland en rejäl förbättring.Dels på sensorsidan och dels genom förbättrad brusreducering

tre exempel, se på en rawfil från d2x och D300, samma sensorstorlek och samma upplösning, här har det hänt mycket med bildkvaliten speciellt i höga iso.d2x sensor är klart sämre än dagen sensor som sitter i en betydligt billigare d300.

Canon 30d och 40d, återigen samma sensorstorlek och relativt liten skilnad i upplösning 8 jämfört med 10 Mp. Canon beskriver själva, för att erhålla samma bildkvalitet och hålla bruset nere så har de förbättrat verkningsgraden i sensorn (känns det igen med 50d)

Jag har båda kamerorna och testade dessa mot varandra, skilnaden i upplösning var knappt mätbar, däremot så kunde jag aldrig få fram samma färg mättnad i en färgtesttavla som befann sig i skugga och i ett testmotiv som är mycket kontrastrikt, här var 30d bättre än 40d. Exakt samma exponering tid/bländare 1600iso, exakt samma förfarande med camera raw.

Ser man till bruset är det tämligen likvärdigt mellan kamerorna, möjligen något bättre brusreducering i 40d.

Jämför man idag en rawfil från 1ds med en rawfil från 5d,1dmk3, 1dsmk3 så ser man stora skilnader, rawfilen från 1ds 11Mp är knastrig, ful och bruset högt.

Stämmer ungefär med mina iakttagelser. Oavsett hur en efterträdare till 5D kommer att vara beskaffad tror jag att Canons nuvarande 1Ds-serie ligger lite illa till med tanke på prisbilden.

Nikons D3 verkar detroniserat 1DMkIII hos press-och bildbyråer och 1DsMkIII kostar oerhört mycket samt lämnar i mina ögon inte direkt synbara förbättringar bildmässigt jämfört med föregångaren 1DsMKII som också var en dyr rackare.

Nu kanske 50D blir en ny murbräcka som i kombination med Sonys A900 direkt hotar Canons 1D-serie. Väsentligt lägre priser, högre upplösning
per ytenhet. Sedan är man redan ansatt från Nikon med sin D700 prismässigt.

Nu vet man ju inte i skrivande stund hur 24,6 mp Sony A900 och Canon 50D presterar i realiteten. Inga rawfiler hittills. Men fungerar de som vissa rykten säger måste 1D-serien ligga risigt till p g a sitt pris.

Antagligen en prissänkning på G???

Efterträdaren till 5D tror jag måste ligga på ett maxpris mellan Nikon D700 och Sony A900.

Lennart
 
Nu verkar det som att svenska Canon också har kommit ut med smygreklam för den kommande kameran.

EOS story fortsätter...
Upplev framtidens fotografering...
Häng kvar...

http://www.canon.se/

Dem verkar ha höga tankar om sig själva när de pratar om framtidens fotografering och evolution, så det är bara att hoppas :)
 
Blir bilderna så mycket bättre varje gång det släpps en ny kamera?

om man skall tro exv ejmartin (sök han på dpreview) så har Emil som han heter mätt upp ett antal sensorer, det märkliga är att 1dmk3 sensor faktiskt har förutsättningar till bästa isoegenskaper och största DR, tom något större än d3 pga sin full well capacity.
Sensorn har förutsättningar till att ge ca 13 stegs dynamiskt omfång.
Vad som måste förbättras för att erhålla dessa 13 steg är bla förstärkningsstegen och A/d omvandlare enligt Emil.
För varje ny generation kameror kan man förvänta sig att bla dessa två parametrar bland många andra har förbättrats om man jämför mot en äldre kamera.
Problematiken är att om man fyller en given sensoryta med fler pixlar och inte utökar den ljusmottagande ytan i den enskilda pixeln så förlorar man signalnivå.
För att upprätthålla en signalnivå så måste ytan göras % större i den mindre pixeln , öka infångandet av ljus med exv förbättrade microlinser.
För att den ljusmottagande ytan skall kunna göras större i en mindre pixel och CMOS så måste elektroniken i pixeln göras mindre vilket inte alltid är så lätt.
Till detta kommer en så effektiv utläsning och brusreducering som möjligt

Vi får se vad Canon har hittat på med sina nya kameror.
 
Senast ändrad:
De flesta förståsigpåarna, dvs folk som mäter upp rawfilerna och analyserar dessa tror inte på 1.5 steg bättre egenskaper exv Sheehy och Ejmartin vilka namn man kan söka på hos dpreview. (vi får se om Canons utsago stämmer)

Att bruset inte synligjörs lika mycket vid en given bild storlek från en kamera med fler pixlar är rätt om sensorerna dvs en med lägre upplösning och en med högre upplösning har exakt samma egenskaper i enskild pixel.

Att 1dsmk3 har mycket bra bildegenskaper vid 1600iso håller jag med om, det är först vid 3200iso och högre som 1dsmk3 bildkvalitet får stryk om man jämför med exv d3, här hjälper alltså inte fler pixlar om en lika stor kopia görs från de två kamerorna.Det handlar främst om att Canons färgbrus är klart högre än hos D3 mer "tvättade" och processerade rawfiler.


Jag håller med dig helt.

Jag tror att Canon menar att 1,5 stegs förbättring uppstår genom en kombination av hårdvara och mjukvara, inte i sensorn i sig. Det återstår ju att se.

Hur bra behöver det vara?
Jag har själv beställt en 50d för en viss fotografering och där jag hoppas på att den något högre upplösningen tillsammans med ett bra 300tele skall ge mig fördelar jämfört med exv Canon 40d, om så blir fallet får en test med 300mm objektivet utvisa

Det är inget fel på en positiv teknikutveckling. Man vill ju ha det bästa när man köper en ny kamera.

Man får bara hoppas att marknadsfolket får styra helt. Jag tror Nikon bevisat för marknaden att megapixel inte är den enda säljande faktorn.

Hade jag inte slitit ut min Eos 5D hade jag bara köpt en av efterträdaren. Nu blir det nog två om den håller vad den lovar.
 
Stämmer ungefär med mina iakttagelser. Oavsett hur en efterträdare till 5D kommer att vara beskaffad tror jag att Canons nuvarande 1Ds-serie ligger lite illa till med tanke på prisbilden.

Canon kanske resonerar som Nikon, efter ett år är det en bättre affär att komma med en större storsäljare med liknande prestanda till lägre pris.

De typiska 1Ds mark III-kunderna har säkert redan köpt och utvecklingskostnaderna är betalda. Med en billigare kamera tar man de kunder som aldrig skulle köpa 1Ds mark III i vilket fall. Och sen finns den en liten grupp som absolut ska ha det bästa.
 
Jag kommer definitivt ställa väckaren en halvtimma tidigare, så man hinner se litegranna innan det är dags att kila till arbetet.
 
Bättre autofokus än 5D kommer det alldeles säkert ha. Som Eos 50D (som ska vara lite bättre än 40D som i sin tur har bättre AF än 5D kan man ju utgå ifrån).

Räknar man på vad Eos 50D klarar så borde 5D-efterträdaren bli snabbare än nuvarande 5D. Både Nikon D700 och Sony A900 håller 5 bps och långsammare än det vore dumt. 5 bps är väldigt lagom även om det gärna får bli ännu snabbare för mig.

Jo, du har säkert rätt och läser jag dina inlägg verkar vi vara ute efter samma egenskaper i huvudsak, jag håller mig också med en 40D för fartens skull. 5 bps är OK då jag inte tyckte 20D kändes seg.

Jag kommer högst sannolikt att vara bland dom första som beställer kameran, är så inställd på det att det blir svårt att bromsa nu ;) Vad färdig att trycka på beställningsknappen redan till PMA när jag trodde den skulle komma.

Men jag köper bara en och behåller 40D som andra/reservhus så länge. Den kan komma att bytas ut mot en 50D och den är riktigt bra när den kommit ut i händerna på folk.
 
Hade jag inte slitit ut min Eos 5D hade jag bara köpt en av efterträdaren. Nu blir det nog två om den håller vad den lovar.

Man får onekligen intrycket att Fröderberg redan vet vad som komma skall, eftersom han pratar om ifall "den håller vad den lovar". Vi andra har ju inte sett att Canon lovat något än, men det låter ju lovande om Magnus är så pass imponerad av vad Canon lovar att han tänker köpa två stycken av den. För mig räcker det med ett exemplar.
 
Du får ta kölapp! Jag ska va först!

En annan går ju före i kön. ;)

Jag har inte så bråttom med att föra först längre. Köper ett ex i höst och sen köper jag kanske nästa i vår när första prissänkningen kommer. men blir det ingen 2,8-normalzoom med IS så blir det kanske två hus direkt.
 
En annan går ju före i kön. ;)

Jag har inte så bråttom med att föra först längre. Köper ett ex i höst och sen köper jag kanske nästa i vår när första prissänkningen kommer. men blir det ingen 2,8-normalzoom med IS så blir det kanske två hus direkt.

En 24-70L med IS vore inte fel.
Fast då skenar väl priset iväg till strax under 20.000:-
 
Fast då skenar väl priset iväg till strax under 20.000:-

Om inte Canon väljer en aggresiv prispolitik, det är ju ofta så de lyckats nå framgångar förr. Merkostnaden för IS-funktion är inte så stor längre.

Canon tar 12 papp för 24-70/2,8 i butik. 2000-3000 kr i extra för IS tycker jag skulle vara rimligt. Då hamnar den i pris med Sonys och Nikons 24-70:eek:r.
 
Senast ändrad:
men blir det ingen 2,8-normalzoom med IS så blir det kanske två hus direkt.

Hmmm... somliga verkar ha lite för gott om pengar ;-) 5D räcker och blir över för min del. Snål som jag är kommer jag nog att köpa den nya modellen begagnad om sisådär två år - förutsatt att Canon äntligen får en vettig autoisofunktion. Annars står jag över även denna modell...
 
Hmmm... somliga verkar ha lite för gott om pengar ;-) 5D räcker och blir över för min del. Snål som jag är kommer jag nog att köpa den nya modellen begagnad om sisådär två år - förutsatt att Canon äntligen får en vettig autoisofunktion. Annars står jag över även denna modell...

Jodå. Firman går bra ;)

hade jag inte varit så sjukligt beroende av höga iso hade jag varit nöjd med min 5D. Tyvärr ger den ränder på iso 3200 och jag vill gärna ha en kamera som klarar iso 6400 utan för uppenbaraq brister. Två hus har blivit ett måste, men två nya likadana hus är lite lyx. Väntar med att byta dator ett år istället.
 
Jodå. Firman går bra ;)

hade jag inte varit så sjukligt beroende av höga iso hade jag varit nöjd med min 5D. Tyvärr ger den ränder på iso 3200 och jag vill gärna ha en kamera som klarar iso 6400 utan för uppenbaraq brister. Två hus har blivit ett måste, men två nya likadana hus är lite lyx. Väntar med att byta dator ett år istället.

Jag förstår - men hör gärna av dig när du säljer begagnat om ett par år då ;-))

/ den nöjde 30D-mannen
 
Blir ju svårt att motivera froderberg att lägga pengarna på bra gluggar. Vilken jävla låda du har då. Dock förstår jag inte all hype bakom dessa nya produkter. Den dagen jag ser avsevärd bildskillnad kan vi snacka. Men bilder där man jämför mikroskopiska linjer från en linjal som ögat knappt kan uppfatta förstår jag mig inte på ;)

Spara pengarna!!
 
ANNONS